Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Keramiker!  (läst 32375 gånger)

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Keramiker!
« skrivet: 09 jun-05 kl 22:37 »
Är det verkligen så få på det här forumet som är keramikintresserade?!  ???Jag skulle gärna vilja få fart på den här avdelningen. Jag är bl.a. intresserad av "primitiva" bränningsmetoder, men sysslar även med vanlig keramik. Skulle vara skoj att diskutera keramik med andra!
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Keramiker!
« Svar #1 skrivet: 11 jun-05 kl 20:34 »
Jag är intresserad men har aldrig kommit i gång och börjat. Har provat på att knåda och dreja lite men steget känns lite stort :) Har ingen ugn eller så heller. Har du några bra tips om "primitiva bränningsmetoder" för en nybörjare? ;)

kraka

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Re:Keramiker!
« Svar #2 skrivet: 15 jun-05 kl 18:23 »
Jo, det skrivs alldeles för lite om keramik här!

Ett väldigt enkelt sätt att bränna keramik på är att ta några tegelstenar och bygga upp fyra väggar, täta med lite lera i springorna. Fyll med keramik och sågspån/kuttersån  (mycket spån), tänd eld på spånet och lägg på ett lock, en plåt fungerar utmärkt så att det blir tätt( lite luft kommer alltid in). Sedan är det bara att vänta 1-3 dygn tills det har svalnat. Det blir väldigt lågt bränd keramik och därför ömtåligt, men den enklaste metoden jag känner till. Den kräver inte så mycket kunskap och sköter sig själv, till skillnad från att bränna i öppen eld. Hopps att det var till någon hjälp. Vill du vet mer så hör av dig.
 
/Kraka

Rus

  • Inlägg: 11
Re:Keramiker!
« Svar #3 skrivet: 28 jun-05 kl 21:50 »
Man kan även gräva en grop. Fylla med keramik och kutterspån. Sprida ut glöd över spånen. Lägga på ett lock och sedan får glöden sakta äta sig igenom allt. Öppnas dagen efter.

Jag har bränt skröjbränt gods på det sättet du beskriver bara för de fina effekternas skull. Men det har inte blivit mycket sånt. Då har jag också packat in godset i tidningspapper och halm. Vore kul att höra en beskrivning på hur du går till väga.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Keramiker!
« Svar #4 skrivet: 01 jul-05 kl 19:36 »
Själv håller jag på att göra grejor till en grytbränning. Jag stoppar in sakerna i ett stort lerkärl eller en plåthink och fyller på med halm eller tidningspapper, ställer kärlen upp-och-ner och eldar runt om. Elden får krypa närmre och nämre tills grytorna är helt inneslutna i flammorna. Jag har provat några gånger förrut. Hoppas det går bra... Gropbränning är svårt tycker jag. Det går lätt för fort så att allt spricker...
Kram H
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Rus

  • Inlägg: 11
Re:Keramiker!
« Svar #5 skrivet: 03 jul-05 kl 14:23 »
Skröjbränner du sakerna först då? Om inte, hur pass hållbara är sakerna efter en grytbränning?

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Keramiker!
« Svar #6 skrivet: 04 jul-05 kl 18:11 »
Nej, jag brukar inte skröjbränna. Jag gjorde ett experiment en gång och mätte temperaturen i en öppen bränning och i en gropbränning. Den öppna nådde ca 800 grader och gropen ca 600. Jag tror den kritiska punkten för om om kermiken ska bli vattenbeständig eller inte ligger runt femhundra grader. Jag har använt krukorna till blomkrukor och hällt vatten i dem, och det går utmärkt. Däremot gjorde jag en misslyckad gropbränning förra sommaren, som tydligen blev för låg. Det mesta sprack och det som klarade sig löstes upp när det kom vatten på.
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Grumphy

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #7 skrivet: 28 jul-05 kl 19:01 »
Hej !

Jag har hållt på med keramik i ett antal år, har nu mera lagt detta på hylla till förmån för andra intressen och pågrund av platsbrist.

Jag höll på en heldel med att blanda egna glasyrer och så..vill inte på något sätt framställa mig som expert men en och annan erfarenhet har jag ju dragit  ;)

Ville igentligen bara tala om att nu finns det en till i forumet om än vilande typ.

har en hel del råvaror som jag skulle kunna tänka mig av yttra om intresse finns !

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Keramiker!
« Svar #8 skrivet: 08 aug-05 kl 18:11 »
Det låter intressant... Vad är det för grejor du vill bli av med?
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Grumphy

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #9 skrivet: 08 aug-05 kl 19:21 »
Det är främst diverse glasyr komponenter (råmaterial + oxider) sedan har jag x antal kilo torr lera (stengods) oanvänd men som torkat i sina plast påsar, det gör ju det så småning om.

e du intresserad så inventerar jag lagret  ;) och fixar en lista på grejorna

Karin Berg

  • Inlägg: 6
    • Gotland
Re:Keramiker!
« Svar #10 skrivet: 09 aug-05 kl 22:04 »
Hej!
Vill bara säga att jag också finns här, keramiker som bor på Gotland och har en liten verkstad.
Det behövs ju bara lera och lite halm och en grop, sen är man keramiker, det är ju det som är så kul med keramik. Går att göra hur avancerat och hur enkelt som helst!
-Karin

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Keramiker!
« Svar #11 skrivet: 09 aug-05 kl 23:15 »
Ja! Eller reduktionsbränna i en konservburk med pellets i öppna spisen som jag gjorde för ett tag sen. Utmärkt till små smycken och sånt, blev hur fint som helst!
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

lerälva

  • Inlägg: 19
  • we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
Re:Keramiker!
« Svar #12 skrivet: 09 nov-06 kl 19:22 »
Jag finns också här. :) "Pluggar" keramik på formakademin i lidköping.
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

tobben

  • Inlägg: 4
    • -
Re:Keramiker!
« Svar #13 skrivet: 12 nov-06 kl 21:42 »
Hej! Jag finns oxå hær. Pluggar medicin i umeå och kan væl inte kalla mig keramiker men definitivt keramikintresserad! Drejade på studiecirkel och satt sen med sparkskiva i norge ett par år.
Nu har jag abstinens. Finns det ingen i umeå som har en drejskiva man kan få hyra in sig på?  :P

lusen3

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #14 skrivet: 27 dec-06 kl 18:10 »
Halloj!
Lite sent kanske men jag finns också här! Jag läser just nu bild och keramik ett år på en folkhögskola och tycker att det vore underbart att få prata med andra om just keramik som är det roligaste i världen.

koko

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #15 skrivet: 03 jan-07 kl 12:41 »
Nej, jag brukar inte skröjbränna. Jag gjorde ett experiment en gång och mätte temperaturen i en öppen bränning och i en gropbränning. Den öppna nådde ca 800 grader och gropen ca 600. Jag tror den kritiska punkten för om om kermiken ska bli vattenbeständig eller inte ligger runt femhundra grader. Jag har använt krukorna till blomkrukor och hällt vatten i dem, och det går utmärkt. Däremot gjorde jag en misslyckad gropbränning förra sommaren, som tydligen blev för låg. Det mesta sprack och det som klarade sig löstes upp när det kom vatten på.
Intressant! Undrar hur du mätte temperaturen??
Jag har oxå bränt i grop med sågspån, det var skröjjat gods som jag ville svartbränna, vilket blir effektfullt och kan utvecklas på många sätt...(man blir ju lite eldgalen).
Ska försöka mej på att bränna i ett metallkärl nästa gång, så blir det väl helt korpsvart?
En sak undrar jag: när man har syrereducerad bränning med tex sågspån så blir ju godset svart (fint  förvisso), men hur gör man en enkel bränning om man vill ha det rött/gult el. vitt,  oxiderande miljö? Nån som provat att bygga nåt sånt?
I Afrika lär de fortfarande bränna i "milor", gropar som eldas med komockor...

Betula

  • Inlägg: 8
  • Den som väntar på något gott..
Re:Keramiker!
« Svar #16 skrivet: 04 jan-07 kl 00:35 »
Är det verkligen så få på det här forumet som är keramikintresserade?!  ???Jag skulle gärna vilja få fart på den här avdelningen. Jag är bl.a. intresserad av "primitiva" bränningsmetoder, men sysslar även med vanlig keramik. Skulle vara skoj att diskutera keramik med andra!

Hej!

En till keramikfrälst finns här. Har vedbrännt (anagama) och rakubränt men håller på med vanlig elugn nu. Bränna utomhus i grupp är bland det roligaste. Skulle gärna vilja bränna och lära mig mer av Eva Maria Kothe på gotland. Hon gör fina svartbrända grejer.

koko

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #17 skrivet: 05 jan-07 kl 23:03 »
Anagama? Byggde du den själv? Kan du inte berätta lite om den?
Vilka temperaturer kommer man upp i, hur stor var den o hur länge eldade du tex?
Antar att skärven blir sin"vanliga" färg och inte svartbränd?

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Keramiker!
« Svar #18 skrivet: 06 jan-07 kl 13:58 »
När jag svartbränner brukar jag lägga några grejer utanför den syrereducerade grytan. Då blir de ju brända med syre och får lerans vanliga färg, visserligen med lite sotfläckar och kanske även lokalt reducerad, men det kan bli ganska fina flammor. Mycket forntida keramik brändes oxiderande, förmodligen i öppen eld. Kanske måste man var lite mer försiktig, eftersom sakerna ligger helt oskyddade i elden.

Jag lånade ett termoelement när jag mätte temperaturen. Den hade en ståltråd som man stack in i elden och så var det en apparat som visade temperaturen.
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

koko

  • Gäst
Re:Keramiker!
« Svar #19 skrivet: 06 jan-07 kl 15:33 »
Ja, det är väl därför man brukar gräva en grop och elda keramiken under ett lager med bränsle, komockor eller vad man kan tänka sig.
Bara en vindpust lär ju kunna göra så att krukan spricker.

Problemet är väl att det inte blir så väldigt hållbart som när man har brännt i elugn och kommit upp i höga temperaturer? Men jag antar att man kan lära sig elda bättre ju mer man övar, eller skröjar du först?
Jag testade att bryta sönder gods som jag skröjat o sen svartbränt och tyckte det var ganska poröst, tyvärr. Ok för skulptur, men kanske lite sämre för bruksgods.

Nån som vet om det är ohälsosamt att dricka ur svartbränt gods förresten?? Förmodligen är det inte det men??

Var hittar man termoelement, hos lerförsäljare eller inom industrin? ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser