Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Traktor tråden  (läst 17611 gånger)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #61 skrivet: 18 mar-14 kl 22:19 »
Det var en rolig gubbe.  :D

Hoppas han får vara ifred för tjyvarna nu när avisen varit där.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #62 skrivet: 12 jan-15 kl 20:29 »
Vad har ni för åsikter om Valmet 803 turbo..? Är det något ni skulle gå och köpa? Läste i forumet att det var svårt med reservdelar till gamla Valmets, stämmer det?
 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #63 skrivet: 13 jan-15 kl 11:24 »
Ja tyvärr stämmer det..... men det är väl ungefär den enda svagheten de har.
Jag har kört en del med en fyrhjulsdriven 803 och den var en verkligt bra traktor men den är ju stor så den blir ju relativt tung och ovig. -02 och -3 seriens Valmet hade sin tids överlägset bästa hyttkomfort och så hade de ovanligt bra framkomlighet i skogen. Bränsletanken är inbyggd i själva kroppen mellan motorn och växellådan så den är totalt skyddad mot stenar och stubbar men inte i vägen som på traktorer med tanken ovanpå motorn. De där valmetarna var och är väldigt populära i Finland och finns överallt och säljs för skyhöga priser på begagnatmarknaden och finns på alla traktorskrotar.

Tyvärr slutade Valtra att tillverka reservdelar för några år sedan. Motorn är en Sisu diesel så den får man delar åt från Sisu direkt men åt traktorn finns bara ett litet sortiment slitdelar från någon pirattillverkare. En kamrat totalrenoverade nyligen en Valmet 1102 (en nummer större och något år äldre) och han fick sätta ett enormt arbete på att leta efter delar på olika traktorskrotar och reparera och tillverka delar som inte fanns att köpas.

Ett väldigt oseriöst beteende av den stora traktortrusten AGCO och deras låtsastraktortillverkare Vatra. Jag hoppas att de går i konkurs de jäklarna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #64 skrivet: 13 jan-15 kl 12:06 »
Tack för infon. Traktorn i fråga har nog gått mest med huggarvagn i skogen samt som plogtraktor. Här på gården skulle den nog få lite semester med lite betespustning m.m. Men, men.. saker och ting kan ju haverera när som helst.

Hur är prisbilden på dessa gamlingar så jag får en liten uppfattning?
 Känns iaf som om den skulle behålla värdet ifall man vill sälja vidare den som skogstraktor i framtiden.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #65 skrivet: 13 jan-15 kl 14:42 »
Om min kamrat lyckades lappa ihop ett totalt massakrerat exemplar så att den blev traktor igen så tror jag nog att den där också skall gå att reparera om det blir något småfel. Lager och sådant finns ju att fås och elsystemet är mest standardkomponenter........men räkna med att reparationen blir både dyr och arbetsdryg eftersom det tar tid att reparera och lappa ihop och leta skrotdelar och antagligen blir du tvungen att beställa delar från Finland och då kan du behöva hjälp av någon som kan tala finska om du till exempel skall beställa någon begagnad del från Koneliike Mähönen som ju har mycket begagnade valmetdelar. Desutom är reservdelar i allmänhet dyrare i Finland än i Sverige.

Är den fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven? En fyrhjulsdriven 803 är i allmänhet betydligt dyrare.

Jag tror att jag skulle satsa på en liten mindre traktor för betesputs och andra smökörslor...... men det är ju du själv som vet behoven......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #66 skrivet: 13 jan-15 kl 20:57 »
Den är en 2WD. Ligger dom på ca 70hk eller? Jag vill ju inte köpa en för klen traktor, utan en som orkar med en lite rejälare slagputs. För dom kräver ju lite mer effekt. (Har så fruktansvärt stenig mark här)
 Sen så finns denna bara någon mil bort så det är ju skönt att slippa fara Sverige runt och leta traktor.. som sedan ska transporteras hem på något vis. Mycket faktorer att avväga

Ägaren vill ha 40 000 SEK kan jag väl tilläga. Nu har jag ju enbart sett traktorn på håll så någon mer info har jag inte för tillfället.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #67 skrivet: 14 jan-15 kl 13:09 »
Jag skulle tro att de är kring 80hk men jag vet inte.
I Finland skulle det där vara normalpriset på ett renoveringsobjekt i halvdåligt skick. Valmetar är billigare i dina trakter än i Finland men jag vet inte hur mycket billigare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #68 skrivet: 14 jan-15 kl 14:06 »
Gula Valmetar är inte populära i Sverige. Det var inte förrens de gick ihop med Volvo och blev röda/orangea som deras populäritet ökade och prissätts därefter.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #69 skrivet: 15 jan-15 kl 21:52 »
Gula Valmetar är inte populära i Sverige. Det var inte förrens de gick ihop med Volvo och blev röda/orangea som deras populäritet ökade och prissätts därefter.

Gula har jag sett på Blocket.. sedan finns det ju orangea med brunaktig huv. Verkar vara runt årsmodell -80

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #70 skrivet: 18 jan-15 kl 10:47 »
Hittade en bild på Valmeten i fråga. Ser ju fin ut.. dock slita bakdäck


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #71 skrivet: 19 jan-15 kl 16:37 »
Den ser bra ut.... men vad är det som är fast i fästjärnen under hytten?

Nya bakdäck kostar en del men de är inte oöverkomliga.... du kan ju be offert av någon däckfirma i trakten. Den offerten kan sedan bli ett bra prutningsverktyg för dig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 5 användare (2 dolda)
Corvus, Radar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser