Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Förvaring av gummipackningar i potatismjöl  (läst 2921 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Förvaring av gummipackningar i potatismjöl
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:38 »
Carina
 Ti 23 Okt, 2001 - 17:00
--------------------------------------------------------------------------------
Har hört att det bästa sättet att förvara gummipackningar på är att lägga dom i potatismjöl.
Varför är det så bra?
 
Sven Bergersjö
 On 24 Okt, 2001 - 08:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
När man täljer i färskt trä så bör man smeta in det man täljt i potatis sedan för att det ska torka långsamt och inte spricka. Jag antar att det är samma sak här: Potatismjölet gör väl att gummipackningarna torkar långsammare och därmed håller längre.
MVH. Sven
 
Carina
 On 24 Okt, 2001 - 17:27
--------------------------------------------------------------------------------
Jag misstänkte att det var så. Men varför!

Potatismjöl drar till sig fukt, men kan det inte vara så att den drar fukt ur packningen istället.

Ett exempel: Man lägger potatismjöl på fläckar på mattor för att de ska dra fläcken ur mattan.
 
Sven Bergersjö
 To 25 Okt, 2001 - 11:21
--------------------------------------------------------------------------------
Vet faktiskt inte VARFÖR, men däremot behöver du nog inte oroa dig för att potatismjölet ska göra motsatt effekt.
Skulle gissa att mjölet skyddar mot luftens torrhet.
Sven
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser