Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?  (läst 12128 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #20 skrivet: 21 dec-11 kl 10:09 »
Fördelen med getter är ju att de är smidiga. Det är billigare att bygga en ramp som getterna står på, och själv stå på golvet, än att bygga en grop. Men principen är densamma, man får bra arbetshöjd. Skillnaden är bara att getterna får klättra istället för människan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #21 skrivet: 21 dec-11 kl 10:14 »
Du tar orden ur munnen från tangentbordet på mig, ieenilorac!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #22 skrivet: 21 dec-11 kl 19:16 »
Om du redan nu tar in getterna på mjölkbord så har du väl en rutin där oavsett om du ska mjölka i spann eller inte.

Vi kan ta in 22 getter i taget och vi mjölkar 5 eller 6 åt gången. Spannarna står på små rullvagnar... bara att putta framför sig när vi ska tömma spannarna i mjölktanken. Vi har ett dumt lyft in i mjölkrummet, som ligger högre upp än stallet, men från dörröppningen fram till mjölktanken har vi en skena i taket ( till en skjutport ) och på den har vi en vinsch ( jula ) som vi krokar mjölkspannen i och sen kör vi bara . Enkel match.... 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #23 skrivet: 21 dec-11 kl 19:34 »
Jag börjar längta efter bilder på Era smarta lösningar - och på Era funderingar!  Någon som orkar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #24 skrivet: 21 dec-11 kl 22:00 »
Jag har inte så mycket att fota än men snart blir mjölkbordet" klart. Har dörrar/luckor som jag tänkt öppna gm att dra dem uppåt med rep och block. Ingång på ena sidan och ut genom en annan dörr. Ramp upp till bekväm arbetshöjd. Så långt okej.
Har ganska högt i tak så det blir nog en bräda som är lägre som jag isåfall fäster mjölkrör o vaccumledning i om jag väljer rörmjölkning.
Vore kul att se vinschkonstruktionen och skenan osv, Ninna. Verkar smart.
Hur diskar ni?
Det sägs att mjölkens resa i rör är sämre för ostproduktion än i spann. Kan det vara sant?

Tack för engagemanget och svaren!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #25 skrivet: 22 dec-11 kl 08:59 »
En get mjölkas väll bakifrån? Kolla paralellstallen för kor, hiskelig kapacitet (150/tim++ beroende på storlek). Är antagligen ingen stor grej att bygga själv av gammal rörmjölkning + svets och jävlar anamma.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #26 skrivet: 22 dec-11 kl 18:48 »
Vore kul att se vinschkonstruktionen och skenan osv, Ninna. Verkar smart.
Ja, visst vore det ...  :D
Tack för engagemanget och svaren!
Tack själv för en intressant frågeställning!

En get mjölkas väll bakifrån?
Nej, getter vill helst bli mjölkade från sidan.  Har med ID-koll att göra.  Och så pekar spenarna lite lätt framåt.  -> fiskbensmönster!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #27 skrivet: 22 dec-11 kl 20:01 »

Nej, getter vill helst bli mjölkade från sidan.  Har med ID-koll att göra.  Och så pekar spenarna lite lätt framåt.  -> fiskbensmönster!
[/quote]

Vi mjölkar våra getter bakifrån...det skulle tagit alldeles för stor plats att ta in dom i sidleds. Vi har en fast ramp och så en flyttbar. Den skjuter vi ihop så att getterna har dubbel yta att gå in på. När alla 22 har hittat sin plats så delar vi på borden och går i mitten och mjölkar.
Foto... ja , efter jul

Personligen tror jag att det är bättre med spannmjölkning, lättare att hålla rent slangar o dyl. , mjölken pumpas inte runt och just getmjölk är ju lite ömtålig så egentligen skulle man inte pumpa alls  För oss funkar det bra iaf

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #28 skrivet: 23 dec-11 kl 09:33 »
Nu tänker jag förvisso som en mjölkkobonde.. Varför inte göra det rationellt, OCH billigt? Spann är stenålder! Om jag har förstått saken rätt så går det bra att mjölka en get bakifrån. Skulle inte vara en stor grej att mjölka 20 st i samma omgång, med minimalt spring. ID torde väll kunna gå att lösa med ett band runt ett bakben?
 Vet inte om ni getbönder ger individfoder, efter laktationsstadie, hull, dr? Om så är fallet går det typ ha olika färger på halsbanden, går naturligtvis att helautomatisera med transponder och foderstation
Nu låter jag som industrilantbrukaren ( som jag är) MEN!  Är skötseln rationell och ej tungjobbat, så ägnar man mer tid att observera och sätter in åtgärder tidigare. Djurhälsan och människohälsan  blir bättre.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #29 skrivet: 23 dec-11 kl 09:59 »
Getter är ju ganska aktiva, så någon märkning runt bakbenen tror jag inte sitter kvar. Men med lite klurande bör man kunna montera speglar vid foderbåset, så att man kan se getens märkning när man står på golvet bakom rampen och mjölkar.

De flesta har nog inte tillräckligt många getter för att det ska vara ekonomiskt försvarbart med transponder och foderstation. Men med en genomtänkt mjölkningsanläggning bör man hinna gå runt och ge extra mat till de getter som ger mest mjölk medan man väntar på att flytta mjölkorganen.

Jag vet inte hur känsligt det är med rörmjölkning. Den  mesta komjölken homogeniseras ju, det brukar inte getmjölk göras. Det kanske ändrar egenskaperna när man ska ysta?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #30 skrivet: 23 dec-11 kl 10:20 »
Kul det här med lite korsbefruktning mellan olika sorters bönder och djurägare!

Getter är inte större än att man nog kan kika över ryggen på de få som man inte känner igen ändå.  De flesta som har getter är så pass förtjusta i djuren, att det blir mycket kelande på fritiden, så de flesta individer känns igen på bl a juverformen.

Jag skulle tro att getter är känsligare än kor för att organet sitter på för länge.  De har heller ingen förträngning i spenkanalen, och är allmänt vakna och snabba, så de släpper i regel ner mjölken redan när de hör skötaren komma in i mjölkningsrummet ...  ;)  :D  Jag skulle för min del inte vilja försöka passa 20 stycken på en gång ...  :o

En killing suger med mycket högre fart än en kalv.  En frisk flaskmatad killing suger ungefär 3 gånger per sekund, och tömmer en halvliter på mindre än en minut.  Hur fort dricker en kalv?  Pulsator och vakumtryck måste ju anpassas till hur ungarna suger.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #31 skrivet: 23 dec-11 kl 13:59 »
Getter är ju ganska aktiva, så någon märkning runt bakbenen tror jag inte sitter kvar. Men med lite klurande bör man kunna montera speglar vid foderbåset, så att man kan se getens märkning när man står på golvet bakom rampen och mjölkar.

De flesta har nog inte tillräckligt många getter för att det ska vara ekonomiskt försvarbart med transponder och foderstation. Men med en genomtänkt mjölkningsanläggning bör man hinna gå runt och ge extra mat till de getter som ger mest mjölk medan man väntar på att flytta mjölkorganen.

Jag vet inte hur känsligt det är med rörmjölkning. Den  mesta komjölken homogeniseras ju, det brukar inte getmjölk göras. Det kanske ändrar egenskaperna när man ska ysta?
Jag har jobbat på två gårdar med över 180 mjölkkor (Holstein) och inte behövde man titta på nummerbrickan i örat  ::) På den ena gården hade vi uppbunda kor och där kände man igen hela kon. På den andra gården mjölkade vi i grop så där var man tvungen att kolla juver och bakben för att veta vilken ko som var vilken  :-[  Om man  var osäker kunde men ju alltid hoppa upp på kanten av gropen för att kolla öronnummret, men det var extremt sällan det behövdes. Kors vars mjölk skulle kasseras målades med livsmedelsgodkänd färg på Juvret så att men fick en extra "red alert" ifall man var lite morgontrött när man mjölkade  ;)

Utan att vara getexpert så tycker jag nog ändå att de flesta getter är rätt olika i utseende även om det är samma ras/färg på geten så att lära sig att se skillnad på 50 getter borde inte vara omöjligt om man jobbar med dem på daglig basis.

Har man inte avtagare på getmjölk maskiner?  Brukar främja både juverhälsa (maskinerna sitter inte på för länge) och arbetsrytm. Kor som alltid mjölkats med avtagare släpper som regel mjölken snabbare och är  mindre trögmjölkade på slutet.

Angående hur fort en kalv dricker så har jag inga siffror. Kalvar dricker ju ofta i spann och nog brukar de flesta få i sig 2,5 liter på ett par sekunder när dom har blivit ett par dagar gamla  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #32 skrivet: 08 mar-12 kl 21:40 »
Long time no see!

Det börjar närma sig. Getterna har bott i nya lösdriften sedan trettonhelgen och verkar stortrivas. Mycket enklare för mig. Utfodrar storbalar med traktorn en gång i veckan istf skotta in för hand två gånger varje dag.
Denna vecka har uppsättning av rörmjölkningsanläggningen påbörjats. Usch vad lång tid det tar! = dyrt! Känns bra i alla fall med rören.
Getterna är stora som hus men är ombedda att knipa ihop tills allt är klart. Oops - kom på att jag måste ringa rörmokaren så jag får vatten till disken...
(Å hur i h-e får man hit en bild???) SBS tror jag.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #33 skrivet: 08 mar-12 kl 21:49 »
Va spännande!  We are dying to see your pic!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #34 skrivet: 07 apr-12 kl 11:01 »
Hur har det gått för dig? Kommit i gång än?

Jag själv har i skrivandets stund 70 getter och rörmjölkning. Just nu mjölkar jag ca 40 st. Har många ett åringar på tillväxt. Men i år ska jag mjölka runt 50 st.

Jag har 6 organ. Tar in getterna i ett mjölkrum. Dom har en trapp på 2 steg som dom studsar upp på för att komma upp på mjölkbordet. Där ryms det 12 st. Jag mjölkar mina bakifrån. Har bara haft en get som ville bli mjölkad från sidan/framifrån. Då var hon ung och orutinerad. Mjölkar bara en gång per dag. Har låsgrindar som jag beställde från Frankrike som låser sig själva när getterna stoppar ner huvudet. När dom sen ska ut igen så måste jag lossa dom för hand, dvs jag vrider på 2 stångar så är alla lösa igen. Och ingen vill gå ut om jag inte har hunden där  ;D

Det är aldrig några problem att få in getterna till mjölkning, dessto svårare att få ut dom därifrån igen ;)

Sen så har jag ju diskmaskin till rörmjölkningen, hur enkelt som helst. MEN! Var noga med vilket diskmedel du köper. Jag köpte Webas mejeridisk som skulle vara miljövänligt ( det lät ju så bra) men rören blev inte rena, det fastnade äckelpäckel kvar där så jag gick över till delavals alfa ettan (efter samråd med delaval) nu är rören så rena och fina. Använder syra disk 2 ggr i veckan.

Sitter på fel dator nu  men ska titta i den andra om jag har kvar några bilder där från mjölkrummet. Men eftersom jag är så lat kan det ta tid ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #35 skrivet: 07 apr-12 kl 22:53 »
Så intressant att höra, Dollar, att det är svårt att få ut dem igen... Så blir det nog här också.
På skärtorsdagen körde vi disken ett par gånger. Allt fungerade till slut. Har haft de Laval-killen här alldeles för många timmar = dyrt, men skulle inte ha klarat av att sätta ihop allt själv.
Hade tänkt börja mjölka igår, eller, åtminstone prova att få in o ut dem men det kom ju en påsk emellan! Familjemiddagar, äggletning och en massa annat... Mannen säger att han kan hjälpa mig i morgon men jag undrar jag. Och vi har 11gäster kl 14 på mat...

Hur gör ni med killingarna? Jag har fortfarande födslar i lagårn. Alla bebisar går med sina mammor. Snart måste jag börja flytta undan dem på nätterna för att få mjölken själv. Tänker, och har gjort, mjölka bara en gång och då på morgonen så det är klart.

Lovar att ta kort. Sen får vi se om jag lyckas få in bilderna på alternativ...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #36 skrivet: 07 apr-12 kl 23:05 »
Självklart är det svårare att få ut dem än in, om det finns lockfoder!  Det är ju getter ...  ;D

Problemet beskrevs på 1980-talet (tror jag det var) så fint av Björn Lindén på Björsarv:  Getterna skulle åla sig igenom, ja , de tjockaste getterna måste åla sig igenom ingången till mjölkningsavdelningen, ändå var det några som lyckades lära sig att vända i gången, och komma tillbaka för att bli mjölkade en gång till.  Bonden fann på botemedel:  Vattenpistol!  Hade den alltid i bältet, och när någon get tvekade vid utgången, så fick den en dusch.  Inte så snällt, men det bevisar att problemet kan bli väldigt stort.

Så bygg för all del så att de inte kan vända och komma tillbaka bakvägen!  Det är fullt tillräckligt besvärligt att mota ut den som är färdigmjölkad.  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #37 skrivet: 08 apr-12 kl 12:12 »
Jag säger så här, skaffa en border collie :D

Innan jag hade hund så använde jag vatten spruta, funkar på nån get bara, och sen lär dom sig att lite vattesprut dör man inte av om man har möjlighet att kunna snika åt sig lite mer kraftfoder :D

Vårt getstall är en gammal timmerbyggnad och sen byggde vi ut ett skärmtak med väggar fast öppet fram där dom har sin vinterhage. Våra getter går ute året runt, alltså kall lösdrift och än fast vi bor i norrland är det inga problem, dom har dock fri tillågång på hösilage dygnet runt.

Iaf när jag ska mjölka stänger jag in getterna i timmerbyggnaden, har 2 luckor som jag stänger så att dom inte kan vara ute. Sen har jag en dörr m gång in till mjölkrummmet. När dom ska ut från mjölkrummet går dom igenom samma dörr men då har jag en grind från första gången in mot vinterhagen där dom har sin mat under skärmtaket. På så vis behöver jag aldrig hålla på att få in samma getter hela tiden. Ibland när jag ska in med nymjölkade till vinterhagen då kan de förra prova att komma tillbaka, men eftersom jag har hunden så törs dom inte.

Förr, för 3 år sen hade jag ingen hund och DÅ var det jobbigt, fick slita mkt bara för att få dom ut från mjölkrummet. Eller för att stänga in dom i timmerbyggnaden då balar ska fyllas osv. Man gruvade jämt för att det tog sån tid. Men nu när man har hunden är det som en (dans på rosor oftast)

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #38 skrivet: 08 apr-12 kl 17:17 »
Jupp, ungefär så tänkte jag också.  Men jag har dålig koll på hur Lars Pers Maria har byggnaderna osv i förhållande till varandra, hur hon KAN bygga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #39 skrivet: 09 apr-12 kl 07:22 »
Vi låter getterna stå kvar en god stund så att dom verkligen hinner att äta upp ordentligt. Då behöver man inte använda tuffa metoder för att få ut dom.
Dessutom kommer det snart att växa på i hagen och då kan lätt problemet bli det omvända.... att dom absolut inte vill gå in och det är jobbigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser