Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anders Bagge kan inte gå :-(  (läst 9589 gånger)

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #20 skrivet: 06 okt-11 kl 20:02 »
Undrar också.. Har flera i år som linkat  ??? Kanske inte lika illa ...
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #21 skrivet: 17 okt-11 kl 16:40 »
Hej på er alla

ville bara komma med en liten uppdatering!

Anders Bagge går nu ute hos sina damer igen.. Han var nästan ohalt i slutet på medicineringen, fick stå inne totalt 2 veckor!

Vetrinären behövde inte komma ut igen, då han reste på sig och hans rums-dam började stödja på sitt ben. De andra 2 tackorna var dagen efter mycket bättre!

Så ja, så många hältor på en gång berodde antagligen på ren och skär otur, och inte nåt smittsamt! SKÖNT!
Men än vågar jag inte ropa hej för Anders, iofs ohalt nu, men är det en klövböld så vet man ju aldrig!

Tack för erat stöd!  :D

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #22 skrivet: 18 okt-11 kl 19:03 »
Vilket underfundigt namn! Ja, jag undrade just på allt som ni alla skrivit, och tänker sen, kan det inte vara mineralbrist? Typ selen? Vet inte hur får blir om de har selenbrist, någon som vet kanske?
Om det är naturbete borde ju hältorna komma både bak och fram, även om fram är vanligast där de är tyngst. Kanske är det en slump? Kan kanske vara fång ändå, eftersom det är just fram där de är tyngst. Man får inte alltid rätt diagnos, varken på oss eller våra djur. Om han har hälta p g a mjukdel borde han ju bli bättre och sämre omvartannat innan han blir helt bra. Är det en spricka kan han mkt väl vara som nu och då kan man inte göra så mkt mer, kanske gipsskena om man orkar och hittar en veterinär som vill hålla på. Önskar er lycka till, för en mysig bagge är underbart att ha.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #23 skrivet: 18 okt-11 kl 21:37 »
Jag har haft två tackor som har brutit en "klövhalva" alltså en av tårna i klöven. Den senaste botade jag genom att lägga bomull mellan tårna och linda rätt så bra men "vet-flex" (kolla blodcirkulationen). Det tog sex veckor men sen var hon som ny!! ;D Vetflexen gjorde att hon också vågade belasta det benet. Hon stod på stall när det hände - så hon blev boxad under rehabiliteringstiden...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #24 skrivet: 18 okt-11 kl 22:10 »
Intressant. Har aldrig hört om det. Hur ser man sån't? Måste man rtg:a?

Jag har haft två tackor som har brutit en "klövhalva" alltså en av tårna i klöven. Den senaste botade jag genom att lägga bomull mellan tårna och linda rätt så bra men "vet-flex" (kolla blodcirkulationen). Det tog sex veckor men sen var hon som ny!! ;D Vetflexen gjorde att hon också vågade belasta det benet. Hon stod på stall när det hände - så hon blev boxad under rehabiliteringstiden...

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #25 skrivet: 18 okt-11 kl 22:33 »
Hmm kom inte mitt inlägg med....

men jag skrev iaf samma sak.

Intressant, men åker man till klinik med sina tackor för röntgen  :o

Ifrågasätter inte, bara nyfiken! ??? ::) ;D o:)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #26 skrivet: 19 okt-11 kl 08:03 »
Nej. Min tacka visade stor smärta när man vikade på tån. Hon ville inte stödja på det benet. När jag hade lindat henne så stödde hon på benet igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

  • Gäst
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #27 skrivet: 21 okt-11 kl 10:39 »
Jag upplever att fårens klövar varit i allmänt sunkigt skick den här sommaren,vet inte om det varmed allt regn att göra?Det brukar alltid vara någon individ som får sprickor i yttre delen av klä en,men i år har det varit 4st. av 7, det känns inte riktigt normalt.

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #28 skrivet: 24 okt-11 kl 08:28 »
Hur går det för baggen? Dom här "fjällen" som du hittat på insidan av klöven kan vara att klöven har skivat sig. En det får blir såna på klövarna och om det skivat sig och lossnat lite så brukar de få ont och linka runt, sen kanske det känns otäck också med det lösa biten. Klipper man bort den så brukar det bli bra sen.

 

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #29 skrivet: 24 okt-11 kl 10:40 »
Hej

jodå, Anders Bagge är fortfarande ute hos sina damer, dock ingen mer betäckning än  :( Men kan ju vara så att ingen brunstat sedan han kom ut igen  :P
Men den där samlade lammningen jag hade hoppats på går ju förlorad, bara jag får behålla min Anders så ska jag inte klaga  ::) ;D

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #30 skrivet: 30 jul-13 kl 10:18 »
Vet inte om du fick svar på frågan om selen men jag tänkte försöka svara på den. Selen påverkar musklernas funktion så att brist ger muskelsvaghet det visar sig på olika diffusa sättt och är ibland svårt att hitta, tydligaste tecknet är att de friskaste, starkaste och största lammen plötsligt dör. Detta för att hjärtmuskeln försvagas och en stor kropp har mer behov av ett starkt hjärta. Om någon har en bättre förklaring/modernare förklaring får ni gärna rätta mig. Det var längesen jag läste vetrinärmedecin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser