Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att välja ras... lantraser, kulturraser...?  (läst 1585 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Att välja ras... lantraser, kulturraser...?
« skrivet: 04 jan-20 kl 20:37 »
Vi har haft Lohman-höns i cirka 2,5 nu.
De är goda värmare, trevliga till sättet och lagom stora.

Men, nu önskar byta, när dessa ”trillar av pinn”, till någon friskare och lite mer långlivad sort.

Vi har höns framförallt för äggens skull, så ju fler ägg desto bättre.
Vi vill ha en lättskött sort och alltså ingen hönsras som kräver specialbehandling för att må bra.
Vi har barn och katt, så vi vill ha höns som kan bli trygga och snälla.

Helst skulle vi vilja ha en lantras. För att det är tåliga, trevliga raser och för bevarandets skull.
Vi är medvetna om att de inte värper hela året.
Hur fungerar det med ruvning och ruggning?
Hur länge har de äggläggningsuppehåll?
Jag har fastnat för Skånsk Blommehöna, erfarenhet av dem?
Erfarenhet av andra lantraser som ni tror skulle kunna passa oss?

Har kikat en del på så kallade kulturraser också.
Erfarenhet av dem?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Att välja ras... lantraser, kulturraser...?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-20 kl 20:54 »
Vi har haft Lohman-höns i cirka 2,5 nu.
De är goda värmare, trevliga till sättet och lagom stora.

Men, nu önskar byta, när dessa ”trillar av pinn”, till någon friskare och lite mer långlivad sort.

Vi har höns framförallt för äggens skull, så ju fler ägg desto bättre.
Vi vill ha en lättskött sort och alltså ingen hönsras som kräver specialbehandling för att må bra.
Vi har barn och katt, så vi vill ha höns som kan bli trygga och snälla.

Helst skulle vi vilja ha en lantras. För att det är tåliga, trevliga raser och för bevarandets skull.
Vi är medvetna om att de inte värper hela året.
Hur fungerar det med ruvning och ruggning?
Hur länge har de äggläggningsuppehåll?
Jag har fastnat för Skånsk Blommehöna, erfarenhet av dem?
Erfarenhet av andra lantraser som ni tror skulle kunna passa oss?

Har kikat en del på så kallade kulturraser också.
Erfarenhet av dem?

Blommehöns är trevliga!

Dom värper lagom men är inte hysteriska ruvare kanske..

Sen finns det några olika varianter av dessa vilket gör att man kan ha ganska olika utseende i flocken.
Men dom är tydligen inte godkända som rasfjäderfä.

Personligen så förespråkar jag lite blandad flock, då får man lite av varje.

Jag har själv en ny flock och råkat hitta några dvärghöns som tydligen ska gilla att ruva. Sen hur dom samarbetar med mina Blommehöns får vi se.
« Senast ändrad: 04 jan-20 kl 21:02 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Att välja ras... lantraser, kulturraser...?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-20 kl 09:49 »
Hej. Kul att du vill kanske ha en gammal svensk lantras!  Yess  Jag rekommenderar att du kollar o tar kontakt via www.kackel.se  Dock så är det ju några regler för att ha "genbank" som EN ras, för att inte förväxla med andra ägg! Men ni kan ju först köpa med genbanksintyg, o senare ansöka om genbank (så kan man få ett bidrag året efter). Allt är ju relativt med ruggning o äggläggning, om de har ljuset på ca 8 timmar per dag så de hinner äta, så kanske man lättare får några ägg i veckan i alla fall. Ja, de är ju tåligare och är ju inte "stora" i maten. Själv har jag Kindahöns, dels för att jag bor i Kinda (södra Östergötland) så hade jag tur o få köpa några o börja med det var 2008... Har de fortfarande kvar, men inte de jag började med! Här ruvar alla mina höner ,(får ej kläckas i maskin, då de har stark ruvlust som ska bevaras) ca 2-3 gånger per säsong , (jag gillar kycklingar)men de brukar oftast rugga i september /oktober, då det blir mindre äggläggning, men om man har olika åldrar så de lägger "omlott" så någon vilar/ruggar, någon har kycklingar, någon är unghöna som värper, när det sen är mörkt/ kallt då går allt på sparlåga, men ett o annat ägg kommer. Jag har bara en värmeplatta till vattenskålen, de bor i ett gammalt timmrat hönshus. Jag har bara 5 höner,(alla gula) men en är Ullig, några unghöner (är borttingade) o 4 tuppar. Vad jag förstår så är just Kindatupparna lugna o man KAN ha flera tuppar. Har haft otur med räven hos mig som har tagit en 7-9höner/tuppar. Tycker Kinda att helst letar de egen mat, det är mest nu på vintern det går åt foder, jag ger dem helt spannmål, o majs otorkade mjölmaskar då o då i spånet.. När jag har kycklingar på sommaren så blir de riktigt bra jägare som tar flugor o insekter o för att inte tala om tvestjärtar.. Hoppas du fick lite svar, men som sagt kontakta genbanksansvarige för den ras du vill skaffa, så hjälper den dej... Lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser