Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veketåg  (läst 1309 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Veketåg
« skrivet: 22 aug-19 kl 17:46 »
Hej!

Har precis haft ett tillsynsbesök av Länsstyrelsen som slog ner på för riklig förekomst av veketåg i en naturbeteshage.
Marken är gammal hövall som avvattnar en åker, så den är av naturen fuktig. Dvs inte så mycket man kan göra vad gäller dränering - och dessutom är det i ett naturskyddsområde.

På en höjdsvacka ska vi testa att släppa några ardennrar och shirehästar, som verkar kunna äta som värsta getterna.

Men i dalen behöver vi bekämpa på något annat sätt. Det rör sig om ca 1-2 ha med veketåg.

Hur funkar det med slyklinga på en röjsåg t.ex.?

Nästa besök är i oktober (efter betessäsongen), hinner man göra något fram tills dess?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Veketåg
« Svar #1 skrivet: 22 aug-19 kl 18:15 »
det är länge sedan vi hade problem med veketåg och så vitt jag kommer ihåg så lyckades vi få bort ogräset men det kan bero på att vi inte visste vad det hette. Vi kallade det för rörgräs eller tuvgräs.

Vi körde med en slaghack så fort marken bar på försommaren. Hacken ska gå lågt så att tuvorna blir ordentligt skadade eller försvinner helt. Bearbetningen ska ske så ofta som det går och det finns något att hacka, flera gånger var sommar.

Bäst är om du kan ytså någon gräsfröblandning omedelbart efter hackning när markytan är åtkomlig.. Antagligen får du inte så in något m det är naturvårdsområde. Det är viktigt att gräsarterna dominerar och tar över, över vektåget
det du hackar sprider du ut på marken.
Det var ett vansinnigt skumpande med den lilla (50hk) traktorn som var lätt att släpa upp på torra land. Efter ett par körningar var tuvorna borta

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Veketåg
« Svar #2 skrivet: 22 aug-19 kl 19:35 »
Slaghack har vi haft en till fyrhjulingen, men när det blev lite tungt (vilket det gärna blir med veketåg) så började drivremmarna att slira med följd att de började ryka och lukta bränt.
Så vi avyttrade slaghacken till en familj som knappt hade något veketåg över huvud taget.

Har PTO-matade slaghackar någon annan form av drivning än drivremmar, så att de klarar tjocka tuvor?

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Veketåg
« Svar #3 skrivet: 22 aug-19 kl 20:25 »
Jag skulle säga att en PTO-matad slaghack har högra hastighet och ofta är tyngre än ATV-ditot. Men mig veterligen så är det nog remmar där också. Men skulle tro att det blir bättre resultat.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

 

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Veketåg
« Svar #4 skrivet: 22 aug-19 kl 20:35 »
Ja jag skulle tänka mig att en slaghack driven av en fyrhjuling är för klent


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser