Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värmepump  (läst 7317 gånger)

lilleulv

  • Gäst
värmepump
« skrivet: 19 jan-05 kl 05:49 »
Vet någon av er något om luft/luft värmepumper?
Jag har problem med tillisning ved så relativt höga temperaturer som + 4 grader. Överväger att montera ett självregulerande värmekabel på baksidan (insugningen).
Lilleulv

Wolverine

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #1 skrivet: 19 jan-05 kl 16:16 »
Nedisningen ökar med högre lufttemperatur. En värmepump är ett "omvänt" kylskåp där den kalla delen (finns i kylskåpet) befinner sig utanför huset och den varma delen (som sitter på baksidan av kylskåpet) inne i huset.
Värmepumpen kan stoppas i intervall för att få bort isen eller som du själv anmärker med en värmekabel.

Eldriven värmepump är visserligen bättre alternativ än direktverkande el för uppvärmning, men sämre än vedeldning energimässigt.
« Senast ändrad: 20 jan-05 kl 00:17 av Wolverine »

lilleulv

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #2 skrivet: 19 jan-05 kl 19:49 »
Hej Wolverine
Tack för hjälpen. Värmepumpen är installeret för att få värme i källaren, och håller totalt 6 element av variende wattstyrka stängt. I övervåningen klarer vi oss bra med vedeldning.
Pumpen borde avise själva vid pauser. De är nog för korta. Nu får jag se, om jag kan hitte ut av at programmera fjärnkontrollen, men är rätt dårlig på sådant.
Glad för att min ide med värmekabel inte är helt vansinnig, men slipper gärna den installation.
hälsning Lilleulv

Mikael Perman

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #3 skrivet: 05 apr-05 kl 11:02 »

Hej.

Rent allmänt så är en värmekabel en nödlösning, som inte alls är så energieffektiv.

I mer avancerade luftvärmepumpar, så ska de klara detta själv, genom att ta LAGOM mycket värme från luften, och de ska känna av om det blir nerisning, och värma sig själva med köldmediet inifrån utrustningen.

Alla pumpar gör dock inte det, men ge inte upp hoppet, för ibland är det något man kan justera genom parameterar i kontroll-enheten. Ta kontakt med leverantören och kolla, de ska kunna svara på sånt, för vad som gäller för just din värmepump. För de är som sagt olika.

En del tillverkare sparar på kostnaderna genom att tex ta till alldeles för små och klena delar, eller alldeles för enkla kontrollutrustningar och avkänningar.

Jag kan försöka fråga några som jag vet kan mer om detta än vad jag kan. Få se om jag träffar dem till lunchen.

Så talar du om vad för märke och typ som du har, kanske jag kan fråga vidare vad som är möjligt för just den pumpen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Har för övrigt tänkt lite i samma banor som du, använder ved på ovanvåningen, men med stödjande elradiatorer då vi inte är hemma.

På undervåningen hade jag dock funderat på en luft/luftvärmepump. Men jag kommer nog prova först, om det skulle fungera att använda fläkt och sprida ner värmen från ovanvåningen. Men det är som sagt osäkert om det kan fungera bra.

Bästa lösningen är ju förstås att installera ett komplett vattenburet system i hela huset. Men kan man inte göra det själv, så blir det mycket, mycket dyrt. Vi talar om hundratusentals kronor för ett större hus med källare.

Fastän jag kan installera själv, så är det ändå så pass mycket kostnader och framför allt tid, så en luft/luft-värmepump verkade vara ett hyfsat alternativ.

Ibland har man helt enkelt inte tid eller råd att lösa allt perfekt, utan man måste tåla en något sämre lösning, åtminstonde för några år.

Mikael Perman.



lilleulv

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #4 skrivet: 05 apr-05 kl 16:39 »
Hej Michael
Det var snällt av dig att ta min gamle fråga om värmepumpen upp. Den pumpe blev efter et par månader ombyttat. Den hade en fabrikationsfel, så den inte kunde avisa.
Jag fick nu också problem med den nya under hårdfrosten, och monterade et frostvaktkabel på 4 meter med effekt på 40w pr. meter. Det kunde inte klara av det, och man trötner ju på var fjärde dag att avisa manuelt med 20 liter varmt vatten.
Sen monterade jag ett kabel på 3 meter med 80w effekt pr. meter, och så var alla problem lösta. Det är så klart inte i funktion numera.
Du har en liten fel. Alla luft/luft värmepumper som säljas med beteckningen för nordisk klimat har en värmeslinge innbyggd.
I reglen ligger den i botten, så taphullet inte täckes igen av is.
Mit problem var/är att min värmepump inte är för vårt klimat och därfor inte kan klara av kölden. Detta hållt säljaren så klart tyst med. Fabrikatet är Vestel, som är ett mycket stort företag, men inte har försäljning i Skandinavien. Min pumpe blev importeret privat. D.v.s. att han köpte en hel container med samma typ värmepumper.
Jag är inte otilfreds med köpet nu. Jeg betalte 4.900 för pumpen + montering av en "svart" fackmand. Hertil skall så läggas värmekablet, men det är 1 utav 5 - helt nya av märket Devi - som jag köpte för 350 kr. på Blocket.
Det är jättebra, att du vet så mycket om elektricitet, så kanske jag i försättningen kan rådfråga dig, och inte behöver att ta kontakt med gamle vänner i Danmark.
Lilleulv

Mikael Perman

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #5 skrivet: 06 apr-05 kl 06:38 »

Hej.
Då missförstod jag dig, jag trodde att du hade nerisningsproblem i själva absorbatorn, inte från avrinningen av absorbatorn.

Annars är det ok att fråga vad gäller installationer av el.

Mikael Perman

Mikael Perman

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #6 skrivet: 06 apr-05 kl 06:40 »

Hej.
och var fick du tag på en värmepump för 4900 kronor?!

Mikael Perman

lilleulv

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #7 skrivet: 06 apr-05 kl 18:16 »
Hej
Du kan hitta den på Blocket (Skåne). De annoncerar ibland. Jag är säker på, att de säjer en del varje gang.
Du kan där hitta all information om pumpen. Det är inte lönt att gi dig en mailadress, då de inte svarar på mail, men här är ett mobil nummer: Peter Lindgren 0708-826163.
hälsning Lilleulv

skravlinge

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #8 skrivet: 14 sep-05 kl 08:21 »
Veselpumpen är billig, under 5000 kr, och kan köpas av en begbilhandlare i Skåne. Den är bra, man tjänar in pengarna fort.
Nackdelen är att den bildar is och måste manuellt avfrostas, det är normalt inga större problem i mindre kalla och inte kustnära områden. En slinga som smälter isen kan lätt monteras, men då minskar också effektiviteten, det är dock oundlikligt om man inte ständigt är hemma och har tid att avlägsna isen.

En pizzaägare i närheten sparade in veselpumpen första vintern, han har en dåligt isolerad lokal och körde fullt med 6 kw direktel, veselpumpen kunde på grund av cirkulerande luft ersätta  elementen 90% av tiden. Luftströmmarna tryckte runt spillvärmen från ugnarna oxså.

Citicorp har värmepumpar med avisning i prisklassen 6-7 tusen.


Martin_75

  • Gäst
Re:värmepump
« Svar #9 skrivet: 15 jan-06 kl 09:56 »
Tja, har oxå köpt en vestel Värmepump av Peter Lindgren 0708-826163, har oxå haft poblem med is på utedelen, köpte värmepumpen  för 5700:- och funkade inte bra med av frostning, så den här peter lurade på mig en till sak för 420:-kr värmekabel. fattar inte hur kunde jag blyr lura igen av samma person, han sa att med den här kabel ska allt funkar, men han hade fel som vanlig, nu ondrar jag att nån kan hjälpa mig med en sak, vet nån hur man ställer manuel på värmepumpen att den frosta av seg lite oftare? och vart ska sytta den här värmekabel i vestel värmepump? jag litar inte på den här peter längre, han sa att värmekabel och termunstatot ska sitta ihob nån av dom kablarna, och så dom två andra ska sitta på ena på A och den andra på C, undrar om han har rätt??? hade varit jätte taksam om nån viste hur jag ska göra, fan skulle vara ulaglig att lura fålk. tycker alla som har samma problem ska fan anmela den jävel så att man kunde få pengarna tillbaka + ärsätting för instalering av pumpen, så kanse man hade råd att köppa en värmepump som fungerar, och den är anpassad för våra klima.











hasteus

  • Inlägg: 307
Re:värmepump
« Svar #10 skrivet: 18 jan-06 kl 13:11 »
Luft/luft värmepumpar är tyvärr det enda alternativet om du endast har direktverkande el hemma och inte vill installera ett vattenburet värmesystem i efterhand vilket naturligtvis både är dyrt och ett omfattande arbete.  Även om en nordenanpassad kvalitetsvärmepump är dyr (räkna med 18.000 för totaljobb inklusive intrimmning) så tjänar man in det på ett antal år om man bara har direktel... men mycket pengar är det.

Obs! att du förutom rengöra filttren regelbundet och nån gång under året bör du blåsa rent flänsarna med tryckluft, min gamla tjockade igen tappade effekt och komprossern gick varm :-(  Den har nu iår gett upp helt pga av troligen ett läckage och då den är 12 år gammal så kan den inte lagas då det är förbjudet att fylla på den, freon... så min nya kommer imorgon. Just nu har jag bara min nyinstallerade brasinsats som värmekälla och ett löst elelement i sovrummet.


Bra forumlänkar för värme och värmepumpar:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS
http://www.varmepumpsforum.com/



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, maiz, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser