Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träsvarvning svarvstål/skölpar  (läst 1746 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Träsvarvning svarvstål/skölpar
« skrivet: 03 maj-19 kl 17:24 »
Hejsan
Tar en träsvarvfråga till då det verkar vara några här som svarvar i trä.

Jag har de senaste månaderna kollat mkt på Youtube på filmer över träsvarvning, de är ju nästan uteslutande engelska eller amerikanska. Nu när jag kollar på de svarvstål som följde med kan jag inte se de "mejslar" som de i filmerna kalla för "Bowl gauge", inte heller när jag kollar på de mejslar här i Sverige som kallas för "Skålskölp" tycker jag att de är särdeles lika de jag sett på filmerna.

Är det skillnad på svenska svarvstål och engelska? Och vilken modell som finns att köpa här i Sverige skulle ni rekommendera för skålsvarvning?
Tror de verktyg som följde med kan vara helt felslipade,slipningen ser iaf ganska märklig ut. Så jag funderar på om jag kanske måste köpa ett helt nytt set med svarvstål.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser