Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grupphållning av ungdjur  (läst 1154 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Grupphållning av ungdjur
« skrivet: 25 dec-09 kl 17:20 »
Jag är lite intresserad av era erfarenheter av grupphållning av ungdjur. Kan man sätta ihop en grupp hanar och en grupp honor vid 7-8 veckor. Och låta dem gå tillsammans tills de är cirka 3½ - 4 månader gamla? Jag har haft mindre grupper (3-4 djur) tillsammans och det har fungerat bra, men hur är det med säg 10-15 stycken? Självfallet är boxarna stora med gott om gömställen o.s.v.

Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Grupphållning av ungdjur
« Svar #1 skrivet: 25 dec-09 kl 18:44 »
Fungerar bra! Men sätt in alla kaniner, som ska bo i boxen, samtidigt. Då blir det minst gruff. Sen får man hålla koll på bråkstakar och utstötta, och plocka ut dem ifall det behövs.
Landsflykting i storstan...

rajamaja

  • Inlägg: 21
    • Närke
SV: Grupphållning av ungdjur
« Svar #2 skrivet: 25 dec-09 kl 18:48 »
Jag kommer också testa att ha många kaniner i samma boende samt rasthagarna. Håller på med burbygge för utomhusbruk och tror det vore klokt att göra ett par extra bolådor så de kan krypa in i dem.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Grupphållning av ungdjur
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 22:08 »
I större produktion är det nödvändigt att ha växande djur i större grupper.
Rekommendationen är max 80 - 100 djur i samma box.
De bör placers där vid 8 veckors ålder och då alla samtidigt! annars blir det bråk. Vid 12 veckors ålder måste hanarna lyftas bort. Normalt går det att ha även hangruppen tillsammans fram till slakt men med en bättre kontroll för ev. bråk. Minsta acceptabla yta blir då 15 kvadratmeter. Själv skulle jag nog välja 20 - 25 kvadrat.
Gösta

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Grupphållning av ungdjur
« Svar #4 skrivet: 14 jan-10 kl 12:49 »
Spinner vidare på denna tråd och undrar hur det brukar fungera att ha äldre kaniner i grupp. Vi funderar lite på att skaffa några kaniner för "hushållsbehov" och det skulle väl i så fall röra sig om kanske 2 honor + en hane. Kan de bo tillsammans? Måste man dela på alla när de får ungar, ska hanen ha egen bostad, hur gör man med ungdjuren osv?

Visst har vi väl möjlighet att dela av utrymmet till några olika fållor om det behövs. Men jag tycker inte att burar med en och en känns så lockande...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser