Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetter ute på vintern?  (läst 2131 gånger)

Bälla

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Dvärggetter ute på vintern?
« skrivet: 06 nov-10 kl 08:18 »
Hej alla erfarna getägare!

Jag behöver eran hjälp... Vi har två vuxna dvärggetter och en två månader gammal killing och min fråga är om de kan vara ute hela vintern?

De har en stor hage och ett vindtätt skjul med strö, halm och höbotten som vi bättrar på eftersom.
Vi stödutfodrar med hö och havre, och räknar med att utöka rejält när det blir vinter "på riktigt".

Om de inte kan vara ute så har vi reserverat plats i en ladugård hos en bonde i närheten men då blir de instängda på så litet utrymme tycker jag. De är ju vana att få röra på sig, de har stockar och stenar att klättra på i hagen och jag vill att de ska ha det så.

Vi bor i Dalarna så det kan ju bli kallt, riktigt kallt långa perioder under vintern. Klarar getterna det eller måste de flytta till bonden och återkomma till våren till oss?

Några andra tips?


Sussilo

  • Gäst
SV: Dvärggetter ute på vintern?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-10 kl 08:32 »
Getter mår allra bäst av att kunna gå ute året om. De ska ha skydd för blåst och regn/snö och ni har ju ett bra skjul där de kommer att klara sig utmärkt. De sätter snart en tät och fin vinterragg om de får gå ut och in som de vill.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser