Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda Sveriges Gammelskog  (läst 2192 gånger)

Rob

  • Inlägg: 13
    • Östergötland
Rädda Sveriges Gammelskog
« skrivet: 15 feb-07 kl 09:59 »
Många djur, fåglar och växter har som bekant svårt att överleva dagens skogsbruk. Var med och skriv på uppropet till regeringen, så att inte fler arter tvingas att vandra mellanspettens väg.
http://skyddaskogen.se/upprop/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=15

Stubbe

  • Inlägg: 3
Re:Rädda Sveriges Gammelskog
« Svar #1 skrivet: 22 feb-07 kl 13:27 »
Går även att göra en insats genom att göra ett klick på datorn (fråga mej inte hur det funkar eller om det funkar). Men det är gratis och man kan göra det 1 gång om dagen.

den svenska gammelskogen:
http://www.ettklickforskogen.se

och för regnskogen:
http://rainforest.care2.com/
http://www.tree4life.com/
http://www.therainforestsite.com/clickToGive/home.faces?siteId=4

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Rädda Sveriges Gammelskog
« Svar #2 skrivet: 22 feb-07 kl 18:49 »
Ett mindre intensivt skogsbruk skulle väl förbättra virkeskvaliteten också.
Två flugor i en smäll.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

leifhh

  • Gäst
Re:Rädda Sveriges Gammelskog
« Svar #3 skrivet: 23 feb-07 kl 08:52 »
efter ett halvår som stormskadeinventerare på skogsstyrelsen är mitt intryck att det är kvantitet och kortsiktig vinstmaximering snarare än kvalitet och långsiktighet som styr dagens skogsbruk.

typexemplet är att stormarna gudruns och pers verkningar hade blivit avsevärt mindre om man planterat igen all gammal åker, ängs och hagmark med löv istället för barr. mitt intryck är att vindfällena är överrepresenterade på tidigare brukad mark. därtill hör att granen förstör jordmånen på sikt, god matjord förvandlas till steril podsol på några få århundraden.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Rädda Sveriges Gammelskog
« Svar #4 skrivet: 23 feb-07 kl 23:07 »
efter ett halvår som stormskadeinventerare på skogsstyrelsen är mitt intryck att det är kvantitet och kortsiktig vinstmaximering snarare än kvalitet och långsiktighet som styr dagens skogsbruk.

typexemplet är att stormarna gudruns och pers verkningar hade blivit avsevärt mindre om man planterat igen all gammal åker, ängs och hagmark med löv istället för barr. mitt intryck är att vindfällena är överrepresenterade på tidigare brukad mark. därtill hör att granen förstör jordmånen på sikt, god matjord förvandlas till steril podsol på några få århundraden.

Håller inte med om att det generellt är kortsiktig vinstmaximering. Jag tycker överhuvudtaget det är svårt att hävda att det är särskillt kortsiktigt att plantera skog på dessa breddgrader. Vad som är kvalitet är inte heller alldeles givet. Att mindre intensivt sogsbruk automatiskt skulle ge bättre kvalitet har jag svårt att se.

Att plantera löv på all tidigare öppen mark som under åren planterats igen hade nog knappast varit praktiskt möjligt. Jag är på intet sätt lövskogsfientlig och har själv en del av den varan. Men det är generellt mycket svårare att plantera och etablera lövskog än granskog. Trots generösa bidrag till de som vill plantera löv efter stormen Gudrun verkar intresset vara mycket litet och några större arealer tycks det inte bli.

Gran växter bra, är lätt att etablera är efterfrågad och är hyggligt betald på virkesmarknaden, som timmer, massaved och bränsle. Om stormskadorna generellt är större på tidigare jordbruksmark vet jag inget om. Däremot planterades mycket jordbruksmark under 60- och 70-talet. Många av dessa bestånd har sannolikt gallrats relativt nyligen och då är de känsliga för stormar innan de stabiliserats igen.

Man kanske dock kan fundera över om idealen i granskogsskötseln i Götaland tar tillräcklig hansyn till risken för stormskador. Virkesförrådet i Götaland har ökat dramatiskt under 1900-talet. Därför finns betydligt fler stora=höga träd. Om man strävar efter att uppnå skogar med grova dimensioner och stor trädhöjd ökar också risken för att de blåser omkull. Det resonemanget skulle snarare indikera att man skulle ha kortare omloppstider, vilket av många uppfatats som mer intensivt skogsbruk,  för att minska risken för stormskador.

Skulle granen förstöra jordmånen? Möjigen förändra den, men jordmånen förändras väl om man byter markanvändning. Skogsjord är inte steril, men naturligtvis annorlunda än åkerjord. Å andra sidan var det väl heller inte så många hundra år sedan mycket av den efter 2:a världskriget igenplanterade åkermarken var just skogsmark.

leifhh

  • Gäst
Re:Rädda Sveriges Gammelskog
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 09:34 »
Skulle granen förstöra jordmånen? Möjigen förändra den, men jordmånen förändras väl om man byter markanvändning. Skogsjord är inte steril, men naturligtvis annorlunda än åkerjord. Å andra sidan var det väl heller inte så många hundra år sedan mycket av den efter 2:a världskriget igenplanterade åkermarken var just skogsmark.

Några kommentarer till detta stycke:
1/ givetvis är det en förändring av jordmånen det är frågan om, om den är till det bättre/sämre hänger på vilket perspektiv man har.
2/ skogsjorden (i 80% av ytan rör det sig om järnpodsol) innehåller avsevärt mindre liv än brunjord eller mulljord eller "matjord". Sedan är det väl ingen hemlighet att granskogen som biotop innehåller färre arter än de flesta andra biotoper ute i natur- och kulturlandskapet. Inte jättebra tycker jag.
3/ vi har i södra sveriges inland ett par tidsperioder då landskapet var avsevärt öppnare än idag. 0-400 e.Kr, medeltiden fram till digerdöden, samt 1800-talet är några tydliga tidaperioder då landskapets öppenhet till följd av bete och odling var avsevärt större än idag. Så nej, det som var åkermark och planterades igen efter WW2 var med stor sannolikhet öppet under långa perioder även tidigare.

För övrigt är mängden svårspridda vedinsekter samt skador på träd beroende på bla brådvuxenhet större på de gamla åkermarkerna än utanför. Och avseende stormen Gudrun så kan man väldigt ofta se att skadorna på skogen som växer på gammal inägomak är avsevärt större än på motsvarande/jömförbar skog på den gamla utmarken.

Jag är väl medveten om att arbetsinsatsen är högre vid lövträdodling och tror att det, i kombinatin med konserv inställning, gör att man fortsätter med granodling istället för löv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 8 användare (2 dolda)
Anders Flix, Tli, Mahok, Burn0ut, von tratt, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser