Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt hemma....  (läst 9031 gånger)

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Slakt hemma....
« skrivet: 21 aug-06 kl 20:43 »
Villrådig om var jag ska lägga tråden?? Flytta den gärna till lämpligare plats om så behövs!

Fick en fundering angående slakt hemma:

Man får ju inte slakta hemma och sälja till andra. Hur komma runt denna regel? Går det?

Om man säljer djuret (lamm i detta fall) innan det är slaktat och sen om ägaren väljer att slakta det hemma hos oss med hjälp av samma slaktare vid samma tillfälle som vi.

Funkar det? Nån som vet?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Slakt hemma....
« Svar #1 skrivet: 21 aug-06 kl 23:19 »
Hej!

Hemmaslakt är såvitt jag förstår bara tillåten för det egna hushållet, man får inte ens ge bort köttet!?

Antingen oroar man inte myndigheterna alls, utan säljer och hoppas på att inget händer,

eller också försöker man följa lagarna, och då blir det mer komplicerat med vetrinärbesiktning, livsmedelslokaler etc.

En modell är ju att försöka få slaktat hos något godkänt slakteri, och ta hem köttet och sälja.

Hör med någon större fårgård hur de gör!

Den modell du skissar verkar lite för genomskinlig, åtminstone hade jag funderat lite extra i den riktningen om jag varit livsmedelsinspektör.

Edgar

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakt hemma....
« Svar #2 skrivet: 22 aug-06 kl 00:53 »
Iris, exakt så som ditt exempel är en variant runt lagen som jag hört talas om ett flertal ggr. Du "hjälper" dom slakta "sitt" djur.

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Slakt hemma....
« Svar #3 skrivet: 22 aug-06 kl 08:42 »
Edgar- genomskinligt, förvisso, men finns det någon som säger att man inte FÅR göra så?
Om de man slaktar till(så att säga)har egna lokaler då och man hjälper dem att slakta där?
Själv har jag överhuvudtaget int ekommit så långt i mitt självhushåll, men man funderar ju lite ibland...  ;D
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Slakt hemma....
« Svar #4 skrivet: 22 aug-06 kl 08:51 »
Slaktar man för eget bruk, så slipper man en mängd besvärliga regler.

Äger man ett djur, och har någon till hjälp att slakta det, så måste det vara ok.  Här ger jag mig!

Gruff hade hört talas om ett flertal fall där man gjort som du föreslår.

Edgar


Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #5 skrivet: 22 aug-06 kl 10:16 »
Alla får slakta sitt eget djur som man själv äger. Man får inte sälja detta kött.

Det finns två metoder som är lagliga att använda.

1. Man skickar djuret till ett slakteri. Man tar det som återtag. Det kallas legoslakt. (kostar ca 12:50/kg = dyrt). Köparen kan då hämta köttet på slakteriets lastbrygga eller så kan man då forsla det hem eller till kunden i en obruten kylkedja, som man själv ansvarar för att den inte bryts. Man bör också då stämma av med Miljö och Hälsoskyddet i sin kommun, men de har inget att invända.

2. Man säljer djuret levande. Köparen måste då skaffa ett eget SE-nummer. Detta unika SE-nummer får man från Jordbruksverkets CDB-enhet i Söderhamn. Djuret avregistreras (meddelas till CDB) från säljarens SE-produktionsplats och går vidare till köparens SE-plats där det också registreras hos CDB. När sedan köparen slaktar djuret så meddelar han/hon detta CDB. Detta sker under en kod som heter "hemslakt". Om köparen bor i en lägenhet eller har en villaträdgård spelar mindre roll. Byråkratiskt. Visst. Men detta är EUs regelverk som måste följas.

Sedan måste man naturligtvis betala moms och ta upp djuret som intäkt etcetera. Priset för djuret kan man ju komma överens om efter slakten men det måste på något sätt skrivas vid tiden före. Inget större problem det heller.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Slakt hemma....
« Svar #6 skrivet: 22 aug-06 kl 16:34 »
Hm...det där med att sälja djuret innan slakt blir alltför byråkratiskt!! Köparen är säkert tvungen att fylla i en stalljournal oxå!!

Då går nog köparen till affären i stället! Så hängivna köpare finns nog inte!!

Däremot skulle man ju kunna säga att man bara äter sadeln och låren på varje djur och resten kasserar man!!

Eller fler tips?? Vill ju inte så gärna skicka till slakt!!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Slakt hemma....
« Svar #7 skrivet: 22 aug-06 kl 18:33 »
Iris, exakt så som ditt exempel är en variant runt lagen som jag hört talas om ett flertal ggr. Du "hjälper" dom slakta "sitt" djur.

Efter årsskiftet är även detta olagligt om man inte innehar godkänd produktions/slaktkurs diplom. I alla fall vad det gäller kaninkött.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #8 skrivet: 22 aug-06 kl 20:22 »
Hm...det där med att sälja djuret innan slakt blir alltför byråkratiskt!! Köparen är säkert tvungen att fylla i en stalljournal oxå!!
Då går nog köparen till affären i stället! Så hängivna köpare finns nog inte!!
Däremot skulle man ju kunna säga att man bara äter sadeln och låren på varje djur och resten kasserar man!!
1. Om man inte ändrat reglerna så behövs det ingen stalljournal för ett enstaka djur.

2. Har man det bästa köttet som finns att köpa så köper folk. Jag säljer bara mina djur på detta sätt numera.

3. Att lägga så mycket kött i komposten tror jag ingen går på. Ingen har råd med detta. Jag tror inte heller det är lagligt att lägga så mycket kött i komposten. Det måste nog skickas med destruktionsbilen och detta kostar en rejäl slant som man måste visa kvitto på vid eventuell kontroll.

Kontrollen kommer bli allt hårdare i framtiden. Så antingen väljer du dig att sälla dig till de kriminella svartslaktarna eller så är du laglydig och kan förbanna det byråkratiska systemet hur mycket som helst utan att någon bryr sig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Slakt hemma....
« Svar #9 skrivet: 22 aug-06 kl 21:37 »
För den som inte CDB-registrerat sina får är det inga problem, då finns dom inte enligt Storebror ... men då ska det ju vara svart hela vägen.

Den som CDB-registrerat och sedan vill sälja sitt hemslaktade lamm utan veterinärbesiktning och annat krångel, kryssar i rutan för "hemslakt" i rapporten till Det Allseende Jordbruksverket, säljer köttet till kunden, men skriver "lammskinn" på kvittot och i den egna bokföringen. Att sälja skinn av sina djur utan vet.besiktning är väl inte olagligt? (....än ::) )
(annars får det stå "Potatis" eller liknande på kvittot...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #10 skrivet: 22 aug-06 kl 23:04 »
säljer köttet till kunden, men skriver "lammskinn" på kvittot och i den egna bokföringen. Att sälja skinn av sina djur utan vet.besiktning är väl inte olagligt? (....än ::) )
(annars får det stå "Potatis" eller liknande på kvittot...)

Nja, så kan man inte göra. Att sälja någon vara och sedan säga att man sålt något annat.

Skinn är en produkt av ett djur. Ull en annan. Avföring en tredje. Men det går inte att sälja skinn utan att djuret är dödat och köttet av denna odelbara helhet som tidigare levande varelse tagit vägen någonstans. Ull och anföring kan man däremot sälja och då kan man ju skriva vad som helst, om man nu känner för det. Däremot vill myndigheterna ha koll på att köttet inte äts upp av någon annan än ägaren. Och äts köttet inte upp så vill man ha reda på var det tar vägen tills det övergått i någon annan form.

Varför det anses farligare att sälja kött än vegetabilier som potatis, sallad, tomater och bananer begriper jag inte. Bananer (ej ekologiska) är ju de mest giftbesprutade produkterna av alla. Och i grönsaker finns det mängder med gifter ( ej eko).

Kanske finns det någon historisk förklaring till detta att köttet lätt tog åt sig bakterier förr eller så. Annars vet ju var och en att djur som åkt genom slakteriet har ju vistats i en sämre miljö än vilken hemslakt som helst.

Det hela är märkligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Slakt hemma....
« Svar #11 skrivet: 22 aug-06 kl 23:35 »
Att kött rent generellt anses vara en känsligare råvara än grönsaker är väl inte så märkligt ?
Det som är tråkigt är att man som konsument inte själv ska kunna få ta ansvar för förtroendeet för sin leverantör. Om man köper en köttbit på ICA så vet man inte (något tillspetsat) om kossan blivit uppfödd på malda fårkadaver eller svenskt skogsbete ... känner man uppfödaren och har ett förtroende så borde man ju kunna låta folk lita på det.

Å andra sidan så är långt ifrån alla uppfödare/livsmedelsproducenter seriösa och anledningen till att det finns regler om hygien, kylkedjor, spårbarhet osv. är nog inte helt obefogade ... men överflödiga i många småskaliga fall med seriösa livsmedelsproducenter. Men det är ju svårt för konsumenten att ha insyn och överblick i alla skeden av produktionen ...

Fö. Anders resonemang är ganska enkelt, om du inte har "svarta" djur så kan dom inte bara försvinna ... fast det är ju jklart, jag bor ju inte i "getapulien" ... ni kanske har andra avtal med Sheriffen där ....  ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Slakt hemma....
« Svar #12 skrivet: 23 aug-06 kl 00:07 »
Köper man sin mat på ICA får man numera inte ens veta när köttfärsen är förpackad... Det borde vara möjligt att göra undantag från "fabrikslagarna" vid köp direkt från producenten.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Storebrors rapportörer ser och hör
« Svar #13 skrivet: 23 aug-06 kl 09:10 »
Förr i tiden, före sjuttiotalet var det mycket vanligt att någon eller några bybor ständigt ägnade sig åt spioneri och kartläggning av sina grannar. De hade full koll

Livet går på som förr men i andra banor. För cirka två år sedan annonserade jag i det lokala annonsbladet (täcker kommunens 40.000 inv). Jag ville veta om det fanns intresse av att köpa kött för 39:-/kg. Jag hade alltså inget slaktat kött utan ville undersöka marknaden. Dagen efter på morgonen hade två miljöinspektörer varit här och lämnat ett skrivet meddelande att de ville jag skulle ta kontakt med dom. Av skrivningen framgick att de trodde att det hängde en massa slaktade djur i foderladan,  (där de också varit och kontrollerat). I och för sig hade jag ett bra samtal med dessa herrar om kyltransporter, regler och koll av mina frysboxar (om jag skulle införskaffa sådana) osv.

Men jag upplevde det hela som synnerligen obehagligt. Mig veterligt så har jag inga ovänner som jag vet om. Uppenbarligen så har jag ändå det någonstans. Miljöinspektörerna sitter inte och lusläser ett annonsblad. Det gör andra.

Dessutom samlas all sådan här information på hög i en pärm hos Miljökontoret. Riktiga anklagalser och falska angivelser samlas huller om buller. Vilket också är obehagligt.

Så även den som försöker följa lagen (dvs jag själv t ex) på det absolut striktaste sätt råkar illa ut - dvs får obehaglighetskänslor och blir misstänkliggjord. De som kan hålla sig undan reglerna klarar sig sannolikt mycket bättre.  

Problemet, som jag ser det då, är att man till stor del avhänder sig möjligheten att kritisera ett ruttet system. Den som skattefuskar kan ju knappast betraktas som seriös i sin kritik mot höga skatter (han har ju inte betalt dom och inte heller kännt hur det känns när man betalar hög skatt från sin egen lilla inkomst).

Suresh

  • Gäst
Re:Slakt hemma....
« Svar #14 skrivet: 23 aug-06 kl 09:17 »
Enligt ekobrottsmyndigheten är de tre största informationskällorna  om ekobrott:

Kunkursförvaltarna
Skattemyndigheten
Konkurrenterna

JAg kommer inte ihåg den inbördes rangordningen.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Slakt hemma....
« Svar #15 skrivet: 23 aug-06 kl 10:05 »
Anders det är den klassiska svenska avensjukan. Du har ju gratis mat gående på ängarna och så vill du sälja också och då börjar folk räkna på hur mycket väger djuret och oj oj du blir ju rik, nä de tänker vi inte unna dig.
Förut sålde vi till vänner o bekanta men det var alltid något fel, fel styckat, för fett och alltid var det för dyrt.
Man blir bara besviken. Men lycka till ni andra
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Slakt hemma....
« Svar #16 skrivet: 23 aug-06 kl 13:38 »
1. Om man inte ändrat reglerna så behövs det ingen stalljournal för ett enstaka djur.

Det är antagligen gamla ogiltiga regler...
(reglerna ändrades december 2004)

Numer säger dom så här:
Samtliga djur som finns på produktionsplatsen omfattas av de nya reglerna för journalföring och transportdokument.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:Slakt hemma....
« Svar #17 skrivet: 24 aug-06 kl 22:59 »
En fundering;

Ett antal kunder( vänner, släktinga, bekanta) köper andelar av ett/flera djur. Alla dessa är ägare till djuret som föds, lever och i slutändan dör hemma hos dig. De betalar en viss summa var redan från start (foder, osv) . Alla andelsägare  (OBS! Ägare ) till djuret/-en kommer hem och hjälper till med styckning, packning osv. och åker hem med sina andelar. Betalar också sin andel av slaktarräkningen osv. Jag hoppas också att de är avbytare och drängar/pigor när höet skall in osv. DÅ, mina vänner, har vi inte bara täckt in att det är ditt kött, utan också spridit kunskapen om korrekt djurhållning med frisk mat. Kan man inte acceptera det som köttköpare, så är nog rent grönsaksätande ett bättre alternativ.

Man måste ju kunna vare fler än en ägare till ett EU-örhänge?

Till ordningen, ovanstående fundering,  finns det någon byråkratisk invändning till detta?(Det är många här som är pålästa, jag är idel öra vetgirig som jag är)

mvh B

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Slakt hemma....
« Svar #18 skrivet: 25 aug-06 kl 10:36 »
Ja det undrar jag också. Jag och min mamma samt en syster har fundat på att köpa några får. Det är bara jag som har plats att hålla djur. men mamma och systern är helt införstådda med att hjälpa till med skötseln. pappa kan hjälpa oss att slakta. Är detta ett problem när vi sedan delar köttet? måste jag äga djuren i min jordbruksverksamhet eller kan vi göra det tillsammans? Måste någon myndighet alls veta om detta?

det är tråkigt att det man måste läsa på mest är lagar och regler, inte bara djurhållning.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Slakt hemma....
« Svar #19 skrivet: 25 aug-06 kl 20:40 »
Man måste ju kunna vare fler än en ägare till ett EU-örhänge?
mvh B

Då hamnar vi nog i situationen Aktiebolag....
man blir ju "ägare" till alla örhängen och skiften...

måste jag äga djuren i min jordbruksverksamhet eller kan vi göra det tillsammans?

Någon måste ju vara tecknare av produktionsplatsnummret...
och eftersom du har jordbruksverksamheten blir det väl lämpligast du  ;D
« Senast ändrad: 25 aug-06 kl 22:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakt hemma....
« Svar #20 skrivet: 25 aug-06 kl 21:49 »
Man måste ju kunna vare fler än en ägare till ett EU-örhänge?

Jorå, jag skickade själv in ansökan i förrgår. Och det finns fält för fler ägare på blanketten.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slakt hemma....
« Svar #21 skrivet: 25 aug-06 kl 22:01 »
Men bara 1 kan vara djurhållare*

*djurhållare, dvs. den som har ansvaret för djurhållningen (såväl fysisk som juridisk person t ex AB)


mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakt hemma....
« Svar #22 skrivet: 25 aug-06 kl 22:14 »
Kikade på pdf:en. Och får det till en djurhållare/innehavare och två innehavare till. Så det var svaret ang. antalet ägare

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #23 skrivet: 25 aug-06 kl 22:33 »
måste jag äga djuren i min jordbruksverksamhet eller kan vi göra det tillsammans? Måste någon myndighet alls veta om detta?
Ingår djuret som inventarie i din jordbruksverksamhet (jag förmodar att du deklarerar verksamheten som enskild firma och har F eller F/A skatt eller/och är momspliktig) så är det nog du som ensam står som ägare till djuret om kostnaderna för djurhållningen av det enskilda djuret belastar helt din verksamhet. Om du köper in fodret till djuret och gör avdrag för detta och får tillbaka momsen för det så står du för allt ensam. Köper dock din mamma och syster in fodret för sina privata pengar och du bara står för en tredjedel av kostnaderna så blir fördelningen på det sättet istället.

Kanske Skattemyndigheten kan ge ett vettigt svar.

Enklast tror jag ändå det är att du står som ägare till djuret. De kilo kött av djuret du och din släkt käkar upp skall du deklarera som inkomst och moms skall du betala in på detta. Antalet kilon och speciellt kilopriset kan du sätta ganska godtyckligt själv. Det här gäller förstås om du bedriver jordbruksverksamhet som enskild firma. Har du det hela som hobbyverksamhet och du kör med skattade pengar så är det totalt ointressant hur ni delar och äter upp köttet.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Slakt hemma....
« Svar #24 skrivet: 26 aug-06 kl 17:49 »
Vad krävs för att få sälja kött från egenhändigt slaktade djur? Är det slaktlokalen som ska uppfylla vissa krav, eller...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #25 skrivet: 26 aug-06 kl 21:02 »
Köttet besiktigat av veterinär.
Slaktplats godkänd.
Livsmedelslokal godkänd.
Exakt information får du från Miljökontoret i din kommun. Det kan vara enkla krav eller mer besvärligt beroende på kommun.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser