Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om bara några blir dräktiga?  (läst 3027 gånger)

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
Om bara några blir dräktiga?
« skrivet: 15 nov-15 kl 12:58 »
Hej!
Jag undrar om det är dumt på nåt sätt att inte låta alla getter få killingar? Jag har fyra lantrasgetter som är ett och ett halvt år gamla och som jag nu försökt få betäckta för första gången. Hade två bockar på lån här för några veckor sedan. Men nu verkar en av getterna brunsta igen. 😕 För mig gör det inget om inte alla får killingar, men skulle det påverka getflocken och den/de getter som kanske inte bli dräktiga? Avundsjuka? Depression? Ilsket temperament mot dom som blivit mammor eller killingarna?
Tack för svar!
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-15 kl 15:15 »
Det har ingen större påverkan på getflocken om inte alla getterna får killingar samma år. Men den/de getter som inte har/eller ska föda egna killingar kan bli mycket nyfikna på andra getters killingar. Se upp så en sådan get inte hinner före t.ex. en lågrankad get som föder och slickar killingen vid födseln.

Hur länge gick den get som nu visar brunsttecken med bocken? Getter brunstar ca var 3:e vecka och jag brukade ha en bock hos dem minst två brunstcykler. Din get kanske visar en s.k. falsk brunst dvs hon blev betäckt och dräktig när bocken var där, eller så blev hon inte dräktig. Om du vill ha killingar från geten i framtiden och med tanke på att hon nu är 1,5 år skulle iaf jag låta henne gå med en bock ett par brunstcykler till denna höst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-15 kl 23:22 »
Ja, det händer att en barnlös get adopterar en killilng, som hon sen inte har mjölk till.  Detta förebygger du enklast genom att låta dem föda i enskilda boxar, så att alla killingar lär sig var mjölken finns, och alla mödrar lär sig hur de egna barnen luktar och låter.  Denna inlärning brukar ta ungefär en halv timme, just efter födseln.  Om sedan killingen ligger tillsammans med någon annan, så är ju det inget problem.

  Jag antar att du tänker på förbeningen av förlossningsvägen, SussiloII?  Benringen som killingen ska igenom blir hårdare när åren går, och en gammal förstföderska riskerar både sitt eget och killingens liv, plus en massa smärta.  Därför rekommenderas att den första förlossningen ska ske medan geten är ung.

  Ett annat sätt är att inte låta henne få killingar alls, om hon inte "tänjer ut benringen" i tid.  Men detta kommer hon nog inte att tycka om själv!  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #3 skrivet: 16 nov-15 kl 09:32 »
Ja, det händer att en barnlös get adopterar en killilng, som hon sen inte har mjölk till.  Detta förebygger du enklast genom att låta dem föda i enskilda boxar, så att alla killingar lär sig var mjölken finns, och alla mödrar lär sig hur de egna barnen luktar och låter.  Denna inlärning brukar ta ungefär en halv timme, just efter födseln. 

Jag antar att du tänker på förbeningen av förlossningsvägen, SussiloII?  Benringen som killingen ska igenom blir hårdare när åren går,


Getter vill normalt inte skiljas från sin flock och därför är det bättre att skilja av den födande geten med grindar inne hos flocken. Då kan alla se, lukta och höra varandra. Minst ett dygn/killing skulle jag låta get och nyfödd killing vara ifred bakom grindar när det gäller omföderskor. För förstföderskor är det extra viktigt att få vara ifred med killingen och anknytningen kan ta litet längre tid.

Ja, Trollmor, det är förbeningen av förlossningsvägen jag tänker på i mitt tidigare inlägg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-15 kl 20:51 »
Ja, SussiloII, sådana boxar menade jag!  Otydligt skrivet av mig.   :-[  En dag per född killing är en bra grundregel.  Men för information:  Det är den första halvtimmen som gäller!  Viktigt att veta om man någon gång vill försöka få en get att adoptera en killing som inte är hennes.

  En dräktig get har foglossning mot slutet av dräktigheten, på samma sätt som en gravid kvinna.  Ibland kan man höra hur det knakar och knäpper när hon går.  Men är det sammanväxt så är det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #5 skrivet: 19 nov-15 kl 00:49 »
Ja hoppas det är falsk brunst då. Har läst här på forumet att man kan göra gravtest på getterna,  men finns det nåt annat (enklare) sätt att bli säker på om dom är dräktiga?
De två bockarna va bara här under en brunstcykel. Då visade dom tydlig brunst, men det va bara det att bockarna (far och son) slogs och stångande mer på varandra än vad dom ägnade sig åt betäckning.. Jag såg i o för sig alla getter bli parade men det kanske inte tog rätt dag för alla?
Anledningen till att jag hade båda här va för att inte en skulle gå ensam kvar hos ägaren. Det va dealen.. fast jag nu i efterhand fattar att det ju hade vart mycket bättre med bara en. Då kunde jag haft honom fler brunstcyklar. Nu var jag tvungen att dela på dom för att son stångande far blodig och dom var tvungna att åka hem tidigare.

Det låter ju inte så bra att vänta ett år till med tanke på bäckenet. Men SKULLE det kunna gå? Eller är det mer regel än undantag att det blir komplikationer på tvååriga förstföderskor?
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

 

Nordigard

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-15 kl 09:29 »
Tro ikke du skal bekymre deg så mye. Her er det alltid en og annen killing som hopper over et år og kjeer første gang ved 2 års alder. Har aldri opplevd noe problem i den sammenheng. Har litt inntrykk av at de andre som har kommet med kommentarer her "svartmaler" situasjonen litt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-15 kl 11:17 »
Det här är ingen killing utan en get på 1,5 år. Betäcks geten nästa höst är den alltså 2,5 år och killar när den är 3 år. Det kan gå bra men riskerna för komplikationer ökar. Jag vill inte svartmåla situationen, försöker bara hjälpa till med olika synpunkter. Här på getforumet finns både de som är nya med getter och de som är mer erfarna.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-15 kl 11:27 »
Det låter ju inte så bra att vänta ett år till med tanke på bäckenet. Men SKULLE det kunna gå? Eller är det mer regel än undantag att det blir komplikationer på tvååriga förstföderskor?

EbbaB. Mina tvååriga förstföderskor hade inga problem med killningen. Men om jag räknat rätt kommer din get att vara 3 år när hon killar för första gången. Se mitt svar till Nordigard  :).
« Senast ändrad: 19 nov-15 kl 11:34 av SussiloII »

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-15 kl 22:09 »
Tack för pepp Nordigard!
Det stämmer Sussillol, väntar jag ett år till blir det treåriga förstföderskor.
Förstår att det är ett sämre utgångsläge.
Har någon svar på hur jag kan avgöra så snabbt som möjligt om dom är dräktiga eller inte? Och hur vet jag om det är "falsk brunst" eller vanlig brunst..? Varför ska dom ens envisas med falsk brunst...? Det kände jag inte till.. :-)
Två av mina getter stod och gnydde och gjorde knäppande läten (typ som marsvin), tryckte sig mot varandra och hoppade på varandra en hel dag och viftade med svansarna. Detta var exakt tre veckor efter senaste brunsten, då dom betedde sig likadant, och då var bockarna här. Mina andra två har inte visat fler brunsttecken efter bockarnas vistelse.
Vad tror ni? Hur låter det?
Är det vanligt att bockar bara skulle "klara av" ett fåtal getter?
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Om bara några blir dräktiga?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-15 kl 22:34 »
Jag vet inget sätt att ta reda på dräktighet förrän efter några månader, när det börjar synas.  Ja, eller inte synas ...   8)  Att bockarna slåss med varann mer än de betäcker är normalt, men man vill ju inte att de blir skadade på riktigt.  Lite blod i pannan brukar de dock alltid få.  En vuxen bock i sina bästa år kan, om han får lite ompyssling, klara att göra 200 getter dräktiga under en säsong.  Jag tror det är rekordet bland tamdjuren.

  Och roligt att ni har hittat hit, EbbaB och Nordigard!  :D  Hoppas ni kommer att trivas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser