Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har provat biltemas växthus?  (läst 14646 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Någon som har provat biltemas växthus?
« skrivet: 23 jan-20 kl 13:54 »
Känns lite mesigt att fråga om det här i ett forum för riktiga odlare, men jag undrar lite vad ni som kan tror om det här växthuset:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/vaxthus-2000042252

Mest för att testa det som hobby, och sedan eventuellt köpa bättre grejer till följande år om intresset fastnar.
Och kanske lite rekommendationer på plantor för en nybörjare?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 14:24 »
Fråga på du, annars får man inget veta.  :) Tänker att det kan väl vara bra att prova med ett sådant växthus. Tror det behöver stå ganska vindskyddat så tänk på det. Det finns massor att odla, mina favoriter ör tomater och basilika. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-20 kl 15:46 »
för de pengarna bör du inte förvänta dej någon kvalite överhuvudtaget. Aktas för blåst (förankra väl) tål ingen snö och lär bli svinvarmt om solen ligger på. alltså gäller att ha "dörren" öppen soliga dagar. Man får hoppas plasten tål UV-ljus men tror knappast den överlever mer än max två säsonger. Men testa o låt andra få veta...

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 19:50 »
Jag tycker inte det verkar vara en bra idé. Det är gjort av PVC som innehåller farliga kemiska tillsatser som pftalater, bly, kadmium och annat som kan vara farligt för hälsan. Dessa kemikalier kan också läcka ut i marken, vill du äta sånt?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #4 skrivet: 24 jan-20 kl 09:28 »
Du kan använda inredningen i flera år efter att plasten förstörts.
Har inrett en f.d. hundrastgård med gjutet golv med gamla inredningar. Perfekta till allt, från att ha fågelbord på (nätet i rastgården hindrar de största fåglarna från att sno alla småfåglarnas mat), till skolning av småplantor  eller krukor etc.
Inredningen kan stå ute året om och håller i evigheter.

SannaC

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-20 kl 22:20 »
Jag köpte två sådana för två år sedan. Efter första säsongen var det ena helt trasigt i plasten och efter två även det andra. Det var jättesvårt att hålla en bra och jämn temperatur och växterna mådde inte bra. Det jag hade i dem var tomater, gurka, paprika physalis och melon- inget växte tyvärr så som jag hoppats./Sanna

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-20 kl 18:49 »
Haft liknande från Jula.
För det första måste du surra fast det mot något, annars blåser det bort.
För det andra, som nån nämnt, är det gjort av PVC. Vet inte om det är skadligt men det luktar ILLA där inne när det blir varmt.
För det tredje höll mitt knappt en säsong, jag fick tejpa det med silvertejp på flera ställen innan sommaren var slut.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Katja Wiezell

  • Inlägg: 1
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-20 kl 12:04 »
Hej. Tyvärr tycker jag inte det är värt ens de pengarna. Hade ett som mitt i sommaren bara revs upp mitt i plasten, efter säg ca två månader. Själva stommen har jag kvar som hylla i uterummet. Men som sagt, oduglig plast. Dessutom blev det kvalmigt varmt och inte alls någon bra miljö för växterna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-20 kl 15:03 »
Hej. Tyvärr tycker jag inte det är värt ens de pengarna. Hade ett som mitt i sommaren bara revs upp mitt i plasten, efter säg ca två månader. Själva stommen har jag kvar som hylla i uterummet. Men som sagt, oduglig plast. Dessutom blev det kvalmigt varmt och inte alls någon bra miljö för växterna.

Lite så som jag har uppfattat det oxå...    innan jag köpte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #9 skrivet: 07 mar-20 kl 12:02 »
Lite så som jag har uppfattat det oxå...    innan jag köpte.

Har du ett nu? Är du nöjd?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #10 skrivet: 07 mar-20 kl 15:00 »
Har du ett nu? Är du nöjd?

Nä...   jag uppfattade det som en dålig investering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #11 skrivet: 11 apr-22 kl 06:57 »
Jag köpte ett mindre (men liknande) på Biltema. Det gick sönder redan då jag höll på att montera det. Plasten gick sönder i sömmarna. Det är svårt att hitta något sämre...

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #12 skrivet: 11 apr-22 kl 08:53 »
Vill man köra budget så är byggplast på valfritt skelett en bättre investering.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #13 skrivet: 11 apr-22 kl 11:34 »
VARNING FÖR BYGGPLAST
Byggmax avråder från att använda deras byggplast för odling på grund av att den innehåller kemikalier som inte ska komma i kontakt med livsmedel. Det är förmodligen lika med all liknande plast.
Fråga i stället någon av alla dessa byggfirmor som byter fönster om du kan få/köpa de gamla billigt. De har förmodligen lämpligt spillvirke också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #14 skrivet: 11 apr-22 kl 11:51 »
Gäller denna avrådan verkligen än idag?  Den byggplast som säljs inom EU efter juni 2006 bör ju rimligtvis uppfylla RoHS-direktivet, som dessutom har skärpts några gånger sedan dess. Jag kan tänka mig att riskerna är/var större med att använda äldre byggplast.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #15 skrivet: 11 apr-22 kl 12:23 »
Byggmax skriver detta om ÅLDERSBESTÄNDIG BYGGFOLIE:
Citera
Produkten är ej avsedd/testad för att ligga under jord.

Då produkten är alkalier-stabiliserad ska den inte vara i kontakt med livsmedel och därmed bör den heller inte användas i samband med odling.

Om VINDSKYDDSFOLIE finns ingenting angivet i fråga om detta.

Personligen har jag inga farhågor mot att göra ett tillfälligt växthus av ett gammalt partytält och Byggfolie. Man kan plantera högväxande plantor en bit från väggen och se till att det inte växer emot väggarna. Då tror jag att det är riskfritt.

Men alla måste göra sin egen bedömning ifråga om detta.


Tillägg:
Andra försäljare skriver ungefär så här:
Citera
avsedd för användning som luft- och ångspärr
Om det friskriver dem från skador som kan uppstå vid andra användningsområden vet jag inte.
« Senast ändrad: 11 apr-22 kl 12:40 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #16 skrivet: 11 apr-22 kl 17:29 »
Plast har blivit något slags Guds gåva till människan. För några år sen började man tala om livsmedelsgodkänd plast.
Det var förmodligen någon forskare som till sist lyckats göra sig hörd om riskerna med plastanvändning.
Tidigare fanns inte ens ordet livsmedelsgodkänd plast. Bara förpackningen gick att diska ren så användes den.
EU-direktiv ger jag inte mycket för. När vi gick med blev helt plötsligt en massa livsmedelsfärger (i bland annat lösgodis) som Sverige förbjudit godkända att använda igen.
Fortsatt förbud betraktades som handelshinder och stred mot EUs lagar. Man pratar om "gränsvärden". Det vill säga hur mycket forskarna tror att man kan äta och dricka av något som egentligen inte är livsmedel.
Men som Radar skriver. Var och en får själv bestämma i frågan.
Vi som levt ett tag har förmodligen stoppat i oss en hel del som vi nog hade undvikit om vi vetat vad som sprutats på växter och i djur.
Men visst känns det lite obehagligt att höra om mikroplast som simmar runt i vår blod?



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #17 skrivet: 11 apr-22 kl 20:57 »
Det är ju många år sedan man började uppmärksamma hälsorisker i samband med plast, i synnerhet sådant som lättflyktiga mjukgörare kunde ställa till med. Det är väl uppåt 30 år sedan vinylplast (PVC) förbjöds som förpackning för ost och andra feta livsmedel, senare har den försvunnit helt och hållet från förpacknings- och engångsprylbranschen.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-22 kl 12:41 »
Många tillsatser har visat sig vara riktigt ohållbara. Och petroleum som material till slit och släng-saker är dumt. Jag är ingen plastkramare. Det samtida plastmotståndet är dock ibland en smula okritiskt, tycker jag. Även om plastslösandet nog är ännu mer okritiskt. Växthusplast som verkligen inte tål solen är ett trist exempel bland många.

Plast har blivit något slags Guds gåva till människan.

Ja, fast på senaste tiden i vissa kretsar Satans prygel, där all plast uppfattas som omedelbar pina och död för människor och miljö.

Tidigare fanns inte ens ordet livsmedelsgodkänd plast. Bara förpackningen gick att diska ren så användes den.

Rengörbarhet är fortfarande en av de viktigaste faktorerna. Trä för jämförelse är knappast godkänt för industriell mathantering, men inte på grund av formaldehyd, allergier eller vad det kan vara utan dålig rengörbarhet.
« Senast ändrad: 13 apr-22 kl 12:46 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #19 skrivet: 13 apr-22 kl 16:55 »
På fäbodarna var de flesta redskap för livsmedelshantering av trä.
Man rengjorde med hett vatten, såpa eller asklut och torkade i solen.
När "servisen" tjänat ut gick det bra att elda upp den till skillnad mot plastprylar.
Mormor gjorde varje vår vispar av björkris. När dom blev utslita hamnade de i köksspisen och en ny plockades fram.
Jag föredrar rostfritt, trä och glas till livsmedelshanteringen. Det kommer ständigt nya larm om att man hittat hälsofarliga ämnen i produkter som ansetts ofarliga.
Aluminiumkastruller var omtyckta när de kom. Man varnades bara för att viss mat kunde missfärgas. Så småningom var bottnen full av små hål. Var tror ni att det som saknades i hålen hamnat?
Gå gärna in själva på Livsmedelsverkets hemsida och läs om livsmedelsgodkänd plast. Skyddsnätet har inte så små maskor som man kan tro. Handel har förtur framför hälsa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser