Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrgräns för ek?  (läst 23875 gånger)

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
Norrgräns för ek?
« skrivet: 02 okt-08 kl 14:24 »
Sedan jag flyttade till Bergslagen för ett halvår sedan har jag varit förundrad över avsaknaden av ekar. Det finns inte en enda. Alla träd man på håll tror är en stor fin ek är lönnar.

Det verkar som att vi bor i växtzon V. Det går ner en liten flärp just över Kopparberg verkar det som.

Är zon IV den högsta som ek kan växa naturligt i?

Vilket träslag är mest likt ek (träegenskaper) av de som kan växa i zon V?

Huggorm

  • Gäst
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 20:00 »
Zon IV är nog gränsen för vart eken kan reproducera sig, alltså hinna med att få fram grobara ollon. Planterar du själv så klarar den sig i zon V, möjligen i bra lägen i zon VI. Man stöter på platerade ekar upp till Dalarna och längs hela norrlandskusten. Här finns en utbredningskarta:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/querc/querrobn.jpg


Karlström Börje

  • Inlägg: 1
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-08 kl 14:09 »
Flyttade till Edsbyn, Hälsingland, 1988.  Här utanför hälsingegården från 1880 planterades en ek 1915, i dag 58 cm diam brösthöjd.  Under de år jag haft den under bevakning har den mestadels varje år genererat ollon som rotat sig.  Plantor som satts ut i omgivningen där de överlever.  Har skapat ett visst behov på jobbet där jag delat ut plant.
Ytterligare en bit norrut i Arbrå finns vuxen ek.  Österut närmare kusten vid Segersta finns ett flertal bautastora
dito.  Har dock ej satt i system att kartlägga eköverlevnaden häromkring.
Genom en förmodad övergång till mildare vintrar kan du säkerligan med framtidstro börja med ekplantering.

Ifråga om klimat vid Edsbyn så har vi 15 fruktträd varav 10 planterade av mig.  Gäller att prioritera härdigheten, men trots detta kan grenar bli frostskadade.  Frukt av olika slag går alltid fram.

Hälsning från en BMW-motorcykelfanatiker.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #3 skrivet: 07 nov-08 kl 00:28 »
Det står en ek vid Wargentinskolan här i Östersund som överlevt bra länge... Men den står vääääldigt skyddat...  ;) Och spridit sig har den nog inte gjort... Jag ska nog gå och kika nån dag förresten...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #4 skrivet: 07 nov-08 kl 12:24 »
norrlandsgränsen brukar man säga är den nordliga gränsen för ädellövträd. men de kan som sagt överleva om de planteras, men oftast inte reproducera sig.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #5 skrivet: 10 nov-08 kl 10:06 »
Planerade ekar klarar sig bra i skyddade lägen här i trakterna kring Vasa och Jakobstad i Finland men de växer långsamt och kan inte föröka sig. Lönnar klarar sig ännu bättre och jag har till och med sett en självsådd lönnplanta en gång men den var i en mycket varm och skyddad sydsluttning och såg trekvartsdöd ut.

Det finns inget surrogat för ekvirke. Beroende på användningsändamål finns det likväl oftast något bra alternativ. Vilket ändamål tänkte du på?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #6 skrivet: 10 nov-08 kl 10:59 »
Intressant med alla svar. Intressant också hur faunan varierar på så små områden. Detta är ändå samma Västmanland som jag är uppvuxen i (Västerås), men i den västra delen. Jag är van vid eken, och har nog trott att den funnits i hela Sverige förutom i fjällen. Och så flyttar man 10 mil, varav kanske fyra är norrut, och så finns inte eken.

Minns när jag var yngre och en kompis från Dalarna hälsade på. Han höll på att gå i taket då han såg en igelkott. Han hade liksom trott att sådana var extremt sällsynta och kanske bara fanns på kontinenten eller Skåne. Tror att vi då kom fram till att igelkottens norrgräns var Dalälven.

Det är mest av akademisk intresse jag frågar. Är inte speciellt beroende av eken i övrigt. Men man saknar den! (Någon igelkott har jag heller inte sett här nu när jag tänker på saken...)

 

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #7 skrivet: 10 nov-08 kl 14:11 »
igelkottar finns i luleå iaf... ::)

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #8 skrivet: 10 nov-08 kl 14:47 »
Sedan gammalt hette det ju att "norr om Dalälven finns ej Ekar eller Baroner.."

Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #9 skrivet: 10 nov-08 kl 17:25 »
Sedan gammalt hette det ju att "norr om Dalälven finns ej Ekar eller Baroner.."


Skall inte kräftor också vara med i den där ramsan?

signe

  • Inlägg: 498
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-08 kl 14:21 »
"Under de senaste 500 åren har omfattande inplanteringar av flodkräfta ägt rum, och artens utbredningsområde har utvidgats till att omfatta också ett område längs Norrlandskusten ända upp till finska gränsen. Flodkräftan förekommer även relativt långt upp i vissa älvar inom detta område."

Citatet ovan är hämtat ur åtgärdsprogrammet för flodkräfta.

Ekarna sprider sig raskt längs norrlandskusten just nu.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-08 kl 14:27 »
Här i Gävlebukten växer det så gott som bara planterade ekar men på vissa utvalda platser (höjder vid havet tex) växer de också vilt.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #12 skrivet: 18 nov-08 kl 14:23 »

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #13 skrivet: 27 nov-08 kl 20:56 »
Sveriges nordliga gräns för spontant uppkommen ek går utefter Dalälven i Gävleborgs län. Norr om den gränsen finns inte ek naturligt. Troligtvis kommer detta, eller är detta snabbt på väg att förändras, pga det nya klimat som utvecklas nu. Med ett nytt klimat lär väl både ek och annan ädellövskog etablera sig snabbt utefter Norrlandskusten. Spännande.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #14 skrivet: 05 dec-08 kl 01:21 »
norrlandsgränsen brukar man säga är den nordliga gränsen för ädellövträd. men de kan som sagt överleva om de planteras, men oftast inte reproducera sig.

Den botaniska norrlandsgränsen ja. Den drog man en gång i tiden längs Dalälven, men inte längre. Är inte helt uppdaterad, men Dalarna (möjligen utom SÖ hörnet) och norra Värmland lär botaniskt vara norrland, medan (stora delar av?) Gästrikland och kanske även ett stråk upp längs norrlandskusten inte är norrland botaniskt sett. Jag tror man kan gå på var ädellövträden växer. Jag tror också det ligger en del i att dra gränsen mellan zon 4 och 5.

Jag gillar ek och ädelläv skarpt. Trivs annars i Dalarna, men har lite svårt för att ädellövträden saknas nästan helt. Dock kan andra träd, t ex asp och sälg, växa fram som karaktärsträd liknande ek och ädellöv.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #15 skrivet: 05 dec-08 kl 10:10 »
Jag gillar ek och ädelläv skarpt. Trivs annars i Dalarna, men har lite svårt för att ädellövträden saknas nästan helt. Dock kan andra träd, t ex asp och sälg, växa fram som karaktärsträd liknande ek och ädellöv.
Lönn då? Här är alla stora lövträd lönn i princip. Funkar bra på håll, och är ju vackrare än ek på hösten. :D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #16 skrivet: 05 dec-08 kl 12:00 »
Lönn då? Här är alla stora lövträd lönn i princip. Funkar bra på håll, och är ju vackrare än ek på hösten. :D

Lönn är väl det härdigaste ädellövträdet. Som landskapsträd tycker jag lönn är lite halvtråkigt. Typ en stam med en rund lövmassa på.

Vad kan man ha lönn till? Ska fälla en eller ett par halvstora lönnar snart (i Sörmland).

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #17 skrivet: 05 dec-08 kl 14:28 »
Lönn är väl ett trevligt träd. Växer rakt och ganska snabbt om den trivs. Det blir mycket löv att räfsa om man råkar ha den i trädgården.

Har ett litet bestånd som jag gallrade förra året. Blev i alla fall massor av fin och lättklyvd ved. Tror att den har ungefär samma brännvärde som björk. Skulle gärna ha mer lönn istället för alla tråkiga granar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #18 skrivet: 05 dec-08 kl 16:34 »
Jag tycker stora lönnar är vackra jag. Bild från Vagnhärad:


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #19 skrivet: 05 dec-08 kl 17:22 »
Jag tycker stora lönnar är vackra jag. Bild från Vagnhärad:


Den är fin men jag tycker ännu bättre om ek och ask. Stora almar är fina också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser