Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra värme i jord  (läst 1672 gånger)

Sverker Svenson

  • Inlägg: 2
Lagra värme i jord
« skrivet: 06 feb-22 kl 15:20 »
Såg på tv 4 imorse husdrömmar om en man som skulle lagra värme I typ 25m3 jord laddat från sol med hjälp av slingor i jorden under huset.Är det rimligt vare sig med tanke på laddning lagring eller uttag av energin.
Vad jag vet är det enda medium som är tänkbart rent fysikaliskt vatten och det behövs väldiga volymer och isolering så även det nog orimligt ur kostnad/effektivitet synpunkt.
Jämför hur det skulle vara att försöka värma tappvatten i genomströmningsslinga om koppar spiralen var omgiven 80 gradig jord istället för vatten och hur länge man skulle behöva låta varmvatten strömma genom samma slinga för att värma jorden.Har jag rätt eller fel i mitt antagande att det på intet vis kan vara ett bra och lönsamt sätt att lagra värme.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lagra värme i jord
« Svar #1 skrivet: 06 feb-22 kl 16:38 »
Jag håller med dig. Annars tyckte jag det var ett häftigt hus, men just det där med att långtidslagra värme i enbart 25 kubikmeter jord, det tror jag inte på. Som värmelagrande magasin är 25 kubik ingenting!

Det kanske kan fungera på dygnsbasis på vintern; den lågt flygande solens strålar värmer slingorna i mitten av huset, leder ner värmen i jorden och släpper sedan ifrån sig värmen under den kalla natten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sverker Svenson

  • Inlägg: 2
SV: Lagra värme i jord
« Svar #2 skrivet: 06 feb-22 kl 17:44 »
Tack!Jag vill inte måla faan på väggen men synd att utgå från fel förutsättningar.Tveksamt även på vintern tror jag då solstrålningen inte är så intensiv och vinkeln på strålarna inte optimal men igen främst att lagring i jord  inte är så bra.
Många idéer kan tyckas vara goda men håller inte vid granskning.Gäller även att kyla ett hus via luft i rör som leds genom sval jord som ibland föreslås.I det fallet är luft för klen bärare av kyla och rören behöver nog vara otroligt långa och det krävs energi till fläkt att blåsa el suga luft in i huset till slut blir en enkel eldriven luftvärmepump med AC funktion billigare eller ivf extremt mer effektivt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra värme i jord
« Svar #3 skrivet: 06 feb-22 kl 19:09 »
Jord är nog inte det mest optimala mediumet för att lagra värme.
Men samtidigt...  Allt handlar om att se till att värmeförlusterna blir så små som möjligt och att man återför den inom en tid som är lämplig.
Jag skulle tro att det fungerar i kombination med att huset är supertätt.

I programmet Grand Design NZ har man byggt ett passivhus på en betongplatta som är helt isolerad från marken och är tillsammans med bakväggen tänkt att klara att hålla huset varmt på vintern och svalt på sommaren.
Och det fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Lagra värme i jord
« Svar #4 skrivet: 06 feb-22 kl 20:38 »
Om tilluften är kyld till 15 grader för att det går igenom förslagsvis 50 meter rör drivet av en fläkt på 30W så är det fullt tillräckligt för att få det behagligt i ett hyfsat isolerat hus i svensk värmebölja. Men på vintern kommer samma system inte ge så mycket, för då är det kanske 5-gradig luft istället för -5-gradig som kommer in.

Men att värma upp ett stort lager jord för att värma ett hus, säg på snällaste sättet med golvvärme så att man kan hålla så låg temp som möjligt, så blir det enorma värmeförluster.

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lagra värme i jord
« Svar #5 skrivet: 10 feb-22 kl 09:05 »
Nu har jag inte sett programmet! Men att trycka ned värme under huset om sommaren, när man vill ha huset svalt, då värmer det ju huset, eller?
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra värme i jord
« Svar #6 skrivet: 10 feb-22 kl 11:41 »
Nu har jag inte sett programmet! Men att trycka ned värme under huset om sommaren, när man vill ha huset svalt, då värmer det ju huset, eller?

Som du beskriver det så blir det väldans dumt.

Därför måste man som regel jobba med kortare cykler,mer nere på dygnsnivå.
Det innebär i det långa loppet att man får en jämn grundtemperatur inne.
Finns en bra beräkningsgrund på det men den hittar jag inte nu.
Man måste även jobba mot solen och hur den står under året.
Man måste ge värmemagasinet skugga under sommaren och vintertid låta solen komma åt så mycket det går för att värma upp bostaden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lagra värme i jord
« Svar #7 skrivet: 18 feb-22 kl 13:25 »
 En värmelagring som kan användas så man kan kliva upp på morgonen och huset är varmt när det är kallt ute. Perfekt, det vill val alla ha. Solceller som ger ström till värmepump, är kanske bättre alternativ.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra värme i jord
« Svar #8 skrivet: 18 feb-22 kl 14:27 »
En värmelagring som kan användas så man kan kliva upp på morgonen och huset är varmt när det är kallt ute. Perfekt, det vill val alla ha. Solceller som ger ström till värmepump, är kanske bättre alternativ.
Problemet är att man behöver ha möjligheten att lagra in så pass mycket att det räcker att hålla det behagligt ända in på morgonen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser