Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor från en novis, dvärggetter  (läst 3408 gånger)

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
Frågor från en novis, dvärggetter
« skrivet: 13 mar-12 kl 18:45 »
Hej!

Jag har lite funderingar på att bli med getter. Men jag har ju så många frågor. Hoppas ni orkar och vill svara på mina funderingar.  ;D
Så..
Hur stor hage behöver 2 st dvärggetter ha, på ett ungefär? Och vill dom ha stenig mark, eller plan mark, eller lite av varje?
Om man har ett stall att ha dem i, behöver de fortfarande ha vindskydd i hagen då? Hagen kommer ta vid direkt vid öppningen till stallet, så går de ut kommer de ut direkt i hagen.
Vad bör man ha som vattenkopp? Gammalt badkar eller något annat? (halvt oljefat kanske?)
Hur högt staket bör man ha? Och vad? Nät, el, taggtråd?
Jag antar att man kan mata de med det mesta från hemmet också? Jag har tillgång till kilovis med gammal frukt på jobbet så det kommer de få mycket av.
Värme till vintern? Hur tåliga är dvärgarna?
Jag tror det var det hela, iaf för den här gången! Att man ska ha produktionsplatsnummer har jag förstått.
Tack på förhand :)

mammartina

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
    • mammartina
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 20:37 »
Hej

Jag och min familj går i samma tankar som du och håller också på att kolla upp allt som finns att fixa innan man köper getter. Jag hoppas också på att nån tar sig tid att svara på dina bra frågor, så att även jag får veta lite mer  ;)

Hoppas att det är okej att jag lägger till en liten fråga under din tråd? Eftersom det rekommenderas att man skaffar kastrerade bockkillingar om man endast ska ha dem som sällskapsdjur, så undrar jag hur mycket det kostar att kastrera en bock?

Lycka till med allt ! :)


Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 21:24 »
Hej

Jag och min familj går i samma tankar som du och håller också på att kolla upp allt som finns att fixa innan man köper getter. Jag hoppas också på att nån tar sig tid att svara på dina bra frågor, så att även jag får veta lite mer  ;)

Hoppas att det är okej att jag lägger till en liten fråga under din tråd? Eftersom det rekommenderas att man skaffar kastrerade bockkillingar om man endast ska ha dem som sällskapsdjur, så undrar jag hur mycket det kostar att kastrera en bock?

Lycka till med allt ! :)

Det är bara att fråga på det :)

Jag kom på en till fråga, när man nu har hittat sina djur. Hur fraktar man hem dem på bästa sätt?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 21:33 »
Forumet har en riktigt bra sökfunktion. Frågan om kastrering har varit uppe många gånger, likaså frågan om transport.

Vad gäller staket, vatten osv så finns det flera lösningar som fungerar, det beror på djurindividen och på ägaren. Även där finns det många som delat med sig av sina erfarenheter och åsikter sedan tidigare.

Läs gärna runt lite bland trådarna, ställ följdfrågor om ni undrar något mer, så får ni säkert svar. Det är lättare att svara på mer detaljerade frågor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

  • Gäst
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 10:43 »
Jag instämmer med ieenilorac. Läs trådarna här på gettavlan, där finns massor av kunskap att hämta  :) Men ändå:

Hagens storlek beror på vad den innehåller i form av bete/sly. Getter föredrar stenig mark framför plan. De behöver inget extra vindskydd i hagen om de kan gå in i stallet. En vanlig hink för vatten räcker gott till 2 dvärggetter. Är de inte sams kan en extra hink behövas. Stängsel och getter är ett kapitel för sig, läs tidigare trådar. Kilovis med gammal frukt kan du inte ge dem, men litet/dag och inte mögligt/ruttet. Getter är köldtåliga men ska ha skydd mot blåst och regn/snö.

Kastrerade bockar blir mycket trevliga kompisar. De brukar komma fint överens och du slipper getters ihärdiga brunstbräkande var 3:e vecka. Bockkillingar brukar gå att få för en mycket billig peng, kolla med mjölkgårdarna. Tar man dem samtigt till vet.mottagningen för kastrering blir kostnaden lägre än vid hembesök.

Kombi med hundgaller går fint för frakt. Presenning på golvet med lite halm ovanpå. Lycka till  :)!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 21:08 »
...åsså är det hagar, i plural ;) . Getterna har ett roligare och mer omväxlande getliv om du kan ha betesväxling, och dessutom minskar du risken för parasiter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 17 mar-12 kl 21:18 »
...åsså är det hagar, i plural ;) . Getterna har ett roligare och mer omväxlande getliv om du kan ha betesväxling, och dessutom minskar du risken för parasiter.

ja det har jag förstått. Men hur ofta skall man byta hage då? Flera gånger/år eller räcker det med en gång/år?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 17 mar-12 kl 21:44 »
Getterna får byta hage när det är nerbetat i hagen (ett gott tecken kan vara att de börjar barka träd, är en rädd om just de träden är det en god idé att flytta getterna...), hur lång tid det tar beror på hur många getterna är, hur stor hagen är och hur bra det växer där. Intervallet handlar om veckor som regel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 15:16 »
Finns det någon riktigt bra anledning till att inte bygga hagen av hönsnät egentligen?
Går att få högre än de flesta andra stängsel, och dessutom med små maskor så eventuella killingar inte kan rymma.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 18 mar-12 kl 21:40 »
Hönsnät är på tok för klent till getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 21 apr-12 kl 09:32 »
Förstår inte att jag inte sett den här tråden förut.  Men nu gjorde jag det!  ;)

Vattenhinken/baljan bör vara lätt att göra ren, vilket system du än väljer.  Ha gärna en gammal diskborste i närheten och diska ur den när du ändå går förbi.

Getter vill gärna ha omväxling, både i dieten och i underlaget.

Om de inte håller sams så är det nåt fel.  Dags att fundera över varför.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #11 skrivet: 21 apr-12 kl 18:23 »
Hönsnät är på tok för klent till getter.
  Min ringa erfarenhet säger mig att antingen plannerar man för att ge getterna omväxling och social samvaro, eller så bör man göra stängslet av stående järnvägsräls , skena invid skena, nedgrävft två meter och tre meter högt ovan mark, så kanske de är på för ägaren rätt sida.  Men getter löser problem! ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor från en novis, dvärggetter
« Svar #12 skrivet: 21 apr-12 kl 18:41 »
Du ska då alltid överdriva, Torptomten!  150 cm ner i backen räcker gott!  Men cementgjutet måste det va.  ;D

Eller också trivsamt inne i hagen, då.  Då går de för ett snöre! :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser