Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feg för att klippa  (läst 2715 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Feg för att klippa
« skrivet: 17 dec-18 kl 12:57 »
Jag vill så gärna klippa fåren själv, men har lyckas klippa både mej själv i fingret och klippa hack i skinnet på ett får. Jag tycker det är så läskigt med klippmaskinen, jätterädd att klippa illa dom. Måste det vara såna skär eller kan man klippa får med annan klippmaskin, tex som används till nöt?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Feg för att klippa
« Svar #1 skrivet: 17 dec-18 kl 13:36 »
Det finns ju olika skär till får, de som proffs använder som har brett mellan fingrarna och utsvängt på kanterna och de som är raka och inte särskilt aggressiva.
Jag var som du och tyckte det var obehagligt med maskin i många år, jag klippte med handsax i stället. Nu har jag dock gjort maskinsaxen till min. Här är mina knep:

1. Spänn åt saxen tillräckligt mycket. Doppa skären i klippolja, sätt på maskinen och dra åt spännskruven tills du hör maskinen börja gå tungt, lossa bara lite så att den går lättare.
2 Håll ALDRIG i ullen. Din andra hand ska isället sträcka huden. Det bästa brukar vara att dra den klippta huden åt dig, kolla på videos.
3 Akta ögon, hudveck, snoppar, spenar och hälsenor. Klipp bort i från det känsliga. I ljumskar till exempel uppifrån, samtidigt som du spänner huden uppåt. Håll en hand över ögonen och klipp kinderna neråt. Klipp låren på utsidan och bakåt (se videos), håll en hand över spenar och snopp. Akta strängen som går från snoppen och bak till pungen.

Man behöver inte ha bråttom! Lycka till!

(Det är mycket lättare att klippa i fåret med handsax än klippmaskin...)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Feg för att klippa
« Svar #2 skrivet: 17 dec-18 kl 14:19 »
Har aldrig klippt med handsax så den kan jag inte relatera till. Men för övrigt kan jag bara instämma med föregående. Var också orolig i början men med lugn energi och eftertanke i utförandet går det nu riktigt bra. Så bra så ibland hjälper jag andra få till knepen.

Ta det lugnt, välj tillfälle när ni känner att ni har tiden. Och ni måste inte klippa alla på samma gång. Det går säkert bra!

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Feg för att klippa
« Svar #3 skrivet: 17 dec-18 kl 19:39 »
Jag har inte klippt många får och verkligen inte i närtid.
Men när jag läser Ylvens beskrivning så drar jag mig till minnes att det var så min farbror lärde mig att man ska göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feg för att klippa
« Svar #4 skrivet: 17 dec-18 kl 20:11 »
Goda råd!  Särskilt det där med att inte låta dig hetsas!  Men jag har sett till och med veterinärer dra i ullen för att klippa rent runt ett sår ...   :o

  Själv föredrar jag handsaxen (bronsåldersmodellen), bl a för att jag kan skärpa och justera den själv.  Min första klippning tog flera dagar, numera är jag nere på tre kvart för ett får.  Jag föredrar att klippa ett får som dels står upp, dels är tamt och människovänligt, och gillar denna procedur.  Vissa delar av huden går lättare att klippa om du lyfter fram frambenet.  (Som sagt, om fåret är vän med dig!)  För den sista tussen under magen kan jag tvingas sätta fåret.

  Val av sax beror ju mycket på hur många ulltottar du har?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Feg för att klippa
« Svar #5 skrivet: 17 dec-18 kl 22:38 »
Ta och gå en kurs i fårklippning tycker jag. Här ordnade länsstyrelsen kurser och det var gratis. Då får man lära sig hur man sträcker skinnet och i vilken ordning man klipper dem.
De sade att det bästa för fåren är om djurägaren själv klipper, för det är mindre stress för dem om nån som de känner klipper dem.

Jag skulle aldrig våga klippa får med maskin utan någon som helst kunskap, eftersom man kan skada dem rejält om man inte vet vad man gör, exempelvis klippa av senorna på bakbenen.

Vi satte fåren i klippstol, och jag antar att trådskaparen har en sådan?
Jag tycker det är lättare att klippa med handsax och gör det också ibland.

Sen så är det väl viktigt att du har en bra maskin och inte någon billig variant som är tung och dålig. Jag har en bra maskin och har aldrig varit några problem med att ställa in skären eller nåt. Att klippa fåren med nån slags trimmer för nöt är antagligen lika långsamt som att klippa med handsax?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Feg för att klippa
« Svar #6 skrivet: 18 dec-18 kl 12:00 »
Jag klippte mina två första får med hårtrimmern ;D Tog en jäkla tid, men jag ville testa. Å andra sidan har jag klippt mig i pekfingret med en agressivt ställd fåtandad sax.

Det finns skär till fårsaxarna som lämnar lite längre ull, de är ett par millimeter högre. Och så finns det de saxarna som har ett par tänder extra, så mellanrummet blir mindre. Sådana saxar är det lite svårare att göra misstag med. Och så kan man justera så att skäret sitter någon mm längre in på saxen. Då skall det mycket till om man skadar fåren på de raka ytorna. Givetvis måste man se sig för vid ljumskar och andra hudveck, men hälsenorna är för grova att skadas i en sådan kombination.

Tänk också på att fåren kan vara extremt svårklippta om du klipper vid fel tillfälle, då går inte saxen in som den skall och klibbar bara igen. Enklast att vänta två veckor då och köra igen.

En kurs är aldrig fel om man har tid. De riktiga proffsen har inte tid med onödiga skär, och fastän vi amatörer inte kommer upp i deras hastighet så har vi mycket att lära. Men akta dig för att ha för få tänder på saxen om du inte gillar rödprickiga dalmatiner...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser