Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninungars kön??  (läst 4174 gånger)

ason

  • Gäst
kaninungars kön??
« skrivet: 25 maj-04 kl 21:21 »
Hejsan!

Någon som vet hur man könsbestämmer kaninungar. Finns det ngt enkelt knep eller ...

/ ason

Camilla

  • Gäst
Re:kaninungars kön??
« Svar #1 skrivet: 26 maj-04 kl 00:05 »
Enkelt knep vet jag väl inte om det är men det enda sättet är att helt enkelt inspektera deras "intimregion" på nära håll.

Det gör man lättast genom att sitta ner, lägga kaninen på rygg i sitt knä och hålla fast den med ena handen (det är ännu lättare om man är två som hjälps åt; en som håller kaninen och en sköter "klämmandet").
Med andra handen trycker man försiktigt med t ex tummen på svansen och pekfingret några centimeter längre fram. Då ska man kunna se att det kommer fram en lliten "trekant med skåra i" på honkaniner och en lite "rundare grej" på hankaniner.
Hmm... det är nästan omöjligt att beskriva hur det ser ut, och det kan vara jättesvårt att se på unga kaniner - när de börjar bli uppemot 6-7 veckor är det lite lättare.

Jag ska se om jag hittar några bilder - återkommer! :)
-------

Jo, jag hittade några sidor med bilder (foton) på "den lilla skillnaden":

http://www.debmark.com/rabbits/sexing.htm

http://www.geocities.com/dutchrabbitinfo/sexing.html

Lycka till!
« Senast ändrad: 26 maj-04 kl 00:13 av Camilla »

ason

  • Gäst
Re:kaninungars kön??
« Svar #2 skrivet: 26 maj-04 kl 13:43 »
hej och tack för tipset + bilder.
Ska genast ut och kolla!
Tack!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 6 användare
sayerbýr, xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser