Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?  (läst 3915 gånger)

benny-_-

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« skrivet: 23 apr-16 kl 22:54 »
Hej! Har på senare år fått upp intresset för äppelodling och har nu samlat på mig så många sorter att jag skulle vilja försöka mig på att ta fram en egen variant.

Hur ska jag tänka angående korspollineringen? Vilka sorter skulle ni pollinera med vilka?
De jag har att tillgå är:
Melonäpple
Suislepp
Nykanel
Åkerö
Ingrid Marie
Stenkyrke
Aroma
Gul richard
Rossvik
Norland


Gilbert

  • Gäst
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-16 kl 23:10 »
Bina m fl sköter säkert pollineringen. Vilka som pollinerar varandra finns det listor och tabeller över i pomologiska sällskap.

Jag kommer från äppelriket, född i Tomelilla och besöker Äppelriket och Kivik varje år. Där ställer man ut nästan 400 äppelsorter.

Många som köper äpple eller andra fruktträd är så 08-fixerade av vilka som pollinerar vem och handlar par som pollinerar varandra istället för att handla fruktträd som de vill ha.

Vildapel, paradisträd m fl är vanliga och pollinerar typ alla äpplen. Det är sällan något problem med pollinering bara det finns pollineriande insekter.

Det är nästan viktigare med bra och fullständig pollinering typ ett par bikupor eller bigård i närheten än att fixera sig vid pollineringstabeller.
« Senast ändrad: 24 apr-16 kl 00:06 av Gilbert »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 23:16 »
Men...är det inte typ 1 på 10000 sådda träd som blir ätbara? Åtminstone så är det vad jag lärt mig. Det är anledningen till att man ympa. Nya spännande sorter letar man hos vildaplar eller???

I vilket fall så är det svårt att styra vilka träd som poliserna vilka.

Jag är seriöst interesserad så jag hoppas att någon med erfarenhet svarar.

Mvh
Magnus


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-16 kl 00:01 »
Vad spännande att du vill ta fram en egen äppelsort. Hoppas du lyckas få fram en bra sort.
Om det varit jag så skulle jag korsat Ingrid Marie med Aroma.
Du måste ha mycket plats om du vill dra upp så många träd, innan du får fram någon bra sort. Jag skulle nog ta fram en massa ettårsspön och ympa topparna på några mindre träd. Då kommer också frukten snabbare. Och märka ut vilka sorter du korsat för varje ymp. Blir äpplena oätliga är det bara att såga bort den grenen och ympa på någon annan korsning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-16 kl 00:12 »
Listorna över pollinerande sorter handlar om att få frukt. TS vill få grobart frö. Ställer det samma krav?

Jag har försökt att få äppelkärnor att gro. Jag tycker det är svårt.

Jag har genom åren haft mycket fallfrukt och en hel del äpplen som ätits av vilda djur. De spontant uppkommande äppelträden har ändå varit få. Det finns något slags fertilitetsproblem hos äppelfrö som gör att det har svårt att gro. Har läst om det nånstans.

Vid växtförädling av äpple tror jag man oftast utgår från domesticerade sorter. Vägen från vildapel till användbar frukt är lång.

Gilbert

  • Gäst
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-16 kl 00:36 »
Notera att Aroma också är en korsning.

Aroma togs fram i Skåne på Balsgård. Det togs fram 1947 och är korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Efter provodling kom det ut på marknaden 1973. Den utsågs 2005 till landskapsäpple för Skåne.

Det tar låååång tid med oceaner av tid och misslyckanden innan man får fram en "ny" äppelsort.

Vi har typ 25 st Aroma äppelträd.

benny-_-

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-16 kl 07:48 »
Hej och tack för svar!

Jag var lite otydlig i min första postning, det jag menar är alltså att jag sköter pollineringen istället för insekterna. Tanken är att skydda utvalda blommor i de träden jag väljer så att inga insekter kommer åt dessa, sedan pollinerar jag själv med pensel. Jag tänkte testa på en handfull olika blommor av en utvald kombination, detta borde ge ett antal äpplen som i sin tur ger en drös äppelkärnor. Samtliga dessa planterar jag sedan och ympar enligt MissTs ypperliga förslag :)

Alla äppelträd är ju någonstans en korsning, att det tar tid eller kan gå fel har jag egentligen inget emot då detta inte är någon jag behöver göra utan mest för skoj. Går det så går det helt enkelt!

Kombinationer:
Ingrid Marie x Aroma

Fler förslag? Om ni tror mer på andra kombinationer än de äppelträd jag har så vore det också intressant att höra!  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-16 kl 09:27 »
De flesta äpplen behöver väl en annan äpplesort för att ge frukt och därmed grobara kärnor? Det är nåt med äpplegenetiken som gör det till en halv vetenskap och först måste väl sorterna (om de inte är självfertila) sas passa ihop och blomma samtidigt när du handpollinerar blommorna. Sen kanske blommorna behöver pollineras flera gånger och dessutom skyddas ifrån andra pollinatörer? Väldigt intressant fråga i alla fall så håll gärna tråden uppdaterad hur du gör och hur det går.
http://www.funboplantskola.se/meny/tradgardsinfo/pollapple.htm   
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-16 kl 10:40 »
Ja, men man behöver inte köpa "par" bara för att man är orolig för pollineringen. Vi har inga par men får alltid fina äpplen, vi köper sorter som vi tycker om.
Det finns alltid lämpligt pollineriande äppelträd i närområdet. Har du par men dåligt med insekter så blir det inte bättre äpplen.

Jag är inne på min 3:e äppelodling och har typ 50 äppelträd men inga par, ett totalt hysteriskt tänk med all växter från plantskolorna. Äpple är inget problem.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-16 kl 14:17 »
Önskar jag hade plats. Skulle vara så kul att försöka korsa fram en ny sort. Har bara ett enda äppleträd på kolonilotten och när som helst kan kommunen kräva att jag sågar ner det.

Har funderat lite på att ympa in på vildaplar som finns här. Men vet inte om tiden räcker till.

Flera av dina sorter känner jag inte alls till. Ingrid Marie härstammar från Cox orange och Aroma härstammar från Ingrid Marie. Just därför jag föreslog dom. Några jag skulle korsat, om jag hade haft, är Oranie och Gyllene kitajka.

Tar ibland tillvara äpplekärnor och slänger ut i naturen där jag tycker att det kunde passa med ett äppleträd.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #10 skrivet: 24 apr-16 kl 14:29 »
Ja, men man behöver inte köpa "par" bara för att man är orolig för pollineringen. Vi har inga par men får alltid fina äpplen, vi köper sorter som vi tycker om.
Det finns alltid lämpligt pollineriande äppelträd i närområdet. Har du par men dåligt med insekter så blir det inte bättre äpplen.

Jag är inne på min 3:e äppelodling och har typ 50 äppelträd men inga par, ett totalt hysteriskt tänk med all växter från plantskolorna. Äpple är inget problem.

Många pollinerar många andra sorter så några par behövs ju knappast, det är det väl ingen som påstår? Bor en kilometervis ut i skogen och/eller utan odlande grannskap så behöver en nog tänka till i alla fall. så en har några som korsar och/eller blommar samtidigt.
http://www.karnhuset.com/landskaps.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #11 skrivet: 24 apr-16 kl 14:51 »
Skall vi se vem som bor längst ut i skogen? Ju längre från villaträdgårdarna man kommer desto bättre äpplen tycker jag. Jag bor nu i glesbygd i zon 3. Här funkar allt tack vare massor av pollinerare (bigårdar).

Att köpa parvis är tydligen ett storstadsproblem, handelsträdgården får chansen att sälja två träd istf ett pga för att storstadsnollan inte har en aning.


borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Korspollinera äpple - intressanta kombinationer?
« Svar #12 skrivet: 22 maj-20 kl 19:08 »
Det är inte så att det bara är en på 10.000 som blir ätbara. Ganska många blir ätbara. Men bara en av 10.000 blir så bra att den är kommersiellt gångbar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser