Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fröodling med barn  (läst 10419 gånger)

Juniperus

  • Gäst
fröodling med barn
« skrivet: 07 feb-10 kl 20:51 »
Har tagit på mig uppgiften att odla med barnen där jag jobbar, men jag har inte så stor erfarenhet av odling.

Tänkte undvika marknaden så mycket som möjligt, använda mjölkkartonger och toapappersrullar istället för krukor o.s.v.

Groddar går fort och kan användas till mellanmålet och kärnor från barnens frukt är bra att använda.

Tänkte köpa in frukter utöver standardutbudet (äpple,päron o banan) som går relativt snabbt att odla.

Jag tar gärna emot ideer om bra frukter att använda. Undrade även om avklippta toarullar på fat av mjölkartong funkar fint som krukor. Kan man göra växthus av mjölkartongerna, det behövs väl inget ljus i början eller är det bättre att trä på plastpåsar. Plastpåsar känns inte så trevligt så ett alternativ till det vore trevligt.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: fröodling med barn
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 21:05 »
Tacksamma växter att odla: pumpa, tomat, jordgubbar, ruccola, rädisor. Indiankrasse. Ärtor. Kapkörsbär.
Glöm inte blomsterfägring. Och kompost!

Jodå visst funkar det med toarullar, mjölkkartonger, extra bra att man kan gräva ner dem.
Stora plastbehållare t.ex godislådor, som man ofta får gratis är också superpraktiskt.
Plast är ett jättebra material i sammanhanget, gratis och lätt att använda. Alternativet skulle vara glasrutor eller plexiglas.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Juniperus

  • Gäst
SV: fröodling med barn
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 21:42 »
Om man pillar bort fröna på jordgubbar (de sitter ju på utsidan ) är det bara att plantera då?

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: fröodling med barn
« Svar #3 skrivet: 07 feb-10 kl 21:48 »
solrosfrön är behändiga, dels är de stora o lätta att handskas med för små fingrar o dels går det fort... men det är dumt att så för tidigt utan vänta så man kan sätta ut dem sedan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: fröodling med barn
« Svar #4 skrivet: 07 feb-10 kl 22:16 »
Om du tar frö från inköpta pumpor, tomater och paprikor så kan de dels vara F1-sorter (en sorts planerad korsning), dels vara korsningar om flera sorter odlats intill varandra. I båda fallen blir resultaten chansartade, ofta mycket varierande och otypiska och ofta mindre bra. Det kan t.ex. hända att de inte växer så bra, vilket är tråkigt.

Jordgubbar brukar förökas vegetativt med sidoplantor eller vad det nu heter som uppkommer via revor som jordgubbsplantorna skjuter ut. Det bör vara den lämpligaste metoden om man relativt snabbt och pålitligt ska få fram något. Går i allmänhet att få om man känner någon som har jordgubbsland. Vanligast är väl att sätta på sensommaren. Hur det går på våren vet jag inte.
Enligt vad jag nyss inhämtat från webben så kan jordgubbsfrön nog växa, men de blir inte som föräldrarna. Jordgubbssorterna är korsningar och man får inte samma som föräldraplantorna. I bästa fall hittar du en ny bra sort, men risken är att du får något sämre. (Jag kan inte jordgubbarnas förökning. Kan bara de växter jag hållit på med.) Här är en länk:
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Fragaria+x+ananassa

Om du verkligen vill hålla på med fröodling, d.v.s. att odla fram eget frö=utsäde till kommande år, så finns det många pedagogiska poänger där, men kräver mer tålamod, mer tid, innan det blir något. Ta dock gärna frö från de egna tomaterna etc. Jag föreslår att du skaffar frö som inte är korsat och inte F1, så är det säkrare odling första året och går bra att ta eget frö till nästa år, särskilt av självbefruktande växter som tomat om du väljer frökonstanta sorter (d.v.s. inte F1).

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: fröodling med barn
« Svar #5 skrivet: 07 feb-10 kl 23:24 »
Hej!
Vi satte sticklingar av svarta vinbär ett år. Alla ungarna fick sedan en planta med sig hem. Jag träffade en av ungarnas föräldrar flera år senare och de berättade hur mycket vinbär de skördat. Använd enliters mjölkkartonger, gör ev några hål i botten, ta svarta vinbärssticklingar innan de börjar växa. Gör dem ungefär lika långa som en blyertspenna, stick ner dem i jorden så att bara den översta knoppen syns. Räkna med att minst 90% rotar sig så sätt några extra så att alla får. Skolan hade ett par vinbärsbuskar så det gick att skörda 50 sticklingar.
 Röda vinbär rotar sig något sämre. Du kan göra på samma sätt med vinsticklingar fast då behöver varje stickling bara ha en knopp.
MVH
Jan

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: fröodling med barn
« Svar #6 skrivet: 07 feb-10 kl 23:53 »
Utav köttfärsförpackningar kan du göra små miniväxthus. Då du öppnar paketet skär du i frigoliten 1,5 cm nedanför kanten, utom på ena långsidan, som då fungerar som "gångjärn" till växthustaket.
Klister-lappen med märkningen går  att ta bort innan man skär/öppnar
Sedan textiltejp där du har skurit så ser det proffsigt ut. Glöm inte att fixa en snygg namnskylt !
Dessa små miniväxthus är jättebra till både påskgräs och smörgåskrasse.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: fröodling med barn
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 12:15 »
Om man pillar bort fröna på jordgubbar (de sitter ju på utsidan ) är det bara att plantera då?


Bäst är nog att ta skott, det går fortast, precis som Anders Skarlind säger. Har aldrig testat jordgubbe från frö! Ett tips för att få skott och frön är att gå till ett kolonilottsområde och fråga. Mest gångbart på hösten, av förklarliga skäl.
De slänger ofta en massa kul: rabarberplantor, vallmokapslar fulla med frön, jordgubbsrevor..

Om du ska köpa udda frukter att odla, prova Drakfrukt/Pitahaya, en slags kaktusfrukt!
Den är supervacker, och fröna gror varenda en! Sen kanske det inte blir nåt av det i längden, det är ju en planta som kräver lite specialmiljö..men kul att dra upp!

Mango och avokado är annars ganska säkra kort, som blir ganska fina och stora. Men frukt lär man få vänta länge på, om det är det du är ute efter.

« Senast ändrad: 08 feb-10 kl 12:18 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: fröodling med barn
« Svar #8 skrivet: 08 feb-10 kl 12:24 »
Jordgubbar brukar växa fint från frön, men är inte sortäkta, bäst är att köpa en fröpåse, det ger fina plantor som oftast ger bär första sommaren om man sår i februari-mars. Fröpåsar säljs i Weibulls och Bröderna Nelsons sortiment. Månadssmultron är också ett bra alternativ. En fröpåse ger lätt trettio plantor, så det borde inte vara för dyrt att köpa en sådan påse, den räcker ju till en normal dagisgrupp med råge.

Annars är sockerärtor eller sallat ett bra alternativ, barn brukar vara mycket frivilliga till att äta det de själva odlat, även om de inte skulle äta det annars, så det är ett bra sätt att lura dem att börja äta sallat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

dolk

  • Inlägg: 67
    • Småland
    • lantizlinda
SV: fröodling med barn
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 14:46 »
"rör mig ej" tycker mina barn är en kul växt, den går förstårs inte att äta... ;)...men är klart underhållande tycker alla barn och förvånansvärt många vuxna  :D

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

Juniperus

  • Gäst
SV: fröodling med barn
« Svar #10 skrivet: 16 feb-10 kl 20:28 »
Tack för alla tips

Jag har groddat alfafrön som förra veckan åts till mellanmål, förvånandsvärt många barn tyckte att det smakade gott. I måndags hade tomaterna börjat gro och idag kom paprikan.

Ska i morgon testa att plantera drakfrukt

Sonila

  • Inlägg: 127
  • Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
SV: fröodling med barn
« Svar #11 skrivet: 11 mar-10 kl 17:46 »
Ärtor har mina barn planterat och följt med glädje för att sedan äta med god aptit!
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: fröodling med barn
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 07:33 »
Min sambo har glada barndomsminnen av att ha odlat kalebass, som det blev "skakinstrument" av.

Har köpt sådana frön och satt med barnen, så får vi se om det blir något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (2 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser