Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper man ekologiskt senapsfrö i lite större förpackning?  (läst 14571 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Är det svårt att odla senapsfrö själv?

Senapsblommor... ger de någon nektar eller pollen föresten?

Jag har odlat senap för några år sedan på ca 3 m2. Det gick lätt som en plätt, jag har sandjord. Vi fick flera liter senapsfrön som jag fortfarande gör egen honungs-senap av. Stark som satan har vi döpt senapen till.

Bina drog väldigt bra på senapsblommorna. Kålfjärilarna också... När jag slängde ut fröna hade jag inte koll på att de tillhör kålfamiljen, det såg jag när grobladen kom upp. Tyvärr så hade jag vitkålen intill, det var ingen hit med tanke på kålfjärilen...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Jag har odlat senap för några år sedan på ca 3 m2. Det gick lätt som en plätt, jag har sandjord. Vi fick flera liter senapsfrön som jag fortfarande gör egen honungs-senap av. Stark som satan har vi döpt senapen till.

Bina drog väldigt bra på senapsblommorna. Kålfjärilarna också... När jag slängde ut fröna hade jag inte koll på att de tillhör kålfamiljen, det såg jag när grobladen kom upp. Tyvärr så hade jag vitkålen intill, det var ingen hit med tanke på kålfjärilen...

Spännande. Det vill jag testa! När bör senapen sås?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Jag har sått tidigt på våren. Fröna är sådana som även självsår sig, bara så du vet.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Jag har sått tidigt på våren. Fröna är sådana som även självsår sig, bara så du vet.

Lugnt. Då blir det bara mer åt mina bin. ;)

Thx. :=)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Då har jag utsäde så att jag klarar mig ett tag tror jag, har ordnat en jordplätt att provodla på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser