Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ jul..?  (läst 2036 gånger)

Mireille

  • Inlägg: 3
alternativ jul..?
« skrivet: 04 okt-09 kl 20:53 »
Funderar på att fira en alternativ jul. Jag vet bara inte vad, eller vad det är för några som ordnar. Känner ni till något i Helsingborg eller Växjö, eller vet var man kan hitta information?

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: alternativ jul..?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 10:17 »
Här i Östergötland ordnar Stadsmissionen och RIA (en annan kristen organisation som arbetar med missbrukare och hemlösa) alternativa jular. Du kanske kan kolla med dessa organisationer på din ort?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Neiklot

  • Gäst
SV: alternativ jul..?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 15:36 »
Om nu inte en alternativ jul är just vad det är: en julafton!

God hemlagad mat, kärlek och umgänge med familj och sprak från kaminen..
Julklappar i all ära, men det är inte så mycket jul när det ligger 500 julklappar under granen och det står scans färdiga köttbullar på bordet..


kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: alternativ jul..?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 15:42 »
Låter fint, Neiklot, men nu är det ju inte alla som har en familj man kan eller vill mysa med på julafton.
Jag tycker att det är ett utmärkt initiativ att ordna alternativa jular i offentliga lokaler för folk som av olika anledningar (t.ex. hemlöshet) inte kan fira på det sätt du beskriver.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

louise

  • Gäst
SV: alternativ jul..?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 23:58 »
näd et är ju famlijen man vill undvika...

malines

  • Gäst

Neiklot

  • Gäst
SV: alternativ jul..?
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 17:15 »
Jag menade inte att "mitt sätt var rätt".. utan mer at det också, i nutid, är en form av alternativ jul.

Åtminstone för mig, eftersom jag aldrig firat så förut, inte sådär på riktigt..


Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: alternativ jul..?
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 21:33 »
näd et är ju famlijen man vill undvika...
Tja, vi undviker familjen på så sätt att vi avstår från systerns jätte-jul-fest. Typ 30 pers eller så...Huuuu!!!!
Varannat år har nog mor och far mina dåligt samvete, och tillbringar julen med oss.
Vi har alltid sagt att vi åker ingenstans på jul, men alla är välkomna till oss! Vi störtvägrar att åka hemifrån! Gissa om vi får komentarer, varje år!
Såååå...Välkommen till oss ;D
I år garanterat släktfritt!!!! Från alla håll!!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nescio

  • Inlägg: 1970
    • Västergötland
SV: alternativ jul..?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-09 kl 19:29 »
Tja, vi undviker familjen på så sätt att vi avstår från systerns jätte-jul-fest. Typ 30 pers eller så...Huuuu!!!!
Varannat år har nog mor och far mina dåligt samvete, och tillbringar julen med oss.
Vi har alltid sagt att vi åker ingenstans på jul, men alla är välkomna till oss! Vi störtvägrar att åka hemifrån! Gissa om vi får komentarer, varje år!
Såååå...Välkommen till oss ;D
I år garanterat släktfritt!!!! Från alla håll!!!
var?

Nescio

  • Inlägg: 1970
    • Västergötland
SV: alternativ jul..?
« Svar #9 skrivet: 12 nov-09 kl 06:32 »
Om nu inte en alternativ jul är just vad det är: en julafton!

God hemlagad mat, kärlek och umgänge med familj och sprak från kaminen..
Julklappar i all ära, men det är inte så mycket jul när det ligger 500 julklappar under granen och det står scans färdiga köttbullar på bordet..


YES!! så blir det .ska ändå upp till den ena sonen som fyller 25 den 18:e o då kan jag ju lika gärna stanna uppe i stockholm över jul o nyår

Klackbua

  • Inlägg: 54
    • WildBlog
SV: alternativ jul..?
« Svar #10 skrivet: 03 dec-09 kl 16:34 »
Funderar på att fira en alternativ jul.

Kanske nån gång under sommaren? Och sjunga "små grodorna" när man dansar runt. Och granen stiliserad som stång - med kulor av björkris?  ;D
Det vore ju verkligen alternativt  :D

Jag tror det är idag alternativt nog om man firar det so som man firade 50år sen... En helt vanlig jul.
GOD JUL!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 5 användare (3 dolda)
LivsBygge, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser