Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarnöje för barnen!  (läst 1425 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Sommarnöje för barnen!
« skrivet: 01 jul-08 kl 18:56 »
Hej,

jag har läst att getter är duktiga på att lära sig och att de kan göra konster.

Stämmer detta?

Jag skulle gärna sysselsätta barnen på gården med lite "getkonster" i sommar.

Det är inte mina barn utan grannens, de är jättefina och behöver något att ägna hela sitt sommarlov åt!

Jag har 3 getkillingar födda 080602 och 080612 (2 st).

Är det någon som provat på getkonster eller "agility" för getter? Flickorna har varit ute och letat på nätet men inte hittat något!!

Kan ni tänka er att tipsa mig???

Angelica
Älskar djur... människor också!

Alore

  • Gäst
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 20:24 »
Rent spontant skulle jag säga att hopplekar antagligen vore enkelt och roligt både för geten och barnen! :) Vår get hoppar gärna upp på ens rygg om man böjer sig ner, och såklart upp på stenar och sånt, men även våra utemöbler är superskoj. Ni kanske kan bygga nån liten hinderbana eller något åt det hållet?

Jag har också funderat på att träna vår get, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja eftersom hon inte går att muta med mat (knäpp get som varken äter kraftfoder eller korn ;) ).

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 21:54 »
men även våra utemöbler är superskoj

Ja, och man behöver inte träna dom alls för det. Bara att duka till kaffekalas, så står som där *hepp*  ;)

Alore

  • Gäst
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 23:48 »
Ja, och man behöver inte träna dom alls för det. Bara att duka till kaffekalas, så står som där *hepp*  ;)

Måste vara magiskt... men vi hade fika idag (på HENNES möbler, hur vågade vi!!), och varken jordgubbar, tårta eller glass gick ner, trots att vi trugade. Men men, jag klagar inte, gräs och gamla äckliga löv är helt klart billigare än... ja, något annat i hela världen.  ;D

 

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 15:30 »
sen vi byggde en klätterställning inne i hagen till getterna ......så har dom så roligt
till och med dom äldre getterna leker plötsligt. Dom har blivit mer aktiva.....det e härligt att se.
man kan sitta i timmar och titta på hur dom tävlar om att putta ner varandra.... :)
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 23:17 »

Javisst kan getter göra konster!  Välj sådant som ligger naturligt till för dem:  klättra, hoppa, stå på bakbenen.  Inte apportera, det är hundjobb!  Inte löpa länge, endast korta sprinterlopp.  Inte gå i vatten.

Några av mina kunde:

Stå på bakbenen (det är nog enklast att börja med)
Hoppa framåt på bakbenen
Hoppa upp på stadig rejäl pall (som en cirkuselefant)
Hoppa över hinder
Gå fot (i koppel)
Ligga på kommando (men det var inte populärt, och hör till den högre skolan)
Komma på inkallning
Flera av dem var även rumsrena, men behöver gå ut mycket oftare än en hund.

Skillnaden mot hunddressyr är huvudsakligen att en hund lär du något, och sedan gör hunden så.  Men en get lär du något, sedan vidtar förhandlingar!  Erbjuder du för dåligt godis så går geten gärna någon annanstans!  Just detta kanske är en extra lärorik krydda för barnen.

En extra överkurs i den lite högre skolan, om någon grannunge blir verkligt intresserad, är att köra in en get.  Men lägger någon ner så mycket engagemang måste Du förstås ha kvar djuret tills ungen tröttnar!

De flesta som mjölkar brukar lära getterna att hoppa upp på ett mjölkningsbord, det kan väl räknas dit.

En sak som du kanske bör lära killingarna innan du släpper loss barnen för mycket är att "människor håller inte att stå på".  När en tam killing ser en människa, är det naturligt att sätta upp framklövarna mot denne.  När geten växer kan ett mindre barn inte stå emot, särskilt inte om geten kommer överraskande, bakifrån och/eller flera samtidigt från samma håll.  Locka fram djuen med vänlighet, men när de försöker ta stöd mot dig viker du undan, så att killingen lär sig att detta inte är någon idé.  Inget grälande, inga hårda ord, bara vik undan så att den famlar i tomma luften.

VIKTIGT:  Barn och djur ska umgås, det är trevligt och nyttigt för båda parter.  Men - man - måste - stå - och - stirra - på - dom!  Om en unge får en idé så ska den genomföras genast, och man funderar ut om det var bra eller inte efteråt!  Även djuren kan få infall som utgör riskmoment, skrämda till exempel.

David Mackenzie (så är vi där igen) beskriver hur han satte upp en stock några decimeter från marken, och sedan kunde sitta i timmar och titta på ett gäng killingar på denna.  Själv älskar jag att se en getflock skutta nerför en brant backe, men se upp så att du inte kommer i vägen!  De verkar inte fatta att människor inte kan hoppa ner lika bra som de.

Vi ser fram emot dina beskrivningar och kanske bilder!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Sommarnöje för barnen!
« Svar #6 skrivet: 03 jul-08 kl 09:26 »

Tack för ditt utförliga svar!!

Det ska bli spännande att se flickorna ta sig an getterna! Jag ska berätta för dem vad du har skrivit (jag ska kopiera över svaret till ett worddokument!)

Bilder kommer längre fram!!
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser