Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och Får  (läst 3532 gånger)

My2

  • Gäst
Getter och Får
« skrivet: 26 apr-05 kl 18:34 »
Vi funderar på att skaffa ca 5 får men skulle även vilja ha några getter.
Visst funkar väl det bra att ha dem tillsammans?
Går det bra att ge det "inplastade höet" till båda sorterna?

I@

  • Gäst
Re:Getter och Får
« Svar #1 skrivet: 27 apr-05 kl 12:39 »
Hej My!
Jag tror att det ska gå bra att ha får och getter tillsammans.
Det går alldeles utmärkt att ge ensilage/hösilage (inplastat gräs/hö) till båda.  ;) Lycka till!

Mvh Ia  :D

leifhh

  • Gäst
Re:Getter och Får
« Svar #2 skrivet: 20 maj-05 kl 14:33 »
I Erik Sjödins emminenta bok Får under kapitlet om sjukdomar avråds man å det bestämdaste att hålla får och getter ihop.

My2

  • Gäst
Re:Getter och Får
« Svar #3 skrivet: 20 maj-05 kl 16:42 »
Har precis läst Erik Sjödins Får och kan inte hitta något ställe i boken där det skrivs om Får och getter tillsammans
Var hittade du det?
Vore roligt att få läsa om det.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Getter och Får
« Svar #4 skrivet: 20 maj-05 kl 20:09 »
 Det kan nog stå olika i olika upplagor....
Vad jag kan tänka mig som kan skapa problem är väl de besläktade sjukdommarna Maedi Visna hos får och CAE(vet inte om jag skriver helt rätt nu...) hos getter.
 Men det ska ju finnas friförklarade getbesättningar så om man skaffar getter ifrån en sådan borde det väl gå bra?
 Men jag är absolut ingen getexpert, kanske någon här på Forumet som vet bättre?
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kotte

  • Gäst
Re:Getter och Får
« Svar #5 skrivet: 21 maj-05 kl 13:19 »
Som jag har förstått det så är CAE farligare för getter än vad Maede Visna är för får.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Getter och Får
« Svar #6 skrivet: 21 maj-05 kl 16:09 »
Hej My!
Det går alldeles utmärkt att ge ensilage/hösilage (inplastat gräs/hö) till båda.  ;) Lycka till! Mvh Ia
Viktigt att påpeka för nybörjare är väl att
Får är jättekänsliga för dåligt ensilerat ensilage och får ofta  hjärnhinneinflamation av det  :-\
Så det är väsentligt att fåren hinner äta upp ensilaget snabbt!
Och det kräver att man har så många får att de äter upp en rundbal på 3-4 dagar.  Rör sig om ca 30 tackor..
« Senast ändrad: 21 maj-05 kl 16:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Getter och Får
« Svar #7 skrivet: 22 maj-05 kl 00:31 »
 Både CAE och Maedi Visna är ju sjukdomar som ska bekämpas... Och om jag fattat rätt så har man ju hunnit längre med fåren där (fler frikförklarade besättningar) så nog vore det trist att "förstöra" M3 får med att ha dem tillsammans med CAE-getter? Och sälja livdjur utan M-status som kan vara smittade av getterna?
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter och Får
« Svar #8 skrivet: 24 maj-05 kl 14:55 »
Charlotte, kan du läsa dina privata meddelanden och svara mig ang. mitt brev om ägg?

leifhh

  • Gäst
Re:Getter och Får
« Svar #9 skrivet: 25 maj-05 kl 10:37 »
Har precis läst Erik Sjödins Får och kan inte hitta något ställe i boken där det skrivs om Får och getter tillsammans
Var hittade du det?
Vore roligt att få läsa om det.

I min upplaga (den 6:e) av Får kan man på sid 388 under listan på tips för att undvika stora magmasken och andra inälvsparasiter läsa:

"5. Låt aldrig får och getter beta tillsammans. Vissa parasiter är gemensamma för får och get. Resistens (mot bekämpningsmedel, min anm) är vanligare hos get än får."

Och, ja, det tog lite tid innan jag hittade tillbaka till stycket så jag är inte förvånad att du inte hittade det. Boken är som sagt lång och kapitlet om sjukdomar utgör närmare 20% av boken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser