Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bacon / rökt fläsk  (läst 3315 gånger)

leifhh

  • Gäst
bacon / rökt fläsk
« skrivet: 03 nov-06 kl 11:29 »
Jag lutar åt att köpa en hel gris frammåt jul, funderar bara på hur man får bäst resultat när man skall röka fläsk.... Några tips?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:bacon / rökt fläsk
« Svar #1 skrivet: 03 nov-06 kl 19:29 »
Jag lutar åt att köpa en hel gris frammåt jul, funderar bara på hur man får bäst resultat när man skall röka fläsk.... Några tips?
Jag kör på följande baconrecept som är på amerikanska mått så du får räkna om själv ;).

Till ca 6 kilo bacon.

1 pound salt
1 pound grovt brunsocker
1 3/4 vit vinäger
1 ounce saltpeter
2 matskedar svartpepparkorn.

Blanda ihop alla ingridienserna utom vinägern och dela i hälften. Täck (gnugga in) hela köttstycket noga och lägg det luftigt på en träbräda på ett svalt ställe där det är skyddat för möss och dyligt och vänd köttet dagligen.
Efter 5 dagar blandar du ut den andra halvan av kryddorna med vinägern och gnider in köttet med den varje dag tills satsen är slut (brukar ta ungefär 5 dagar till). Tryck sedan hål i köttbiten så du kan få igenom en tråd och häng in det i kallröken.
Låt den rökas minst ett dygn, har du tid och gillar röksmak så gärna längre. Jag har rökt mina uppemot en vecka ibland.
Baconet håller sig bra i flera veckor i rumstemperatur och i månader om man förvarar det i kylskåp.
mvh/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

leifhh

  • Gäst
Re:bacon / rökt fläsk
« Svar #2 skrivet: 03 nov-06 kl 21:51 »
jag brukar inte bry mig så värst mycket om de exakta måtten, viktigare med proportionerna är min erfarenhet...
hursom haver tack för receptet. skall testas så fort röken är byggd och grisen hämtad....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser