Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruset ensilage  (läst 4944 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Fruset ensilage
« skrivet: 25 dec-10 kl 17:08 »
Hej ! Vad i helsicke gör ni när balen är som en is kub ? Jag har en balsåg ( gammal hand, fot såg ) jag sågar balen men det går inte att få loss gräset  :( Har hört att det ska finnas typ ett slags värme filt att lägga på balen ??? Men kan inte hitta trots google sökningar . Någon som har råd och tips ? Detta är super akut så svar behöver jag omgående  :)
Nybliven gårdsägare

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Fruset ensilage
« Svar #1 skrivet: 25 dec-10 kl 17:15 »
Vi använde en stor och tung bila för att sära på balen , och den funkade riktigt bra .
Vår granne hade en sån där "värmefilt" och la över balen men var inte nöjd han fick i alla fall stå och yxa loss bitarna .
Den fungerade men bara det yttersta 10 cm. tinades och med en bal per utfodring så blev det mycket jobb ändå .

En bonde öppnade balen och bredde sedan ut den på ett par lastpallar under en press . Hans balar var inte frusna när han öppnade dem men de frös över natten om de fick stå öppna .

Ibland var vi för trötta på "iskuber" så då packade vi in balen i pannrummet / verkstan .

 

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fruset ensilage
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 17:20 »
Hej ! Vad i helsicke gör ni när balen är som en is kub ?Någon som har råd och tips ? Detta är super akut så svar behöver jag omgående  :)
Man köper genast HÖ  :)
(om man inte varit förutseende och skaffat det i höstas)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anders50

  • Gäst
SV: Fruset ensilage
« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 18:22 »
Jag använder motorsågen, något modifierad.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fruset ensilage
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 11:16 »
Har sett mattan hos någon av de vanliga postorderfirmorna som säljer lantbruksgrejer. Kommer inte ihåg vilken.
Kolla Kellfri, Nordpost m.fl.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Fruset ensilage
« Svar #5 skrivet: 26 dec-10 kl 15:43 »
Värmematta är ju ett alternativ  :-\

Men ganska dyrt  ::) driftskostnaden är ca 30 kr per dygn, vilket blir dyrt i längden....

Inköpskostnaden är dessutom skrämmande ( 7,500 :- !!! ) http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1203003&Ggart=477050.

Man kan som Grimla skriver köpa hö istället och spara balarna till våren. För 7500 kan man köpa en hel del hö  ;)

Min erfarenhet av mattorna är dessutom att dom tinar upp ensilaget långsamt och bara värmer ca 10 cm in i balen per dygn  :'(

Förtorka ensilaget innan pressning nästa år, så att det blir nästan som hö (segt hö) så går det att dela på det även när det frusit.

Lycka till !  RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

gson

  • Inlägg: 1
SV: Fruset ensilage
« Svar #6 skrivet: 26 dec-10 kl 16:46 »
Det är nog värmematta som gäller. Men man måste tänka till när man pressar ensilage, förtorka utav helvete skall vara torrt nästan som hö, då har man och ta av när det är kallt ute.
hälsningar gson som pressat 100000 balar.

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Fruset ensilage
« Svar #7 skrivet: 28 dec-10 kl 03:08 »
Hej :) Jag har torrt hö i småbalar så det var inte problemet , utan hur man gör med frusna balar . Men efter alla svar , fick jag en idè ,tog fram Tigersågen och satte i ett rivningsblad och se på tusan skar balen i tårtbitar så nu slipper jag andvända mina små "nöd" balar  :) Tack till er alla   :)
Nybliven gårdsägare

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Fruset ensilage
« Svar #8 skrivet: 28 dec-10 kl 08:39 »
Det bästa är ju att ha balen inne i värmen så att man hela tiden kan skotta ut tinat ensilage på foderbordet.

Fruset ensilage påverkar mikrobfloran i våmmen negativt
så det vill man ju inte att dom ska tugga i sig  =(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser