Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får/getter som Sällskapsdjur  (läst 15380 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #20 skrivet: 02 jun-18 kl 23:09 »
Varför måste du ha både baggar och bockar om du endast har 5000kvm bete till förfogande? Är det totalt och skall räcka både till vinterhage och sommarhagar?

För en vecka sen släppte jag 7st baggar i en hage som är 0,5 hektar och det räcker kanske 1-2 veckor till sen är betet slut. (0,5 hektar = 5000kvm)
Då kommer jag flytta på dem till en annan hage på 0,5 ha, och när den är slut  går de i skogshage på 1 hektar och sen i aug/september släpper jag dem på vallåterväxt på 2 hektar (en åker som är slagen i juni och då har det växt upp nytt gräs i lagom höjd) och så kan de beta fram till snön kommer i okt/nov. Det är mycket lättare att ha djur om man har gott om mark.
Särskilt om man upptäcker att de har dödliga parasiter, då kan man stängsla en ny hage nånstans.

Jag har bockar också men inte i samma hage som baggarna. Jag har inte ens provat. De kanske tar ihjäl varandra på nåt konstigt sätt. Jag får för mig att de inte pratar samma språk.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #21 skrivet: 02 jun-18 kl 23:42 »
Förstår dig Olivia. Tänkte det ur perspektivet att om jag förstår det rätt att dem gärna äter olika växter och på så sätt skulle marken kunna bära fler individer. 5 000kvm2 tänkte jag då allt som allt men helt öppen för om det är så att det inte räcker och att jag får tänka om. Vill göra det för djurens skull, för att dem ska få leva ett riktigt fint liv. 5 000kvm2 är kanske enbart lämpligt för en duo?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #22 skrivet: 03 jun-18 kl 07:19 »
Nackdelen med att blanda får och getter är att de bägge är Små Idisslare och alltså kan ha samma inälvsparasiter. Däremot är getterna känsligare för parasiterna än fåren, och kan lätt smittas av dem. Getter blir som regel sjukare än får om de har samma parasittryck, de kan t o m dö av vissa parasiter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #23 skrivet: 03 jun-18 kl 07:29 »
Okej tack för infon. Då känns det bättre att antingen ha får eller getter. Äter båda lika mycket eller någon som äter mindre? T ex dvärggetter?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #24 skrivet: 03 jun-18 kl 12:14 »
Dvärggetter har lätt att få för mycket foder.  Jag tror de kan få fång ungefär som hästar.  De gamla allmogeraserna är lättare att lära sig, både får och getter.  (Du har redan fått tipset att inte börja med mufflon, jag vill lägga till mjölkfår!)

  De utrotningshotade nordiska allmogeraserna behöver många ställen att bo på.  Därför föreslår jag någon av dem.  Det finns flera raser att välja på både bland får och getter.  De afrikanska dvärggetterna är inte anpassade för vårt vinterklimat.  Läste om ett gäng sådana som stod och huttrade inomhus hela vintern.

  Allmogeraserna är också ofta lättare att få tama än de förädlade raserna.  För det var ju sällskapsdjur du ville ha?  Kanske du kan hälsa på i skräptantens bockhage i sommar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #25 skrivet: 03 jun-18 kl 12:35 »
Ja, får eller getter som jag vill kunna ge ett riktigt bra och långt liv och dela mitt hem med.

Okej. Tänker får/getter som har goda anpassningar åt det svenska klimatet. Gutefår verkar intressanta. Någon som har erfarenhet av dem? Vill dem ha det på något specifikt sätt?

Är inte riktigt så långt i planerna ännu så jag letar efter djur. Men hoppas att det inte dröjer för lång tid.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #26 skrivet: 03 jun-18 kl 13:44 »
Gutefår, ja absolut, de är härdiga och ganska lättskötta får som tål vårt klimat väl. De kan bli ganska tama, baggarna brukar vara snälla och ytterst klappvänliga trots de rejäla hornen (åtminstone våra).
Gutefår äter ungefär samma saker som värmlandsfåren som var uppe tidigare, jag vet inte vikter för värmlandsfår men föreställer mig att en gutebagge blir något större så att den kan behöva något mer grönfoder, annars skall det vara rätt lika. Baggar skall ha begränsad tillgång till kraftfoder, använd det bara som godis att locka dem med någon näve emellanåt. Som sagt, ge aldrig får stora mängder finmalt mjölfoder (de kan äta gammalt bröd som inte är möglat, men inte tex grisfoder), de tål inte detta, men grovkross, hel havre eller betfor går bra.

Som sagts tidigare så är det av yttersta vikt att man håller koll på parasiter och kan rotera betet.
Vet inte om det sagts tidigare här, men det är också viktigt att man begränsar tillgången på grönt bete (tex med ett elstängsel eller nät så att de bara kommer åt en del i taget) om de går i en hage med mycket frodig grönska, annars kan de drabbas av trumsjuka om man har otur.

Edit, ett par av våra baggar följde mig och brorsan som en hund, det gick även att lära honom ungefär samma saker som en hund.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #27 skrivet: 04 jun-18 kl 11:16 »
Jag menade att du skulle göra ett studiebesök hos skräptantens bockar för att lära känna arten och rasen.  Och lukten!   :-[

  Det enda jag riktigt vet att det inte går att lära dem är att apportera!   ;D :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #28 skrivet: 04 jun-18 kl 12:40 »
Det har jag aldrig lyckats med älghundarna heller...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser