Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapport: byggandet av en jordugn  (läst 1066 gånger)

Lorentzo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Rapport: byggandet av en jordugn
« skrivet: 01 jul-20 kl 17:21 »
Bilder   >>https://drive.google.com/drive/folders/1cWKi9oyR-P9F-YyE04x4B_NuccmEEfWT?usp=sharing

Under denna vår byggde jag och min sambo en jordugn, såhär gick det:

Vi utgick från Townsends video om hur man bygger en jordugn: https://www.youtube.com/watch?v=i0foHjPVbP4&t=2s

Vi började men att gå runt på gården och hitta tegelstenar vi kunde använda som ugnens golv. Det gick bra, vi hittade till slut en en hög som låg under jorden och som var hela nog att använda. (Nu efter att ha använt den finner jag att det hade varit bättre med någon led lera som man kunde gjort golv av, men tegelstenarna var gratis och lätta att använda.

Vårt nästa steg var att bygga ett bord som ugnen kunde stå på. Detta åstadkom vi lätt med en pal som vi satte ben på. Eftersom att lera, sand och tegel är tungt behövde vi något att ha som borde vilket kunde ta vikten, en vanlig EUR-pall funkar utmärkt för en sådan sak. Det sista vi gjorde på bordet var att sätta tunna metalskivor som ligger mellan teglet och pallen, detta för att garantera att ingen glöd eller liknande skulle tända eld på pallen.
Sedan tog vi ut bordet, satte det på en sten, såg till att det låg jämnt och rakt med hjälp av ett vattenpass. Så gjut vi fast bordet med cement, då var vi säkra på att det inte skulle röra sig när vi jobbande med resten. För att få det helt jämnt satte vi stenar under två av bordsbenen innan vi gjut fast dem.

Nästa steg var att lägga tegel på bordet, vilket var lätt gjort, vi använde så mycket tegel att hela pallen täcktes, några tegelstenar stack ut någon centimeter, men det gör absolut inget.
Vi tog sedan och ritade ur hur tjocka alla lager skulle bli på tegelstenarna. Detta gjorde det mycket lättare för att att se hur mycket lera vi skulle behöva-

Sedan började det roliga, det första vi skulle göra var att forma tomrummet som skulle bli i ugnen, detta gjorde vi lätt genom att forma blöt sand till den storleken vi ville ha. Också var det precis här man måste bestämma storleken på hela ungen. i detta fall hur lång själva ungen ska vara och hur hög. Själva höjden öppningen måste vara i en speciell relation till ungens centrala höjd. Vi gjorde höjden av öppningen 63% av höjden på själva kupolen. Detta gör man så att luften ska kunna strömma in på rätt sätt i ugnen när man eldar.
När formen väl var färdig (efter två skottkärror med sand, vilket kom från en sandgrop vid gården) är det bäst att lägga över våta tidningspapper, så att sanden inte fastnar i nästa lagar av sand och lera.

Till lera fick vi vad som senare blev 100kg våt lera sammanlagt av sambons mor. vi blandade den med sand och vatten, trampade på den till allt var ihopblandat och sedan började vi med första lagret som var ungefär fem centimeter tjockt. När det var klart tog vi små grenar och skrapade så att nästa lager skulle fastna lättare.
Det nästa lagret är närmare 15cm tjockt och innehåller även hö, vilket blir som en armering av leran och sanden. Man använder det inte dem första fem centimeterna för att det skulle bara brinna då.
Vi fick lite problem på denna delen eftersom vi blandade för mycket vatten i leran och sanden, vilket gjorde att den nedre delen av väggarna blev tjockare och de övre blev tunnare, skulle vi göra om ugnen skulle vi sett till så allt blev jämnare men det funkar som den blev nu.

Efter att båda lagerna blivit färdiga, förstärkte vi öppningen och rundade den för att se finnare ut och bli starkare. Sedan var det bara att låta den torka i minst tre veckor, så skulle själva ugnen vara klar. ett problem med att bygga i bara sand och lera är att det regnar bort, så vi byggde ett plåttak som kunde täcka ugnen, den har funkat bra, men lite regn kommer det in i stormliknande förhållande, som det ser ut i just denna tid är ugnen lite skadad av vatten, men det är inget som inte går lätt att fixa.

Nästa steg var att införskaffa de verktyg man behöver till en sådan ugn. termometern köpte vi på  kjell o company. En analog ugnstermometer så att den inte behöver batterier och kan tåla den höga värmen som blir. En liten metallstång böjdes till krok och sattes längst ut på en pinne, den används till att kunna röra på eld, kol och grytor när ugnen är varm. En pizzaspade som nästan är ett måste när man använder en sådan ugn. En simple mopp av ett gammalt lakan man rivit sönder och använder längst ut på en pinne, viktig för att kyla ned ugnen då den är riktigt varm, även för att tvätta bort all aska som ligger där man vill ha brödet och pizzan. Det sista är även en simple lucka så att man kan stänga inne värmen då det inte längre brinner i ugnen.

Efter några veckor var det dags för att testa den. Det tog ett tag att få upp den i värme, första gången tog det över två timmar för ugnen att komma upp i trehundra grader men jag eldade inte hårt i den, för den behövde fortfarande torka. Nu har den blivit eldad i tre gånger och kommer nära upp i fyrahundra grader ganska lätt. Stora sprickor har bildats efter de två första gångerna men det är inget jag är orolig för eftersom att leran nu bör vara helt torr och så länge man inte hackar på den med yxa bör inget hända.

Sist jag eldade i ugnen, kom jag upp i 370 grader Celsius, sådan lämnade jag glöden i ugnen. Drog några gånger med den riktigt blöta moppen på teglet där pizzan och bröden skulle ligga, så är ugnen snart nere i 250 grader. Det tar ungefär en
halvtimma för ugnen att gå ned de första hundra graderna, även med mycket glöd liggandes i ugnen. Under den tiden bakas det surdegspizza i den. Det tar mellan 4-7 minuter för pizzan att bli klar, beroende på hur varm ugnen är, men det blir lika gott varje gång. Dock måste pizza vändas på, annars blir den för bränd på ena sidan som är vänd mot glöden när andra sidan som är vänd mot öppningen är precis klar. sedan då vi bakat alla pizzor och ätit dem (och det är garanterat de godaste pizzorna som man kan göra hemma, fyfasiken va goda dem blir!) är det dags för brödet att gå in, värmen ligger då på ungefär 250 grader, vilket gör att de blir hårda på utsidan mycket snabbt, som tur är bakar jag mörkt bröd som inte reser sig jättemycket.

För övrigt är jag mycket nöjd med vår jordugn, nu kanske det används en eller två gånger per månad, men det blir alltid gott att äta det som kommer ut den. Nu står den enskilt en bit från huset, i framtiden kommer det byggas en liknande men liten finnare som står närmare huset på en specialgjord uteplats. Hade det varit något som jag absolut behövde för att laga mat hade den självklart stått så man kunde komma närmare den.
När det kommer till att laga mat: sist eldade jag den som sagt till 370 grader. vi lagade pizza runt sex på kvällen, vid elva-tolv på natten då jag såg till den innan man skulle sova var värmen på 150 grader ännu. vilket får mig att tänka på hur effektiv värmehållningen är på den. skulle man elda i den på morgonen är det inte mycket mera ved man behöver använda för att hålla den varm under dagen. kanske två eller tre vedklampar till efter den första stora eldningen.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Rapport: byggandet av en jordugn
« Svar #1 skrivet: 01 jul-20 kl 18:50 »
najs. har också sett klippet av Townsends och tänkte testa samma.  Kom inte ihåg att det ska vara två lager, enligt deras recept, men det hade väl gått ändå med grässtrå i all leran. ang hur stor kupolen ska vara så gör jag nog ett test på frihand faktiskt.

Tack för att ni delade

Lorentzo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Rapport: byggandet av en jordugn
« Svar #2 skrivet: 01 jul-20 kl 20:13 »
kupolens insida är 55cm bred och 44 cm hög. Då blir öppningen 30 cm bred och 27 cm hög. Detta funkar bra för oss, men det hade inte gjort något om själva kupolen var större att man kunde lägga mera mat i den, men en stor gryta eller två bröd funkar bra nu.

Med pallens bred på 80 cm och kupolen på 55, blev det så att väggarna är 25 cm tjocka vilket man ser eftersom att de nästan hänger utanför.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
alternaiv, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser