Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skb - aveln gentemot fjällras aveln  (läst 5134 gånger)

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #20 skrivet: 15 apr-10 kl 21:40 »
Jag undrar en sak. Förr var det många ifrån fjällrashåll som klagade på att svensk avel inte köpte in tjurkalvar som var ren fjäll. Nu när de gör det så får de inga/få erbjudande om tjurkalvar.
Vad beror detta på?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

fjällbonden79

  • Inlägg: 19
    • Dalarna
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #21 skrivet: 16 apr-10 kl 12:01 »
Det kanske finns för få tjurmödrar kan jag tro ?? ........en egen teori  :)
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Brottan

  • Inlägg: 20
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #22 skrivet: 18 apr-10 kl 11:20 »
Jag undrar en sak. Förr var det många ifrån fjällrashåll som klagade på att svensk avel inte köpte in tjurkalvar som var ren fjäll. Nu när de gör det så får de inga/få erbjudande om tjurkalvar.
Vad beror detta på?

Många tycker nog (felaktigt) att deras kor inte duger som tjurmödrar, vilket gör att det blir ganska tunt med erbjudanden, tyvärr. Sen gäller det ju att tjurkalven i fråga är grupp-ren också, dvs far och morfar skall vara i samma grupp. Men det vore ju helt klart önskvärt att fler besättningar anmäler in en intressant tjurkalv till Viking Genetics.

Sen har vi haft lite otur också de senaste året då två inköpta tjurar inte ville hoppa och därför inte kunde lämna nån sperma, just nu står det tre tjurar hos Viking som förhoppningsvis ska släppas för användning nu i vår/sommar. Två av dom är snyggt svartsidiga och en är rödsidig, så vi får hoppas att de funkar.

Till Fjällbonden.

Jag vet inte om du gör ost av din mjölk eller hur du gör, och jag vet inte hur insatt du är i det här med Kappa-Kasein, det har ju stått en del om det i tidningen. Men det är ju så att de norska fjälltjurarna inte har den viktiga B-varianten lika ofta som de svenska tjurarna. B-varianten gör att man får ett högre ostutbyte, vilket ju är intressant om man gör egen ost(mejerierna skiter ju fortfarande vad de köper in för skitmjölk). Av de norska tjurarna är 9150 Tor AA när det gäler Kappa-Kasein och 9151 Loke AB. När det gäller den egenskapen är då Loke mer intressant.

Men som alltid är det ju mycket annat som spelar in när man väljer tjur, och jag kan väl berätta att jag har använt en del Tor här hemma, har tre dräktiga med han just nu och det ligger väl nåt strå kvar och väntar på att bli använt.
« Senast ändrad: 19 apr-10 kl 13:52 av Brottan »
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

fjällbonden

  • Inlägg: 94
    • Dalarna
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #23 skrivet: 19 apr-10 kl 13:48 »
Brottan
Jag å dessa kasein halter = jag fattar noll ,försöker lära mig men det går långssamt , tack för att du finns ,både här å i föreningen, det var ett tag sen jag var med i föreningen ,men har ju som sagt gått med i år igen .

Men generellt sagt så får man mer ost av fjällkorna så har de gammla sagt till mig jämt , de om någon borde veta som varit på fäbodar med dessa djur och mjölkat och gjort produkter mmmm

Så nog borde vi värna om våra mjölkande fjällkor för de är så fjällkon ska tillvaratas förutom aveln på dessa underbara kossor  ;)
den som bäddar får ligga

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #24 skrivet: 19 apr-10 kl 14:09 »
I senaste numret av Fjällkon står att det går 16 kg holsteinmjölk för ett kg ost men bara 6 kg från en fjällko. I ett "globalt stormejeri" minst 11 liter.

Vilken skillnad!

fjällbonden79

  • Inlägg: 19
    • Dalarna
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #25 skrivet: 19 apr-10 kl 18:54 »
Mata

ja man kan ju undra hur mejerierna funderar ???
men en parentes : undrar hur jersey kornas mjölk ser ut i samma kontroll med kasein mmmm
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #26 skrivet: 19 apr-10 kl 19:37 »
Citera
“The reason is because of the Jersey cow and the fact that there are more solids-non-fat, protein, calcium and lactose in her milk compared to other breeds.”
Jersey milk will yield more cheese (from 20% to 25%), butter (over 30% more) and nonfat dry milk (almost 10%) than average milk, and at a lower cost per pound of product.


http://www.neolafarms.org/news/why-jerseys

Citera
In Jersey, the phenotype combination with higher cheese yield (14.59g) is BB/BB.


http://digitool.library.mcgill.ca/R/?func=dbin-jump-full&object_id=20293&local_base=GEN01-MCG02

Det var vad jag hittade, men jersey är väl OT här? :)

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #27 skrivet: 19 apr-10 kl 22:19 »
I senaste numret av Fjällkon står att det går 16 kg holsteinmjölk för ett kg ost men bara 6 kg från en fjällko. I ett "globalt stormejeri" minst 11 liter.

Vilken skillnad!
Jag är skeptisk på att det skulle vara så stor skillnad. Det är inte så enkelt att klumpa ihop en så stor ras som Holstein, det finns rätt några stycken BB o AB tjurar där med!
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #28 skrivet: 20 apr-10 kl 07:37 »
Det är väl ngt snitt kanske?

Jag tycker SRB-mjölken vi får ger mycket ost också, men har inte mätt exakt.

Brottan

  • Inlägg: 20
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #29 skrivet: 20 apr-10 kl 09:22 »
Det är ju en snitt sett på hela rasen, och då är det ett faktum att fjällrasen tillsammans med en annan ras ligger bäst till i världen, så vitt vi vet och än så länge i alla fall. Den andra rasen är den normandiska kon och där har dom medvetet avlat på detta en tid vilket gör att även denna ras ligger i världsklass.

SRB-mjölk är väl ändå bättre än Holstein-mjölk än så länge, men snart drar dom väl in ännu mer RDM och Red Holstein i den också, och då blir det väl blask där också. :-\

En annan intressant sak i detta är att när några grupper av tjurar testades för Kappa-Kasaein på 90-talet så var tre av fyra fjällnära tjurar AA, och en AB. Alla "vanliga" fjälltjurar som testades hade AB eller BB. Om detta är en signifikant skillnad är ju svårt att säga i och med att det var så få fjällnära som testades, men det är ju ändå intressant att det ändå är skillnad. Vad detta beror på kan man ju spekulera i. Förhoppningsvis kommer det bli fler provtagna fjällnära djur under 2010 och då kan vi ju se åt vilket håll det barkar!
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

 

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: skb - aveln gentemot fjällras aveln
« Svar #30 skrivet: 20 apr-10 kl 22:38 »
Hela populationen med fjällkor är lika många som en normalstor holstein-besättning i califonien. Antalet holsteinkor med BB i kasein torde vara betydligt högre än antalet fjällkor.
Italienska holsteinkor har högre frekvens B för att mjölken går till ostproduktion o att mejerierna vill ha det. Här finns det inget intresse från mejerierna i den frågan.

SRB har högre frekvens av E-varianten och om jag inte missminner mig så är den negativ för ostproduktion.

Den höga andelen Brown swiss i RDM borde ju höja andelen B i den röda populationen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser