Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  5veckorslamm????  (läst 954 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
5veckorslamm????
« skrivet: 01 jun-10 kl 14:00 »
Jag undrar om lamm som är 5 veckor klarar sig utan mamman. De betar och idisslar.  ???

Norna

  • Inlägg: 242
    • Blekinge
SV: 5veckorslamm????
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 14:52 »
Hur mycket väger dom? Jag tror man brukar räkna att dom kan klara sig helt själva när dom väger ca 10 kg. Så har vi gjort i alla fall  :) Vet inte om det är rätt eller om det är jag som missuppfattat!  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 5veckorslamm????
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 15:20 »
När de har gått upp 10 kg från födelsevikten, eller 14-15 kg har jag hört...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: 5veckorslamm????
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 15:40 »
Tack! Då får jag väga dem. Har åldern inget med deras överlevnad att göra? Tänkte att de klarar idisslingen och så vid en viss ålder...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 5veckorslamm????
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 18:40 »
Nej, konstigt nog har vikten samband med när magen är tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig näring. Så har jag fått det förklarat för mig av tillförlitlig källa! Sen finns det säkert viktvarianter utifrån vad ett vuxet djur väger...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: 5veckorslamm????
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 21:25 »
Betar dom och idisslar är det förmodligen inga problem , när jag hade vårlammsuppf så tog jag lammen från tackan mellan 5-8v.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: 5veckorslamm????
« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 21:35 »
Tack,ni alla. Jag har drabbats av otrolig ömhet för denna tacka och i kväll stängslar vi om för att hon och en tacka till får gå lite snällt hemma. Fan också, för det betyder att antagligen hela sommaren blir att passa dem. Men vad gör man inte för" de små liven". Får se hur länge det varar.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 5 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser