Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pump- eller brunnskunnig?  (läst 8347 gånger)

Kristofer

  • Inlägg: 241
pump- eller brunnskunnig?
« skrivet: 14 jun-06 kl 11:08 »
Jag har fått problem med pumpen efter att jag råkade bevattna tills brunnen gick torr.
Det verkar vara läckage någonstans, för trycket faller genast till c:a 2 kg så fort det kommit upp i 4 kg.
Stänger jag av pumpen så ligger trycket kvar på 1,5 kg.
Kanske är det något fel på backventilen i brunnen?

Känner någon till någon pump- eller brunnskunning hantverkare på Vikbolandet eller i närheten som kan hjälpa mig?

Eller känner du igen problemet och kan förklara för mig vad som har hänt?

nad

  • Inlägg: 91
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 21:25 »
troligtvis har du en hydrofor tank den behöver trycksättas ring och fråga någon rörmokare så kan de säga hur många kilos tryck den behöver ha.

vänl nad

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 22:19 »
Hydrofortanken är trycksatt till 1,8 kg som den ska vara.
Så där ligger inte problemet, tyvärr.
Men stort tack för att du försöker hjälpa mig.


Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-06 kl 22:19 »
Vad är det för typ av pump? Stämmer tryckmätaren? Svårt att säga vad som kan vara felet. Gissar på backventilen eller silen, men det är som sagt bara en gissning.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-06 kl 22:29 »
Vad är det för typ av pump? Stämmer tryckmätaren? Svårt att säga vad som kan vara felet. Gissar på backventilen eller silen, men det är som sagt bara en gissning.

Pump EMS Maxi Jet med en liten hydrofortank ovanpå.
Mätaren stämmer nog, jag hör ju pumpen slå av och på vid rätt tillfälle.
Vad är "silen" och var sitter den?

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-06 kl 22:37 »
Det är tryckvakten som slår av och på. Om du skruvar bort mätaren står den på noll då? Då är det inget fel på mätaren. Finns en sil och backventil i brunnen. Normalt sitter silen i kombination med backventilen på sugröret.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 22:56 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-06 kl 23:00 »
Pumpen är ny, för Xxxxxxxxxx i Söderköping påstod att den gamla hade förstörts när jag körde den torr. Det var förmodligen bara båg, jag tror inte att de kollade pumpen, eftersom felet var exakt detsamma med den som med den nya. Så jag tror alltså inte att det är fel på mätaren.

Jag kollade ner i brunnen och försökte dra upp slangen därifrån för att kolla backventilen, men den är väl någon sorts pvc-slang så den ville ju inte böja sig så mycket att jag kunde få upp den med en kratta. Jag vet fan inte hur jag ska komma åt backventilen!

Ska man behöva tömma brunnen med en annan pump och klättra ner med en stege?


« Senast ändrad: 19 jun-06 kl 11:12 av Kristofer »

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-06 kl 23:08 »
Finns det en koppling där slangen kommer upp och vinklar ut? Då kan du koppla isär och dra upp slangen från brunnen för att komma åt annars får du nog klättra ner med en stege.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #8 skrivet: 14 jun-06 kl 23:18 »
Man ska ha en 90-graders koppling på slangen i brunnen så den lodräta delen med bottenventil går att ta loss.
Kanske kan du kapa slangen och montera en sån koppling i efterhand?
Troligen är det bottenventilen som dragit in sand eller annat (det händer lätt när man pumpar torrt)
och inte tätar ordentligt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-06 kl 23:18 »
Aha, du läser mina tankar! Jag satt just och funderade på det.
Brukar det göra det?
Jag vet inte om det sitter en koppling där, för det ligger c:a 1,5 meter under vattenytan så jag har inte sett själva skarven.

Jag borde kanske föröka få ut tillräckligt med vatten i helgen så att jag kan se, eller kliva ner i vattnet på en stege och känna efter?


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #10 skrivet: 14 jun-06 kl 23:22 »
Låna eller hyr en flyttbar elpump och pumpa ur brunnen så du kommer åt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #11 skrivet: 15 jun-06 kl 08:09 »
Jag tar elpumpen från växthusets vattencistern. Nu gäller det bara att skaffa en 100 meter lång förlängningsslad så att jag når fram till brunnen.

Tack så väldigt mycket för era svar!
Nu vågar jag försöka lösa problemet själv.
Och varning för Xxxxxxxxxx i Söderköping, som lurade på oss en ny pump trots att den gamla inte var trasig, och som inte ringer tillbaka eller svarar på telefonsvararmeddelanden!

« Senast ändrad: 19 jun-06 kl 11:13 av Kristofer »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #12 skrivet: 18 jun-06 kl 10:08 »
Det finns bensinmotordrivna pumpar att hyra ifall du inte får tag på tillräckligt med kabel.
Kan bli rätt stort spänningsfall på 100 meter.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mikeyse

  • Gäst
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #13 skrivet: 22 jun-06 kl 12:00 »
Har du provat med att ästta dit en manuell handbumb eller byta ut hydrofonen mot din andra pump? mest för att se om det kommer vatten eller ej?

Har du fyllt på med vatten bakvägen så att det kommer ner vatten och trycker ut eventuella luft fickor?

Om du tar ett stort kar o fyller det med vatten o kör igenom vatten genom pumpen fungerar det?

Har du tillgång till kompressor så kanske du kan blåsa luft bakvägen ner i slangen för att rensa ur back ventilen?

Förresten hur länge sedan hade du upp slangne ? Kanske dags att byta backslags ventil samt rens kåpa?

Har du även provat att pumpa upp bälgen innuti tanken för att ändra trycket där?

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #14 skrivet: 22 jun-06 kl 12:39 »
Tack för ytterligare tips.
Förra helgen tömde jag brunnen på ett par meter vatten med hjälp av växthuspumpen.
Sedan klättrade jag ner och sågade av slangen, som inte hade någon koppling, drog upp den och bytte ut bottenventilen.
Sedan satte jag ihop slangdelarna med en plastkoppling.
Samma fel kvarstod, men när jag tittade ner i brunnen såg jag att plastkopplingen läckte förfärligt, så det var inte konstigt att det inte blev bättre.
Vid det laget var vi för trötta för att klättra ner igen och fortsätta bråka med kopplingen, och efteråt har jag förstått att jag inte tryckte in slangarna tillräckligt i den. De ska förbi det första stoppet och mötas i mitten har jag insett.
Kampen går vidare på söndag.
Resultat kommer att meddelas.

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #15 skrivet: 27 jun-06 kl 23:40 »
Ja, kopplingen måste vara tät för annars händer samma sak som att backventilen är trasig. Har du en koppling som är gjord för ändamålet? Rätt koppling till slangen.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kristofer

  • Inlägg: 241
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #16 skrivet: 29 jun-06 kl 22:25 »
Nu är kopplingen korrekt kopplad.
Den läcker inte en droppe längre.
He he.
Problemet kvarstår.
Nytt förslag till problemanalys: Det är hydropressen som läcker!
Ny hydropress beställd.
Konstigt att en sådan liten sak inte kan köpas över disk någonstans i hela östergötland.
Hämtar upp den i morgon på väg tillbaka till landet.
Jag är hoppfull men skeptisk.
Återkommer.

kalleponken

  • Inlägg: 9
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #17 skrivet: 13 okt-06 kl 20:02 »
hoppas du redan klarat ut ditt problem annars är det så här.
Förutsättning: Du har en hydrofor-då måste det finnas en luftmängd överst i hydroforen, ca 20-40 cm. Då denna luft förbrukats "slår" pumpen igång var gång du tappar upp vatten. Du behöver ny luft "överst" i hydroforen. Enklast : Töm hydroforen(då gissar jag att du måste öppna en luftventil överst) fyll sedan på vatten efter att ha stängt luftventilen så att det på nytt bildas en "luftbubbla" överst i hydroforen. Upprepas en ggn i veckan ca.
Häls.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:pump- eller brunnskunnig?
« Svar #18 skrivet: 18 okt-06 kl 23:07 »
Kalleponken schysst teori händer mig också i bland, men en gång i veckan då måste det vara något fel.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 6 användare (2 dolda)
Slowfox, von tratt, Mathias., wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser