Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rekommenderat första vapen?  (läst 9967 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #40 skrivet: 18 jun-16 kl 18:41 »
Vi har regler för körkort som t o m stramats åt de senaste åren, ändå dör 4-500 varje år och tusentals skadas. Det kallar Trafikverket "nollvision".

Man kan faktist få bort alla jaktlyckor. Ser man till de som redan dokumenterats så ser man bristerna och det går att få ner dem till noll och en verklig nollvision. Flertalet av de som förorsakat olyckan borde aldrig fått tillgång till vapen. Kan man fånga upp dessa genom kontroller och utbildning, praktiska prov och lämplighet så blir skogen säkrare även för jägare och antalet skadeskjutningar minska markant.

Allmänhetens syn på jägare måste förbättras. Olyckor och vårdslöshet är definitivt ingen bra reklam för jägarkåren.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #41 skrivet: 18 jun-16 kl 20:10 »
De va mycke info som kunde hamnat i en annan tråd.

Men nu när det ändå är urspårat. Finns det inga jaktklubbar som har testbana för hemmaladdat?
För jag antar att Gilbert är den enda noggranna jaktledaren ute i skogarna, som kanske även kräver att ens jägare ska kunna uppvisa minst bronsmärke från älgbanan varje. Att även kunna uppvisa hur ens ammo funkar vore väl också lämpligt?

Som nybörjare blir man ju mörkrädd när det lallar runt gubbar o gnäller på sin nya dyra ljuddämpare vid älgbanan. Jag har sett nyårsfirande kosovoalbaner med bättre träffbilder (samt spårljus).
Det är aldrig för sent att ge upp.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #42 skrivet: 18 jun-16 kl 23:14 »
Gilbert, var tror Du kommer Grunderna för all blyfri ammunition ifrån? Jo, från hemmasnickare som har svarvat till  kulor av olika legeringar och olika material. Den första blyfria kulan på marknaden, österrikiska ABC var tillverkad av en laddintresserat hemmapulare med svarv i en källare. Denna Kula tillverkas fortfarande i Serbien av en ganska stor tillverkare. Fråga alla svartkrutsskyttar som tillverkar sina kulor själv. Och många pistolskyttar. Att Du int begriper Dig på handladdning  är ingen ursäkt att tro att Du vet allt bättre. Jag kan tala om för Dig att säkerheten i vårt jagtlag är nummer ett, men som jagtledare skulle Du här inte bli gammal.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #43 skrivet: 19 jun-16 kl 08:44 »
Gilbert jag måste få fråga. Hur många skott skjuter du varje år?

Jag handladdar norma alaska så billigt att jag övningeskjuter med dem också. Kan knappast bli bättre.

Träffbilden då? Ca 20mm 3 skott på 100m.

Nä jag tycker du låter ganska tråkig i ditt tänk

Skickat från min E6653 via Tapatalk


ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #44 skrivet: 19 jun-16 kl 10:04 »
Jag laddade Nosler 165 gr och Sierra torped 150 gr. till min .308
 Laborera fran en lämplig krutsort /laddning  för ditt vapen så får du samma träffläge på 150 meter. Spridning ca en enkrona. (beror mest på skytten).


Mvh från ARFA

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #45 skrivet: 07 jul-16 kl 10:46 »
för att återgå till tråden  :P En hagelbössa lämpar sig för allt klass2 villt upp till 35m (standard avstånd) En 22a till övningsskytte/Lek och som klass2 kulbössa skulle jag rekomendera att kolla runt efter en beganad 222rem tar allt klass2 men kom ihåg att alla inte skjuter så bra med dem tyngre 4grams kulorna för att reflingen i pipan inte kan stabilisera dem ordentligt ^^ Och när du väll klirar klass1 uppskjutningen så är fältet fritt ^^
tänkare och älskare

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #46 skrivet: 07 jul-16 kl 10:51 »
Hagel gäller bara klass 4 och 3 samt rådjur har jag för mig och Inte klass 2 generellt.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #47 skrivet: 07 jul-16 kl 11:07 »
Jasså? när ändrades hagel klassen från 2till 3? (ska väll erskännas att de var ett tag sedan jag tog jägarexamen så regler har väll ändras) Mig vetligt så ska de vara klass2 med undantag för Bäver (de var  tydligen många skadskjutningar pga missbedömning i avstånd)
tänkare och älskare

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #48 skrivet: 07 jul-16 kl 11:34 »
Innan min tid om jag inte minns fel. Klass 2 är väl också bara rå, bäver och specialdjur så det går ju på ett ut.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #49 skrivet: 07 jul-16 kl 11:41 »
mm sant. Men hur som haver vill passa på att välkomna trådskaparen till jaktens mystiska värld må diana vara med dig å skitjakt på dig ;)
tänkare och älskare

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #50 skrivet: 19 jul-16 kl 03:58 »
Nu vet jag inte om Gilbert är ute för att provocera eller enbart är okunnig i ämnet handladdning, väljer att tro det sistnämnda.

Handladdning kan liknas vid flugbindning, absolut inte nödvändigt för att kunna fiska men väldigt intressant och lärorikt. Följer man laddatan från kruttillverkaren och använder erkända komponenter så är hemladdad ammunition lika säker och exakt som köpes ammunition. Med undantaget att du kan skräddarsy ammunitionen för ditt vapen och ändamål.

Tråkigt att det finns jägare och än värre jaktledare där ute som promt ska vara emot allt som inte passar deras världsbild. Sådan inställning är tyvärr väldigt skadligt för jakten och gynnar knappast rekryteringen av nya jägare.

För att återgå till tråden föreslår jag att man ska vara öppen och ödmjuk inför råden man får men även lite källkritisk och kunna sila emellan också..
« Senast ändrad: 19 jul-16 kl 04:18 av Davvi »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #51 skrivet: 20 jul-16 kl 19:45 »
Jag tror bara att han är rädd för all typ av utveckling, eller åtminstone förändring.

Till viss del kan jag förstå detta men man får ju ta det som det är.

Att i ett jaktlag förbjuda alla moderna infall som hemmaladdat, halvautomater och kanske röda gummistövlar är ju lite obskyrt...men har gubbarna alltid haft det som det var innan kalla kriget så vill dom kanske fortsätta så.

Huvudsaken borde ju vara att alla kan uppfylla säkerheten.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser