Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykeln snabbare än bilen  (läst 8322 gånger)

cc

  • Inlägg: 6
Cykeln snabbare än bilen
« skrivet: 12 feb-09 kl 11:42 »
http://cornubot.blogspot.com/2009/02/cykeln-ar-snabbare-bilen.html

Cykeln är snabbare än bilen
Dagens okonventionella privatekonomiska tips av veckans sju utlovade är att cykeln är snabbare än bilen, när man räknar in tiden man måste jobba för att betala bilen. Otroligt, men sant. Vi är alltså bilens slavar, inte tvärt om.

Kostnad för bil
Personen i exemplet har 2 mil till jobbet, och snitthastigheten över hela sträckan är 80 km/h. Det tar alltså bara 15 minuter att köra. Bilen i exemplet kostade 150 000:- i inköp, ränta 4% och drar 0.7 liter bensin milen, lägre än det svenska snittet på 0.8.

Kostnad per månad med 21 arbetsdagar blir

Ränta 500:-
Värdeminskning 1500:- (lågt räknat)
Bensin 11*21*4*0.7=647:-
Försäkring 800:- (storstadsområde, helårsförsäkring 9600:-)
Däckslitage 250:- (Fyra nya däck om 1500:- var 24:e månad)
Service 400:- (En service a 4800 om året)
Vägskatt 250:-

Totalt: 4347, eller 207:- per arbetsdag, eller 40:- per mil.

Lön
Personen i exemplet tjänar ca 22000 efter skatt, dvs är över medelavlönad runt 30 000 i lön. Det innebär att på 168 arbetstimmar erhålls en timlön på ca 130:- efter skatt.

För att jobba in 207:- till bilen varje dag så måste personen alltså jobba i 1.59 timmar av dagens åtta. Total restid blir alltså 2.09 timmar när man lägger till 30 minuter i bilen varje dag. Det är bara det att en del av restiden spenderas på arbetsplatsen, arbetandes av bilkostnaden.

Cykel
En vältränad cyklist, dvs en som cyklar till jobbet varje dag, cyklar två mil på en timme. Har man en reclinercykel eller är extremt vältränad kan det gå ännu fortare.

Cyklisten tar alltså bara två timmar på sig att ta sig till jobbet, mot 2.09 för bilisten. Cyklisten kan alltså gå ner i arbetstid, men ändå få ut mer pengar än bilisten, närmare bestämt 0.09 timlöner om dagen, eller 11:70 SEK om dagen. På tio år blir det 11*21*11.7*10=27027:- SEK utan ränta, med en månads semester varje år. Cyklisten går ner 7.5h i arbetstid varje vecka, och kan därmed vara borta lite drygt 11h fyra dagar i veckan, men vara helt ledig på t ex måndagar eller fredagar. Genom att bara cykla till jobbet fyra dagar istället för åka bil fem, så blir tidsbesparingen ännu större, specifikt två timmar över till annat varje vecka, som bilisten spenderar på jobbet eller i bilen. Förutom pengarna.

Om nu bilisten har en vräkigare bil så blir skillnaden ännu större. Ränta och värdeminskning ökar, och antagligen stiger övriga kostnader också.

Pga de fasta kostnaderna för bil, bla årlig service och vägskatt så går ekvationen till cyklistens fördel ju kortare sträcka det rör sig om. Och vid kortare sträckor brukar medelhastigheten för bilen sjunka pga ökad andel statstrafik, i exemplet blåser man på rejält på motorväg för att kompensera för statstrafiken i början och slutet. Brytpunkten för när det lönar sig att cykla ligger ungefär vid två mil, förutsatt snitthastigheten 80 km/h för bilen. Har man en billigare bil sjunker förstås siffran. Samtidigt är lönen en variabel också. Och reparationer. Visserligen kan en begagnad bil för 40-50 000:- göra att man inte behöver binda upp kapital eller ta lån, men samtidigt får man räkna med rejält höjda reparationskostnader. Ett avgassystem där, en växellåda här osv.

En besserwisser påtalar väl att cykeln kostar. Ja, men de flesta har redan en cykel, även bilisten. Och däckslitage på cykeln är försumbart.

En besserwisser påtalar väl också att det inte finns någon som dagligen cyklar två mil till jobbet. Jo, det gör det. Jag hade en granne som cyklade 25km till jobbet varje dag, och sedan 25km hem igen. Och det är bara en i mängden, jag har haft kollegor som cyklat 10 respektive 15km till jobbet varje dag, där alternativet hade varit långsam stadstrafik för bilisten och ekvationen är ännu bättre. De här personerna hade vanliga cyklar, inte några special- eller märkescyklar.

I extremfallet, t ex en ung singel, så kan man cykla till jobbet och jobba heltid. Spara undan hela beloppet varje månad. Säg 4000:-. Det blir 480 000:- på tio år, utan ränta. Börjar man vid åldern 25 så har man tillsammans med övriga tips tidigare i veckan till 35 års ålder slitit ihop över 600 000:- utan förräntning. Placerar man bra så har man en miljon. Och då har jag tre tips kvar denna veckan.

Dessutom kan den som cyklar till jobbet varje dag med fördel kasta bort det där gymkortet, vilket gör det hela ännu lönsammare. Och när man cyklar kan man lyssna på radio, ljudböcker, musik etc, så tiden är inte bortkastad.

På icke-köpet får man en bättre hälsa, och utgör betydligt mindre miljöbelastning, från gruva eller oljebrunn till asfalterad körbana. Dessutom kommer inte peak oil innebära några som helst förändringar för cyklisten, utom möjligen färre bilar att ta hänsyn till. Ur ett peak oil-perspektiv sätter jag också 2 mil som en gräns till nödvändig service om man bosätter sig på landet. Mer om det i en annan artikel senare.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 11:54 »
Detta  förhållande är känt sedan 1970-talet.  En bil kör i genomsnitt under 30 km/h i urban miljö, sedan ska den tiden som man tjänar in kostnaderna medräknas.
Det är precis vad jag framhåller med mopedbilen, den är snabbare än en Volvo, jag kan ju inte dra ett halvt ton med cykel.

Man måste dock hitta en cykel med högt imponeringsvärde för att det ska gå, många har ju inte bilen bara för att köra med.

Man kan jobba sex timmar om dan, om man släpper en nyare bil. Ett sätt skulle vara att man fick cykelavdrag från första km, för att uppmuntra cykel.

Förstår inte vitsen att ta bilen till en plats där man sen cyklar på en slags cykel som inte rör på sig och betalar för det.

Cykelvägar borde det finnas mer av, det är annars förenat med livsfara att cykla.

Sådant som cykelkärra borde göras mer bekant. Även elhjälpmotor på cykeln ökar aktionradien flera mil.

Och sist har man en bil, har man förmodligen råd med en cykel, då kan man minska bilanvändandet.

Med bil och dålig planering kostar en liter mjölk en hundring!
« Senast ändrad: 12 feb-09 kl 11:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 11:16 »
Flera av antagandena är tilltagna med grov fördel för bilen, till exempel så tog det sällan så mycket som en hel timme för mig att cykla 2 mil, efter att ha jobbat 12 timmar högpåfrestande jobb, trots att jag då rökte 30 cigg om dagen.

Men, det finns fler aspekter att ta hänsyn till, om man snävt ser det ur förbrukarens synvinkel. Ska man frakta mer än lite packning blir det besvärligt eller till och med farligt, cykelkärra visst, men då är den där timmen för två mil inte generös längre, snarare tvärt om. Storhandla med cykel är inte rimligt, så om inte billigaste affären ligger på vägen så har man tyvärr inte sparat så mycket tid som man vill tro. 

Bara cykelhjälm och alla extra kläder jag skulle behöva vintertid skulle ta nästan lika lång tid att klä på och ta av som det tar att köra till jobbet. Ännu värre blir det om jag även ska klä av och på dottern kläder och skydd för en cykeltur.

Man själv, och eventuella passagerare sitter bra mycket tryggare i en bil. Just nu vet jag inte om jag ska beundra modet hos de som cyklar iaf här i stan med isvallar överallt, eller om jag ska förakta dårskapet, cykelbanorna går generellt inte att cykla på, de som faktiskt cyklar i den här stan just nu cyklar mitt i vägarna.

Cyklar i den här stan blir väldigt ofta stulna, jag brukar säga att man ska lägga lika mycket pengar på lås som på cykel, dessutom ska man vara mycket noggrann med var man ställer cykeln, det är inte ovanligt att de blir förstörda om de inte går att stjäla. Per mil har inte jag betalat mycket mer i anskaffning/värdeminskning och sevice för mitt bilåkande än för mitt cyklande, och då har jag ändå hållt mig till relativt billiga cyklar, och bilar förstås.

Om bensinen är dyrare än maten vet jag inte, tror inte det, men jag är inte sån som har problem med att hålla vikten nere. Visst är bil dyrare än cykel även för mig, men det är inte så fördelaktigt som i räkneexemplet.

Men kan man välja bort bilen bör man ju göra det, och det är fullt rimligt att cykla två mil på under en timme, om man inte ska frakta en massa grejer, och det inte är vinterväglag.




Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 11:59 »
Tror säkert att cykeln är "snabbare" än bilen i många fall. Något som jag upplever blivit ett större problem de senaste åren är att det är så svårt att få arbetsgivarna att gå med på att man jobbar deltid! Antingen eller verkar det vara. Jag har tjatat som gnu (?) bara för att få jobba 80%. Egentligen tycker 50-60% vore lagom...
Så då blir problemet att man inte kan kvitta cykeltid mot arbetstid utan måste ta cykeltiden från annan tid  >:(
Från motionstiden, så klart, om man nu har sådan. Själv har jag turen att bo så att jag kan åka kollektivt, tar mig 1h32min till jobbet istället för 45 min med bil, men det är inget problem eftersom jag antingen sover, tänker, planerar, läser sådant som ska läsas eller vilar större delen av den tiden.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 06:24 »
Ju mer bilanpassat samhället blir, desto längre får man till allting och cykeln fungerar bäst i den gamla sortens stad.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #5 skrivet: 19 apr-09 kl 21:13 »
Problemet blir också för oss som sammåker med flera.
Tror inte att det skall uppskattas om jag dök upp med ett antal cyklar när det är min tur att köra. ;D
Dom gnäller ju redan p.g.a sportbilens minimala baksäte. ;D

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 08:19 »
Det är samma med alla så kallade "arbetsbesparande" maskiner! T ex diskmaskin skulle jag aldrig få för mej att köpa, så tråkigt tycker jag inte det är att diska, att jag är beredd att lägga arbetstid på att tjäna in pengar till att köpa en, till rep. till el mm. Det är ju upp till en var vad man vill lägga sin tid på och vilket man tycker är tråkigt och vilket man kan fördra. :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 09:38 »
Ju fler arbetsbesparande maskiner vi har, ju mindre tid får vi över, en märklig paradox.  Man ska tjäna pengar på sin tid, och sen ska man spendera pengar på övrig tid.
Det är alltid kul(ibland komiskt och pinsamt) att höra motiveringen till "nödvändiga prylars"  anskaffande.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 09:46 »
Ja allt för att "koncentrera"  pengarna till de överst i kedjan.  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #9 skrivet: 25 maj-09 kl 10:20 »
Tycker många av siffrorna är rätt konstiga. 3000kr per år i bilskatt tyder på att bilen är rejält stor och tung, men förbrukningen på 0,7l/mil tyder på motsatsen. En däckuppsättning vartannat år ger nya däck var fjärde år om man räknar med vinterdäcken, det är nog lite i längsta laget för många. En enda service per år på bilen, det kommer till och med att ta livet av en volvo 240. I såna fall får man ta med renoveringskostnader i kalkylen eller höja värdeminskningen dramatiskt. Dessutom bör en person med såpass bra lön betala av det där lilla lånet inom ett år, och sedan är kostnaderna för lånet borta. Och varför betalar personen i exemplet en inkomstskatt på 26,7% när medelinkomstskatten i Sverige är 31,6%?
 

Vilse

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #10 skrivet: 25 maj-09 kl 10:32 »
Problemet blir också för oss som sammåker med flera.
Tror inte att det skall uppskattas om jag dök upp med ett antal cyklar när det är min tur att köra. ;D
Dom gnäller ju redan p.g.a sportbilens minimala baksäte. ;D

jag skulle åka till ett branch kontor en dag för en kurs en kollega ska åka med mej. på väg ut så stöter vi ihop med en kollega som ska ta bussen,,hon vill hellre lifta med oss.
jag har lilla sportiga bilen,,baksäte,hmmmm,,,,hmmmmm,,.
kollegan stuvar in sej i baksätet och efteråt får vi hjälpa henne ut,,sitta med knäna i höjd med hakan gör en lite kort och otymplig när man ska ur bilen.
sen sa kollegan,,att din man låter dej köra den här bilen.
jag sa inget, bara log.
nån dag senare ringer kollegan,hon har kommit på det dumma,,det är inte min mans bil det är min bil  :)
jag skrev om det i nån klubbmagga för många år sen och skickade henne en kopia  :)

Vilse

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #11 skrivet: 25 maj-09 kl 10:59 »
brukade ta cykeln til jobbet när jag bara hade 20 minuters tramp.
I dag har jag 3 mil som tar mej ca 19 minuter från dörr till dörr med bil,,inge läge för cykling.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #12 skrivet: 28 maj-09 kl 13:10 »
Även om räkneexemplet är gammalt var det nytt för mig. Och även om det haltar med lite
motsägelsefulla siffror ligger det definitivt något viktigt i tanken bakom. Någon skrev också något
om det paradoxala i hur vi jobbar ihjäl oss för att ha råd att köpa arbetsbesparande maskiner.
-Att maskinerna inte besparar oss arbete utan snarare omfördelar det... När man tänker efter
känns det helt vansinnigt och bilen är bara en del av hela cirkusen!

Sedan är förstås frågan också vad man vill använda sin tid till. Både konsumtionshysterin med
alla "arbetsbesparande" prylar och motsatsen där man använder muskelkraft är ju tidsmässigt
förslavande. Men det finns ju ett mellanting också, där man med rätt arbetsbesparande mojänger
faktiskt kan få både tid och pengar över till annat. Ett finfint förhållningssätt är att kunna konstatera
att det gamla slitna faktiskt duger ända tills det går sönder så illa att det inte kan lagas.

Min 4000-kronorsbil har rullat fler mil än kompisens bil för 20ggr högre inköpspris.
Mina reparationskostnader har varit en tiondel under samma tid. Skillnaden är att kompisen har
en knappt tio år gammal bil med massor av elektronik och andra känsliga system medan min
är nästan 30 år gammal. Ok, min bil dricker 1½-2 deciliter mer per mil och gör fulare saker av
bensinen till avgasröret men väger man in vad det kostar för miljön att smälta ner min gamla
"sot-fiat" och kläcka fram en ny katalysatorbil undrar jag om inte naturen ändå föredrar att
de gamla bilarna får rulla tills de är ohjälpligt slut.

Något man inte får glömma i resonemanget kring bil vs. cykel är att det faktiskt också finns
mellanting! Om man tittar på gatorna inser man att det är väldigt få människor som fattar detta.
Vi ser cyklar, en och annan tvåhjulig moppe eller MC samt en förfärlig massa bilar med en eller
högst två personer i. Jag förmodar att den mycket bra kompromiss vore en tvåsitsig enkel
elbil byggd på gammaldags teknik (=billigt och lättservat) med en toppfart på ca 50km/h och
aktionsradie på fem mil skulle vara en oerhört bra kompromiss. När detta inte räcker stoppar
man in ett bensin- eller dieseldrivet elverk i bagageutrymmet. Inte lika effektivt som en
modern hybridbil men billigt och enkelt. Om man sedan planerar lite bättre än klantskallen
med 100-kronorsmjölken klarar man troligen de flesta resorna med detta fordon.

Har man ett sådant fordon till vardagsresorna kan man gott kosta på sig en gammal skruttbil
till veckohandlingen och semesterresorna. Kör man sedan bilen försiktigt och sänker farten
20-30% sparar man bensin och bilen håller mycket längre. Den lilla elbilen kan man förresten
hänga på dragkroken som en släpkärra!

Om folk vågade kliva ur det hysteriska (bensindrivna) ekorrhjulet och tänka om borde
det finnas stor potential för en renässans för 1950-talets små billiga och praktiska MC-bilar.
Här är en svensk manick som vågar försöka:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090312-smite-vehiconomics/index.xml

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #13 skrivet: 28 maj-09 kl 13:22 »
Tyvärr är bilen minst lika mycket en statussymbol som ett transportmedel för väldigt många.
Att sätta sig på en cykel kan möjligen godtas om man drar på sig Eddy Merxx-utrustning och visar upp imagen träningsfantom, men att cykla någon kilometer till affären för att köpa mjölk, icke.
Då kan ju folk tro att man kommit på obestånd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #14 skrivet: 28 maj-09 kl 15:32 »
Tyvärr är bilen minst lika mycket en statussymbol som ett transportmedel för väldigt många.
Att sätta sig på en cykel kan möjligen godtas om man drar på sig Eddy Merxx-utrustning och visar upp imagen träningsfantom, men att cykla någon kilometer till affären för att köpa mjölk, icke.
Då kan ju folk tro att man kommit på obestånd.

Folk tror jag supit bort körkortet sedan jag började cykla  ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #15 skrivet: 28 maj-09 kl 16:57 »

Något man inte får glömma i resonemanget kring bil vs. cykel är att det faktiskt också finns
mellanting! Om man tittar på gatorna inser man att det är väldigt få människor som fattar detta.
Vi ser cyklar, en och annan tvåhjulig moppe eller MC samt en förfärlig massa bilar med en eller
högst två personer i. Jag förmodar att den mycket bra kompromiss vore en tvåsitsig enkel
elbil byggd på gammaldags teknik (=billigt och lättservat) med en toppfart på ca 50km/h och
aktionsradie på fem mil skulle vara en oerhört bra kompromiss. När detta inte räcker stoppar
man in ett bensin- eller dieseldrivet elverk i bagageutrymmet. Inte lika effektivt som en
modern hybridbil men billigt och enkelt. Om man sedan planerar lite bättre än klantskallen
med 100-kronorsmjölken klarar man troligen de flesta resorna med detta fordon.

Har man ett sådant fordon till vardagsresorna kan man gott kosta på sig en gammal skruttbil
till veckohandlingen och semesterresorna. Kör man sedan bilen försiktigt och sänker farten
20-30% sparar man bensin och bilen håller mycket längre. Den lilla elbilen kan man förresten
hänga på dragkroken som en släpkärra!

Om folk vågade kliva ur det hysteriska (bensindrivna) ekorrhjulet och tänka om borde
det finnas stor potential för en renässans för 1950-talets små billiga och praktiska MC-bilar.
Här är en svensk manick som vågar försöka:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090312-smite-vehiconomics/index.xml





När vi får bättre batterier, kommer nog elbilen.

Det alternativet mellan cykel och bil, måste syfta på min Amica Luna med släp och dragkrok.  8)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #17 skrivet: 29 maj-09 kl 14:01 »
Upphovsmännen till Smite är i alla fall ärliga då de erkänner att de stulit designen
från Messerschmitt KR200. Det är populärt med retrofordon och så länge inget gammalt
mönsterskydd spökar tillsammans med Pritz Fendts ande borde det vara fritt fram
på det juridiska planet. Patetiskt eller läckert får var och en avgöra, jag gillar i alla fall
att ett fordon liknar originalet i grova drag men att det ändå är uppenbart att det
är fusk. I en tid där vi talar så mycket om återanvändning (även om få verkligen
lever efter det) kan det knappast vara fel att också återanvända design! -Se på modebranschen!

Original-schmitten från 50-talet hade dessutom en aerodynamiskt sett ganska optimal form.
De trehjuliga konkurenterna BMW Isetta och Heinkel Kabine hade ungefär samma motorstyrka.
Schmitten är lite lättare men framför allt är den smalare mot fartvinden med passageraren bakom
istället för brevid. Detta märks på toppfarten som är ca 80 för "äggen" och närmare 100
för messerschmitten.

För att återknyta till trådens ämne fanns som några kanske vet en fyrhjulig messerscmitt
kallad Tiger med en tvåcylindrig maskin på ca 20 hästar där bak. Visserligen en tvåtaktare,
sannolikt med 180-gradersvev, men undan gick det! -130 blås! Och körde man av vägen
var man ju redan packad och klar i kistan!

Om sedan den svenska Smite kommer ut på våra vägar eller om den är en mediabluff
återstår att se. Jag håller i alla fall tummarna.

-----------------

Beträffande den bilburna omgivningens tro att man supit bort körkortet om man plötsligt
börjar cykla (i synnerhet om man inte har supertrendig cykel och dito kläder) antar jag att
risken är ännu större om man börjar köra mopedbil. Ännu värre är det nog med personbil
ombyggd till A-traktor när föraren är över 25 år... Vore mina dagliga resor bara omkring
en mil eller två i vardera riktningen skulle jag tveklöst våga låta folk tro vad de vill mot
att jag får åka billigt. Å andra sidan finns ju dessa MC-klassade minibilar i samma storlek
som moppebilarna och de gör oftast 70-80 knyck. Å tredje sidan, varför betala mer, ha krångel
med besiktningar m.m. och dessutom öka risken att slå ihjäl sig bara för att komma fram tio
minuter tidigare? Moppebilen borde ha stor potential som stadsfordon om det inte
vore för att de kostar som en riktig bil i nyköp...

Ett intressant alternativ är kanske en gatreggad kinesisk crosscart för 30.000:- i nypris.
-På med några tunna plastskivor och ett kapell så har man en snuskigt billig bil
för närtransporterna och slipper dessutom trängselskatten i Stockholm. (MC-klassade)
Motorerna brukar dock vara encylindriga (fyrtakt) så det lär skaka en del...

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #18 skrivet: 29 maj-09 kl 15:07 »
Citera
Smite – framtidshopp inom svensk fordonsindustri

Låter onekligen väldigt ironiskt, plagiering av en 50+ år gammal konstruktion kan tyckas vara ett lämpligare projekt för Bangladesh än Sverige.
Men det är kanske bara en föraning om kommande ombytta roller...

Såna där småbilar var inte ovanliga när jag var grabb.
Det snackades om att de fällbara plexiglashuvarna var överblivet material från Messerschmitt's flygplanstillverkning under kriget, vilket förstås inte var sant, men idén kom kanske därifrån.
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 15:10 av Foppas fot »

Huggorm

  • Gäst
SV: Cykeln snabbare än bilen
« Svar #19 skrivet: 29 maj-09 kl 17:53 »
Såna där småbilar var inte ovanliga när jag var grabb.
Det snackades om att de fällbara plexiglashuvarna var överblivet material från Messerschmitt's flygplanstillverkning under kriget, vilket förstås inte var sant, men idén kom kanske därifrån.

Är det heinkel och isetta du menar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 2 användare
Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser