Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop  (läst 15659 gånger)

Annika E

  • Inlägg: 9
  • Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop
« skrivet: 02 jul-11 kl 13:28 »
Hej jag odlar squash för första gången i pallkragar. Det är stora fina plantor med 4-6 st "frukter" på varje planta och fler på väg. Nu har flera av frukterna börjar gulna och skrumpna ihop, varför? De växer i jord med komposterad hästgödsel. HVH Annika

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 13:40 »
Dålig pollinering, förmodligen. Man kan hjälpa plantorna lite på traven, om pollinerarna inte gör sitt jobb. Läs mera här:

http://www.thecrunchychicken.com/search?q=%22pumpkin+sex%22

Annika E

  • Inlägg: 9
  • Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
SV: Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 14:28 »
Tack för hjälpen, detta ska jag genast prova!

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 10:12 »
Plantan orkar inte med att försörja 6 stora squashfrukter, så den "aborterar" några, för att de som är kvar ska få de bästa förutsättningarna.

Du måste skörda squash ofta!  ;D
Squash kan ätas från att den är decimeterstor, och ju oftare du skördar desto mer frukt får du. Dvs, tar du bort squashen så sätter den nya blommor & frukter.

Om squashen gulnar när den är bara ett par centimeter stor, precis när den blommat över, så är det brist på pollinering eller vatten/näring.

Squash är törstig, och ska den kunna ta upp näring måste den hållas väl vattnad.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hjäjp squashen gulnar i toppen och skrumpnar i hop
« Svar #4 skrivet: 05 jul-11 kl 10:44 »
Även större frukter som är gula och skrumpna i spetsen beror vad jag vet på dålig pollinering.

Dålig pollinering brukar mest uppträda i början av säsongen. Det är något som inte alltid hinner med i början, om det är blommorna eller pollinatörerna. Vanligast vid sämre väderlek?
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 10:46 av Anders Skarlind »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser