Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Alternativ eldragning  (läst 15536 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
Alternativ eldragning
« skrivet: 26 okt-05 kl 06:36 »

Hej.
Jag vill påstå att det mest alternativt vettiga sättet att använda solel är att ha en massa solpaneler på taket. Men inte ett enda batteri.

Istället genererar man all el man kan, medan solen lyser, använder det man behöver själv, och resten, ja det säljer man till elnätet.

När solpanelerna inte levererar tillräckligt, ja då köper man tillbaka från elnätet.

För att detta ska kunna genomföras så krävs det tre saker.

1. Att vi överhuvudtaget KAN få mata tillbaka el på elnätet och få betalt för detta med en vettig ersättning. Elbolagen är inte intresserade av detta, så för detta behövs politiska beslut.

2. Att priserna på solcellsel går ner till en vettig nivå, eller att priset på el ökar. Det senare är ju på väg, och många pratar om att själva kWh-priset kommer att gå upp från säg 35 öre till ca 110 öre bara på en tre fyra år.

(Annat byggnadsmaterial är billigare i tex Tyskland, så kanske får man åka dit och leta billigare solceller?)

3. Att hus byggs av hustillverkarna, med ett elsystem som underlättar just allt detta.

(Allt detta gäller självklart inte då man bor så långt ute i busken, så att det inte är vettigt med en anslutning till ett allmänt elnät.)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Men hur ska då ett hus förberedas för att vara vettigt för alternativa energislag? Från en elsynpunkt?

Jo många har ju tänkt sig 12-voltssystem, för just solcellsel. Det var helt rätt för 10 år sedan, då jag började projektera mitt system. Men är det rätt idag? Jag tycker inte det. Saker har förändrats.

Jag tror att idag skulle man få ett bättre system, om man delade upp belysningen (och annan effektsnål småel) på en grupp (eller ett fåtal grupper) som går genom HELA huset, och drivs med en inverter, på säg 150-500 Watt.

(Sedan har man en annan större inverter som driver uttag för tyngre bleastningar, som tex en dammsug eller brödrost. Men den utelämnar man om man inte anser sig behöva den.)

Sedan ansluter man vanliga energilampor, lysrör, etc, till denna belysningsgrupp.

XXX

Det finurliga med detta då?

Det medför att man dels har större flexibilitet, kan välja både elnät och solcellsel.

Det medför också att man fritt kan välja vilken armatur som helst, och vilken lampa som helst. Man är inte begränsad till det väldigt smala sortimentet av prylar, som finns för 12-volt. (Och man behöver inte bygga om heller)

Det medför att man faktiskt får prylarna billigare. En energilampa för 12-volt kostar ca 100 kronor, en för 230 volt kostar ca 1/3 i motsvarande kvalite.

Vissa prylar GÅR inte att köra på 12-volt alls, eller kostar fantasisummor att köra på 12 volt. Hit räknas ganska normala prylar, som en brödrost elelr en fungerande dammsug eller en tvättmaskin. Andra prylar som inte drar så mycket effekt, men inte finns att köpa för 12 volt, eller är extremt dyra är PIR-detektorer för utomhusbelysningar, fotoceller, timers, osv.

Eldragningen blir mycket billigare med 230 volt, än med 12 volt, om 12-voltsanläggningen ska fungera väl. Kabeldimensionerna blir ungefär 4 gånger större vid 12-volt för motsvarande funktioner, om elnätet ska fungera utan störningar, för höga spänningsfall, osv.

Jämfört med ett VANLIGT 230-voltssystem så vinner man att systemet kan fungera väl under kortare strömavbrott om man enbart sätter dit ett MINIMALT batteri.

Man slipper också störningar från vanliga elnätet, som stör och förstör känsligare utrustning. Likriktare som omvandlar elnätet till DC, är lätt att göra stryktåliga.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Men vad är nackdelarna då? Ja den viktigaste är ju att effektiva invertrar, dvs omvandlare från 12 volt till 230 volt har varit dyra, ja näst intill omöjliga att få tag på.

Idag är det annorlunda, en 150 Watts inverter kostar ca 500 kronor på Biltema eller Clas Ohlsson. En för 1000 watt kostar ca 1500 kronor.

Tidigare var invertrar inneffektiva med en verkningsgrad på 50-70%. Idag har invertrar, även med sinusform en effektivitet på över 90%. (Men en med trapetsformad utspänning fungerar lika bra till glödlampor, energilampor och LED-lampor och halogenlampor, det vet jag för jag har provat! Lysrör återstår att prova för mig.)

Så verkningsgraden är inget problem. Nu kan någon invända att 10% är mycket i förluster. Visst, men det ska ju också jämföras med anläggningens TOTALA förluster, till exempel genom kabelförluster genom att man valt för liten kabeldiameter på 12-voltsinstallationen.

Invertrar drar dock en viss tomgångsström, men det är ett problem man skulle kunna komma förbi, utan större problem. Alltså man skulle kunna minska den betydligt, genom att låta invertern lägga ut en LASTDETEKTERINGSSTRÖM som är på 230 volt, 50 Hz. Så fort någon ansluter en last, kopplar invertern på blixtsnabbt, utan att något märks. När ingen last är ansluten, ja då stäner huvudkretsarna i invertern av.

Detta finns inte än, så vitt jag vet, men det går absolut att konstruera.

Mikael Perman

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Alternativ eldragning
« Svar #1 skrivet: 26 okt-05 kl 09:37 »
Hej Mikael,

ju, det kommer inte bara konstigheter från tyskland ;) Conrad, tyska varianten av en mix mellan ELFA och Clolsson, har nu kommit till Sverige. De har massor med konstiga saker, men bl.a. även solpanelar, E27-LED lampor och en grej de kallar för master&slave grenuttag. Har inte stött på det tidigare, men det med master&slave låter som din lastdetektor: när förbrukaren på "master" slås på, så slår grenuttagen igång "slave" uttagen.

kanske värd att titta på deras grejer (www.conrad.se)

/oliver

Bo

  • Inlägg: 4238
En poäng med solpaneler
« Svar #2 skrivet: 26 okt-05 kl 11:24 »
är annars att man slipper bekymra sig om strömavbrott.


Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Alternativ eldragning
« Svar #3 skrivet: 26 okt-05 kl 11:28 »
Perman, jag har förstått att du inte gillar 12-voltsanläggningar. :D

Du säger att man inte kan använda vilka belysningsarmaturer man vill. Ta en koll här i så fall (E14 och E27:or för 12 volt, både halogen och LED)
http://www.exergon.se/view.php?artid=70 eller här
http://www.trg.se/TrgSE/Internet/Template.aspx?PageID=589

Att kabeldragningen för en 12-voltsanläggning skulle vara mycket dyrare än för 230 volt, tycker jag inte. Något dyrare, kan jag hålla med om, men istället slipper man en extra inverter som du föreslog.
En inverter för 499 kronor från Biltema, har den verkligen en verkningsgrad över 90 procent? Har du kollat det,  så att den inte ligger runt 50 procent?
Varför använda en inverter till lysdiodlampor, när man kan köra direkt med 12 volt? Spänningen till varje grupp lysdioder ska ju ändå bara ligga runt 3,5 volt.

Varför skippa batterierna och fortfarande köra med 2 hål i väggen? Att skippa batterierna kanske nästan går att göra om man istället pumpar upp vatten i en stooor tank om dagarna, när man själv inte förbrukar någon energi och sedan släppa på det om kvällarna genom en liten turbin. Pumpa upp vattnet kan man man göra med solceller och vindkraft och kanske kan man också samla regnvatten?
Varför inte göra egna hål i väggen och vara helt självförsörjande.  :D

Jag kollade in conrad.se och informationen om produkterna var usel. ...kollade bland annat in kablar, men det fanns ingen info om area på dem, bara en köp-knapp att trycka på.

Bo

  • Inlägg: 4238
Det där fungerar inte
« Svar #4 skrivet: 26 okt-05 kl 18:09 »
om man inte bor bland bergen och kan pumpa mängder med vatten mycket högt. En kilowatt motsvarar runt hundra kilopondmeter per sekund.

Har du bara tio meters fallhöjd blir flödet då 36 kubikmeter i timmen.

Utan att ha räknat på det bedömer jag att komprimerad luft är ett trovärdigt alternativ till batterier. Upphettar man också luften i en slinga före utsläpp, kan man fördubbla utbytet. Jag vet inte om det är "air motor" eller lavalturbin som är effektivast för att driva generatorn som så klart skall vara varvtalsreglerad för att ge normal växelström.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Alternativ eldragning
« Svar #5 skrivet: 26 okt-05 kl 20:03 »
mina hål i väggen kommer mössen in igenom ;D Men skämt åsido, en claesohlson inverter ger jag inte mycket för, det räcker att man råkar dra ut kontakten på 220v sida när den går, så säger det pof i aparaten, sen vill den inte mer...

Jag har en prosinus 1800W, den har funkat utan nåra bekymmer alls. På båten har jag två system, ett 12V för belysning, med en 50W solcell. Och ett 24v - 220V system med invertern, och 360W 24v solceller, det systemet går frysen, kylen, tv, stereo, osv på.

Sen är det såklart bra laddning när man kör, 110A 24v och 80A 12V. Sen finns det ett "vanligt" 3-fas system när man ligger vid kajen.

Har 1100Ah 24 och 400Ah 12V batteri system, skall byta 24V ackarna, dom har dött av.. Men dom var prototyper på en ny AGM batteri, så det är inte så konstigt.. (fick dom att prova)

Men visst är batterierna den svaga länken i ett system, det kan jag hålla med om, och dyra är dom med!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #6 skrivet: 27 okt-05 kl 06:53 »

Hej.
Jo jag gillar 12-voltsanläggningar, jag har en själv. Den använder jag för belysning och jag är precis på väg att installera fläkt till jordkällaren, jag tänker låta fläkten till torrmuggen gå på den, och ADSL-modemet och routern och LAP-toppen.

Det finns flera fördelar med 12-voltsanläggningar (eller 24 eller 48 volt) Det är EXTREMT driftsäkra system, om man designar dem rätt.

Men 12-voltsanläggningar har också flera nackdelar.
Så fort som du ska driva en tvättmaskin, en hydroforpump en dammsugare med 12 volt, så blir det extremt dyrt, och tja, helt omöjligt. Allt som kräver lite större strömmar, blir alltid mycket dyrare med 12-volt beroende på grövre kabeldragning och extremt mycket dyrare apparater. Samt extremt litet produktutbud.

Att sedan många 12-voltsanläggningar JAG SETT är undermåliga, är en helt annan sak. De hör hemma i husvagnar, inte i bostadshus. Ibland är de anläggningarna rent utav farliga.

Men visst, vet man vad man gör och gör det riktigt kan en 12-voltsanläggning visst fungera utmärkt. Men då för belysning, en liten TV, en radio, ladda mobiltelefonen, en LAP-top och liknande småförbukningar. Då ska man nöja sig med det, och inte sukta efter vattenpump eller tvättmaskin eller dammsug.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Det betyder att jag sitter med ett DUBBELT elsystem i mitt hus hemma. Med 230-volt för de högre belastningarna, och 12-volt för småbelastningarna.

Jag VET att det fungerar bra, jag har kört det ett tag nu, men det är som sagt klart fördyrande att ha två helt parallella system i huset.

Så mitt perspektiv för den delen av inlägget var helt enkelt detta. Strunta i 12-volten FAST du har batterier och solceller, utan låt HELA systemet i huset bli ett 230-voltssystem från TVÅ skilda inverters.

Det tjänar man pengar på, och får en mer högkvalikativ elanläggning. Och enklare totalt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jag känner till Exergon och deras produkter, och andra som har än bredare produktsortiment på 12-volt, som Sunwind.

Mitt påstående om 12-voltsbelysning är detta. Det finns EN sorts 12-volts energilampa på svenksa marknaden. Basic-prylen, med fyra uppstående lysande stavar i tre skilda effekter. 7, 9 och 11 watt, om jag minns rätt.

På 230-volt är situationen helt annorlunda, det finns i hur många olika former som helst. Effekter från 3 watt upp till 50 watt. Olika färger (vad man nu ska med det till?) Med fotocell, och framför allt som pallar -30 grader.

Att det finns "normala" glödlampor på 12 volt eller glödlampor med inmonterad halogenlampa, bryr jag mig inte ett skvatt om, för det är inte vad jag letar efter. Utan en energilampa som till exempel går in i mina trånga, spolsäkra armaturer

Jag kan köpa en utomhuslampa MED infraröd-detektor för 230 volt för ca 200-250 kronor. En utomhusarmatur för 12 volt kostar en 50-100 kronor mer. Men då har den utomhusarmaturen för 12 volt INGEN PIR-detektor. Den får jag köpa till löst för ytterligare 200-300 kronor.

Men ta min utomhusbelysning som exempel. Jag har TVÅ hus och varje hus har en utomhusbelysning. Jag har en 50 Watts halogen i den ena. Som går på 12 volt.

Att bara kunna byta ut två 50 watts halogenlampor till två 20 Watts utomhushärdiga energilampor som tål -30 i temperatur, tjänar in ALL extra effektförbrukning som invertern drar, ja det blir till och med ett överskott av det bytet.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jag sparar mängder med kabel, även på belysningen.
Förutom att halogenlampor ger extrema strömrusningar vid tillslag, så har jag kablat upp så att jag inte får mer än ca 5% spänningsfall genom byggnaden.

Det betyder kablar som är absolut minst 1 steg grövre, men ofta 2 steg grövre, för motsvarande säkring för en grupp. En 10-amperes säkring på gruppen, blir alltså med en 2.5 kvadrats kabel. Allra minst. Ofta blir den 4 kvadrat.

Kablar till undercentraler och fördelningspunkter är överdimensionerade än mer, för att inte få ett 12-voltssystem som blinkar och där andra lampor dämpas när man slår på en annan lampa.

Så bara på utomhusbelysningen så tjänar jag in pengarna och EFFEKTEN som en mindre inverter kostar.

Och som sagt, en energilampa för 12 volt kostar 100 kronor. Det får jag tre lampor med motsvarande utseende och effekt för, om de är på 230-volt.

Som avrundnng, OM man ska ha ett elsystem som också klarar av dammsug och vattenpump och tvättmaskin, ja då är det bättre och MYCKET billigare att gå på 230 volt direkt, och skippa 12-volten.

Om man kan leva utan dessa prylar, ja då kan man köra 12-volt.

Detta bör man vara medveten om INNAN man börjar bygga, tycker jag.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Sedan fanns det en FRAMTIDSVISION i mitt inlägg. Som gäller i stort. Inte bara mig personligen. Därför vart det väl lite rörigt i mitt inlägg.

Framtidsvisionen är INTE att alla människor har autonoma elsystem, jag ser inget mervärde i det. Speciellt som det kräver extremt mycket batterier.

Jag tror nämligen att även alternativa energislag tjänar på att kunna koordineras och sprida ut belastningarna mellan olika ställen av landet. jag tror att även det framtida alternativa energianvändandet kommer att utnyttja vattenkraften från Norrland och vindkraftverk ifrån fjällen och havsbandet. Och ännu hellre solpaneler på taken på alla hus.

Det framtida elsystemet som jag ser det, är att ALLA kan få solceller på taken, villor som flerbostadshus, industrier, osv, genom statliga lånegarantier och att reglerna sätts så att företagen måste köpa energi från dessa småleverantörer. (Inte till överpris, dock)

Där man förbrukar egen producerad el i första hand, säljer sitt elöverskott till elnätet, då man har överskott, medan man tar el från elnätet, alltså köper, då man har underskott.

Detts skulle kräva en speciell form av inverter, som kallas delta-inverter, som finns som UPS-er idag. Men som kan omkonstureras för att passa just denna tillämpning.

I en sådan framtid, ja då blir det ju ändå genomgående 230-volt i hushållet.

Hoppas att det blev klarare då.

Mikael Perman

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #7 skrivet: 27 okt-05 kl 07:00 »

Hej Skipper.
Min (billiga) inverter var INTE från Claes i Sjön, jag har för mig att den var ifrån Jula. Med en har jag inte haft det problemet med, som du beskriver. Den har fungerat bra och har ca 90% verkningsgrad. Men så var den ju inte med sinusutgång heller, och kostade en ca 500 kronor.

Men visst finns det bättre invertrar än så. Jag har 2 st profesionella 1500-wattare som ligger och väntar på installation, de är sinus, och för 48 volt. Skrotade som det heter och ärligt utförda på utförselintyg från mitt arbete. Det blir nog bra, räcker att köra tvättmaskinen på, eftersom de kan parallell-köras. Men jag vågar inte tänka på vad dessa kostar.

Den du hade problem med från Claes i Sjön, var det en sinus-variant? Jag har funderat på att köpa deras billiga sinusinvertrar och deras 1000-Wattare. Men det kanske inte är så bra?

Mikael Perman.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Alternativ eldragning
« Svar #8 skrivet: 27 okt-05 kl 10:50 »
Hej!

Kommentar till Bo:
Visst går det att pumpa vatten upp för en backe och ha det som energireserv! Jag vet inte hur du menar med kilopondmetrar, men såhär räknade jag:
Jag behöver 6000 kWh/år till hushållsel
Jag vill ha en backup på ett dygn
Jag har en fallhöjd på 10 meter

Detta ger:
Diameter på röret ner: 10 cm
Effekt på snurran här nere: ~700 W
Energi/dygn: ~17 kWh
Vattenförbrukning per dygn: ~680 kubikmeter
Förslag på bassäng: 20 m diameter och 2,2 meter djup


Sen en kommentar till Zigge:
Man kan ju använda vinddrivna pumpar o/e vädurspumpar o/e vattenturbinsdriven pump också.

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Alternativ eldragning
« Svar #9 skrivet: 27 okt-05 kl 12:48 »
Perman, jag förstår precis hur du menar. Själv har jag ju bara behov av egen el i sommarstugan och det är ju inte riktigt samma sak, inga tvättmaskiner o.s.v.
Enda chansen att producera egen el i lägenhet är ju att koppla slangar till alla kranar, dra ut ett rör genom fönstret och ner på marken där man sätter en turbin. Sedan är det bara att vrida på vattnet.  :D

PowerMizer, de som inte har tillgång till ett vattendrag kan ju ha ett slutet system till reservvattenkraftverket.
Har man vatten, men alltför dåligt flöde för en vädur, kan man använda en vattenhjulspump med polyetenslang lindad några varv runt navet. Upp till 15 meters höjd vet jag att de pumpar med sådana i hjul och runt 5 kubik/dygn till den höjden. Till 8 meters höjd tror jag de pumpar 4 kubik/h. Vindhjul som pumpar är bra också, det kan alla ha.

Det är oftast de enklaste knepen som är de bästa.  :D

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Alternativ eldragning
« Svar #10 skrivet: 27 okt-05 kl 15:27 »
Kom inte ihåg vart den "billiga" invertern kom i från som brann, men det var en billig sak.

Men även dyra omformare kan vara dåliga, hade en Clayton for prov, den brann den med...  Inte ens lackat kretskort var det på den! Men dom har kanske blivigt bättre nu.

Benning invertrar verkar bra, men är dyra... Har provat en sån på jobbet.

Jag har rätt dålig erfarenhet av billiga o enkla invertrar, tycker att fyrkant våg är dåligt. Många apparater tycker inte om att gå på 4-kant våg heller(eller moddad sån) dom brukar ge mycket brumspänning.

Men det beror ju så klart på vad man vill ha dom till, till gödlampor och rena resitiva laster så kan dom nog funka bra.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Alternativ eldragning
« Svar #11 skrivet: 27 okt-05 kl 15:30 »
Claes ohlson sinus invertrar har jag ingen erfarenhet alls av, det verkar ju hända rätt så mycket på inverterfronten.

Invertar i båtar lever nog ett tuffare liv än i hus, mera fukt.. Dom flesta av mina båtgrannar har eldat upp ett par invertrar var...

dan_t

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #12 skrivet: 29 okt-05 kl 00:49 »
Glöm inte cirkulationspumpar,  om man har ett vattenburet värmesystem så är det ju en av de  mest grundläggande sakerna att ha reservdrift på.
Finns det cirkulationspumpar för 12V? Är de dyra?
Annars om man ändå behöver 230v till cirkulationspumpen kan man ju lika gärna använda 230v till andra lågeffektapparater som man vill ha reserv på också.
« Senast ändrad: 29 okt-05 kl 10:24 av Sjusovare »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #13 skrivet: 31 okt-05 kl 05:28 »

Hej.
Frågan är om det finns 12 volts cirkulationspumpar. Svaret på den frågan är JA, det finns det, MEN jag har bara hittat det för öppna system till HUSVAGNAR och liknande.

Det är helt enkelt tekniskt besvärligt (men inte omöjligt) och DYRT att åstadkomma likströmsmotorer med lång livslängd och effekter över 10 Watt.

Och en cirkulationspump för en normal fastighet, tex för solvärme, brukar ligga på en 50-100Watt.

För en husvagn behöver den bara vara en cirkulationspump på några få Watt. Grova rör, väldigt korta rördragningar, öppet system, inga våningar, och en central termostat utan termostatblandare ute i radiatorerna gör att det fungerar.

Det betyder att cirkulationspumparna på 12 volt har alldeles för liten kapacitet och livslängd för att fungera i en fastighet. Där man dessutom oftast vill ha slutna system idag.

Men någon annan kanske har hittat mer pumpar än jag?

XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad gäller andra pumpar, så finns det tydligen bra 12-volts pumpar som fungerar för att hämta upp vatten från borrade brunnar till membranhydroforer.

De är EXTREMT dyra och kostar i storleksordningen 8000-10000 kronor. Likströmspumpar som kan suga upp ur en brunn, och fylla en membranhydrofor på vettig tid, det har jag inte hittat alls.

En komplett pumpautomat för 230 volt är å andra sidan billig, den kostar mellan 600 och 2000 kronor, som en jämförelse. Då är det en komplett grunka med pump och styrkretsar, tryckmätare och hydrofor. Alltså extremt mycket billigare.

Det som också blir EXTREMT dyrt i jämförelse är just kablarna, som måste vara otroligt mycket grövre för kraftiga 12-voltspumpar, jämfört med 230-voltspumpar.

(Alternativet till hydroforpump, är att skaffa en stor tank som är högt monterad, och som fungerar med självtryck, men även då är en fungerande pump svindyr, för att inte tala om tankens pris!)

Detta gör att om du ska ha en hydrofor så bör du ALLTID tänka dig att använda 230 volt. En standardhydrofor plus en inverter är alltså mycket billigare än en 12-voltspump som orkar.

Så till sist, om du vill ha en väl fungerande elanläggning med solel eller liknande alternativ, och elsystemet ska ha med vattenpump, tvättmaskin, cirkulationspump, så är det ekonomiskt vettiga alternativet att du på en gång installerar ett inverterbaserat 230-voltssystem.

Om du enbart vill ha belysning och kanske lite el till en radio och för att ladda din mobiltelefon, ja då fungerar det bra med 12-volt.

Mikael Perman.

 

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #14 skrivet: 31 okt-05 kl 05:37 »

Hej.

Vissa invertrar kan vara dåliga konsturktioner. Och det är bra att få veta, om det är så. Men ibland är det också SBS. (Skit Bakomn Spakarna), då de går sönder.

Invertrar ska monteras så att de får god kylning, dvs de ska sitta luftigt och inte fuktigt. För hög fuktighet i luften minskar kylförmågan. Det betyder uppskruvad på en vägg, med god luftcirkulation och monterade så att luften glider LÄNGS kylflänsarna i lodrät position.

Modernare invertrar har ju ett överbelasningsskydd, men det är gjort så att man ska kunna ta ut ordentligt mycket mer ström i korta tider. För att få möjlighet att starta saker som drar extra ström vid startögonblicket.

Detta är det vanligt att människor inte följer, utan man kopplar på mer och mer tills invertern storknar. Sätter på hårfönen på 600Watt på en 300Watts inverter, till exempel.

Man bör alltså inte ta ut mer än 50% av invertrars maxeffekt under längre tider. Det finns alltså lite GLÄDJEKALKYL då man visar deras uteffekt. Tillverkarna är inte alltid 100% ärliga där.

Mikael Perman.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Alternativ eldragning
« Svar #15 skrivet: 31 okt-05 kl 09:50 »
lågspännings cirkulations pumpar brukar bara hålla ett par år,sen har dom oftas bara slang anslutning, dvs ingen gäng anslutning.

Vill du ha ett bra system, så är det bättre att använda den vanliga 220V pumpen, med inverter, det håller bättre i längden. Dvs, om du köper en bra inverter vill säga... Kostar lite mera, men lönar sig i längden.

Jag har gort så att jag har en slinga, som går från invertern. Den går till cirk pumpen, olje pannan (som bara går igång vid ström avbrott, och temp under 15C). Och lite mera som är nödvändigt...

Kolla bara att du klarar start strömmarna, en olje brännare tar tex dubbla märk effekten vid start..

dan_t

  • Gäst
Re:Alternativ eldragning
« Svar #16 skrivet: 01 nov-05 kl 02:15 »
Ingen olja här inte. Vedpanna och det kommer det att förbli för all framtid. :)
I framtiden ska det kompletteras med solvärme.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Alternativ eldragning
« Svar #17 skrivet: 03 nov-05 kl 13:20 »
ok, jo ved är bra, värmer många gånger  :D

Då borde du klara dig med en mindre sinus inverter för cirk pumpen. En enklare o billigare inverter med modifierad sinus kan funka med, det brukar höras på prylarna, om dom inte tycker om spänningen...

själv så kör jag mest med värme pumpen, lite ved och olje pannan som ren backup.

karolinali

  • Inlägg: 24
Re:Alternativ eldragning
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 07:55 »
Jag har ett hus med 24V i vägguttagen och jag håller inte med att det "bästa" alltid är att omvandla med växelriktare direkt vid batterierna och sedan ha normal 230V i huset. 230V 50Hz är egentligen bara en historisk kvarleva, så det är ingeting som säger att det är bättre än något annat. Moderna elektroniska apparater likriktar ändå och omvandlar denna spänning till något lägre, det första de gör.

Det hela är väl egentligen en fråga om livsstil. Känner man att man måste ha alla moderna "bekvämligheter" som dammsugare, hårtork, torktumlare, "normala" lampor överallt och vad det nu kan vara, då håller jag med om att det enklaste är att ha 230V i huset, även om det kommer från batterier.

Har man dock en alternativ livsstil och inte känner sig så beroende av allt det där, då kan 12/24V i vägguttagen komma på fråga. Tyvärr är det en annan hake. Det är svårt att få "know-how" om alternativa system och ännu svårare att få tag på saker att plugga in i sina vägguttag. Som det är nu känner jag lite att man nog bör vara elkektroingengör för att inte köra fast.

Känner man dock att man har elektriska kunskaper nog för att ge sig in på ett sådant projekt och är pigg på en livsstil som inte är så beroende av alla moderna apparater så är det riktigt roligt.

Saknar jag alla moderna apparater? Faktiskt inte. Jag kan inte ens komma på vad jag skulle behöva. Sop istället för dammsugare, håret för lufttorka, vispa och knåda gör jag för hand, tvätten får torka på klädsträck. Några större uppoffringar är det inte. Dator har jag och den går lika bra på 24V.

Var det många fler som gjorde som jag, vore det inget problem att veta var man får tag på grejerna. Problemet är här att man blir tvungen att finna lösningar själv, eftersom det är så få som gör samma sak.

En utveckling på marknaden är att batteridrivna maskiner är populära och kommer mer och mer. Många maskiner finns numera i batteridrivet skick. Jättebra, då blir problemet mycket förenklat. Bara att hitta en laddare för 12/24V. Det är ju ofta en fördel att slippa alla dessa skarvsladdar också.

En stor fördel med 12/24V i väggen är om man har djur eller småbarn. Det finns ingen risk att de biter i en elsladd och elektrifieras.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Alternativ eldragning
« Svar #19 skrivet: 09 jun-07 kl 22:47 »
En nackdel med dessa 12/24volt system är att man måste ha så förbannad mycket koppar eller så blir det smältverk av alltihopa. Jag har sett en del heminstallerade 12/24Volts system där man åtminstone har legat 50% under rekommenderat kabeltjocklek. Har även sett 2 installationer där man har struntad i säkringar öht för 24 Volt är ju ofarligt. Att man sedan har en batteribänk med 500Ah och vad den kan leverera när det blir kortis har man inte den blekaste om.

Angående tidigare i denna tråd om invertrar:
Det finns 2 sorters invertrar, leksaker för semesterbruk som säljs på elfa, clasohlson, jula och en jävla massa andra ställen för priser mellan 400 och 3000kr.  De klarar bara halva sin angivna effekt med långtidsanvändning. Sedan så finns det offgrid-invertrar, ibland kombinerad med laddare och annat godis. De klarar sin angivna effekt precis hur länge som helst. Till dessa invertrar räknas: victron, mastervolt, ASP,  clayton, abb och några andra. De kostar typiskt från 5000kr upp till  35000kr per fas.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser