Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur börjar man?  (läst 3587 gånger)

Fixarfia

  • Inlägg: 12
    • Bohuslän
Hur börjar man?
« skrivet: 09 feb-09 kl 14:42 »
Hej!
Jag har haft tankar på att skaffa duvor länge och tänkte nu äntligen göra slag i saken!
Jag bor med min sambo i en villa i ett litet samhälle på Orust. Nu undrar jag om det finns någon här på Alternativ.nu som kan hjälpa/tipsa mig om hur man kommer igång!?
¤ Behöver man ansöka hos kommunen?
¤ Är det okej med ett par till att börja med eller måste de va flera?
¤ Tips på litet enkelt duvslag!
¤ Bästa rasen? Påfågelduvan är ju jättefin! Men jag tror att jag är ute efter en ras som kan flyga runt fritt...?

Tacksam för svar!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Hur börjar man?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 16:13 »
Var på Orust, känner några personer som bor där.

Fixarfia

  • Inlägg: 12
    • Bohuslän
SV: Hur börjar man?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-09 kl 18:40 »
Jag bor i Svanesund. Var bor dina vänner?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur börjar man?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-09 kl 19:55 »
Brorsan bor på Orust, men om han kan duvor vet jag inte, men han har skepparexamen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fixarfia

  • Inlägg: 12
    • Bohuslän
SV: Hur börjar man?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 09:19 »
Okej!  ::) Men nu var det inte en skeppare jag efterlyste utan en som kan något om duvor!   :)

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Hur börjar man?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-09 kl 09:18 »
Hej!
Jag har haft tankar på att skaffa duvor länge och tänkte nu äntligen göra slag i saken!
Jag bor med min sambo i en villa i ett litet samhälle på Orust. Nu undrar jag om det finns någon här på Alternativ.nu som kan hjälpa/tipsa mig om hur man kommer igång!?
¤ Behöver man ansöka hos kommunen?
¤ Är det okej med ett par till att börja med eller måste de va flera?
¤ Tips på litet enkelt duvslag!
¤ Bästa rasen? Påfågelduvan är ju jättefin! Men jag tror att jag är ute efter en ras som kan flyga runt fritt...?

Tacksam för svar!


hej
har ett par påfågelduvor själv, de är jättevackra!
som introduktion kan du kolla in :  http://www.rasochflygduvor.se/index.html  , googla sedan på nyckelord såsom rasen du är ute efter samt "duvslag". både bild och text så hittar du massor med info. prova även på engelska,"dovecote".
finns en del bra trådar här på alternativ också, med foto på duvslag.
lycka till med duvorna, de är helt underbara att ha! :-)
/Csilla

ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Hur börjar man?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-09 kl 11:55 »
Kan man ha 1 par duvor boende med hönsen ? Jag menar att duvorna har sitt eget bo/rede i hönshuset .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur börjar man?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-09 kl 12:53 »
Kan man ha 1 par duvor boende med hönsen ? Jag menar att duvorna har sitt eget bo/rede i hönshuset .

Jag har haft mina duvor hos hönsen men upplever att duvorna inte mår så bra då. De får inga ungar och dödligheten hos de vuxna ökar. Har också läst om det men minns inte var. Nu har jag mina i ett eget hägn men i hpnshuset och det funkar mycket bättre.

Men jag vet de som har dem med höns och det går bra så man kan ju alltid prova.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur börjar man?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-09 kl 14:58 »
Hej Fixarfia!

Det finns en man som heter Erland Allansson någon stans där nere, han har och kan berätta mycket om rasduvor. Erland kan du försöka hitta på svenska duvavelsföreningen/förbundet "sdf" hemsida.

Det var länge sedan jag var aktiv där men jag tror han är det fortfarande, annars finns det fler där hos dej som håller på med rasduvor och brevduvor.

Du behöver nog ha fler än ett par duvor för att dom ska trivas och stanna kvar hos dej. Dom vill gärna leva i flock.
Ett litet duvslag kan du bygga enkelt av playwods skivor. Ska försöka lägga in en bild senare på ett avelsslag jag har.

Lycka till
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Hur börjar man?
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 01:30 »
Hur många duvor bör man ha för att dom ska trivas ? Tänker bara ha dom som mysfaktor här på gården så mina önskemål är vita duvor el. med mkt vitt, sen om dom inte är ras rena gör inget . I vilken ålder är ungarna redo att lämna föräldrarna ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur börjar man?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 19:59 »
Hur många duvor bör man ha för att dom ska trivas ? Tänker bara ha dom som mysfaktor här på gården så mina önskemål är vita duvor el. med mkt vitt, sen om dom inte är ras rena gör inget . I vilken ålder är ungarna redo att lämna föräldrarna ?

Omkring tio duvor tycker jag är ett bra antal duvor att ha.
Jag tycker du gör rätt i att skaffa lite duvor för att få en mysfaktor, det är en skön känsla att se dom flygande runt gården med smällande eller seglande vingar, kuttrandet är riktigt trevligt att höra dom skapar liv till gården och dess invånare.

Du bör inreda duvslaget så att du lätt kan stänga in dom för natten även så att du kan göra det när duv/sparvhöken är på besök, kunna stänga in dom några dagar.

ungarna börjar kunna klara sej vid fyra veckors ålder beroende lite på vilken duvsort man har.

Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser