Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helgrovt rågbröd - vad blev fel?  (läst 1332 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 97
    • -
Helgrovt rågbröd - vad blev fel?
« skrivet: 22 nov-21 kl 22:00 »
Har testat ett riktigt gammalt recept på rågbröd som jag hoppades mycket på, men som inte blev särskilt lyckat. Undrar vad som blev fel? Så här skulle man göra enligt receptet:

Kokande vatten slogs över grovt rågmjöl (tog 1 liter av varje) plus lite salt, sen skulle degen arbetas 1 timme (!) för hand. Jag körde en halvtimme i maskin med degkrok. Sen täcka och vänta ett dygn. Därefter arbeta in lite jäst (tog ett halvt paket utrört i lite vatten) täcka och vänta ett dygn till. Sen arbeta degen en timme till, lägga i form, jäsa innan gräddning (tog 30 min) och grädda (började med 1 timme i 175 grader.

Efter en timme var resultatet ganska kladdigt, fick stå en halvtimme till men det är fortfarande degigt och sjunker ihop i mitten. Vad tror ni blev fel? 🤔 För mycket bearbetning? För mycket jäsning? För mycket vatten? För mycket jäst? För kall ugn? Alla förslag emottages tacksamt!!!

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Helgrovt rågbröd - vad blev fel?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-21 kl 23:20 »
ja verkar lite omständigt m tiderna , hett vatten på råg mjölet nog bra , läste inte så noga vad hade du för mjöl i? , jag brukar kalljäsa bröddeg av ca 7-8 dl 2 kryddmått torrjäst lite socker jäsa ca 4 -12 timmar((=) tidsoberoende) kalljäsning misslyckas aldrig , sätter in i kall ugn 50 grader låter de stå ca 15 min sen 180 -200gr bugatter bullar elr tunnbröd , om du bakat typ något av detta tror jag nog de jäst upp bättre,

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Helgrovt rågbröd - vad blev fel?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-21 kl 10:13 »
Jag tror att ett av problemen är att du tagit för mycket vatten, stod det i receptet att det skulle vara 1 liter vatten och 1 liter mjöl? Blev det en rinnig eller fast deg då? Jag tänker att en halv liter vatten till en liter rågmjöl är mer rätt.
Ett annat problem är att du knådat degen alldeles för länge. Max 15 minuter i maskin med rågmjölsdeg. Hade nog hållit mig till 5-10 minuter med skållade degen första dagen.
Sedan hade jag inte väntat ett dygn efter att jästen tillsatts. Kanske tillsatt den på morgonen och bakat klart efter lunch om du jäser i rumstemperatur.
När jästen tillsatts bearbeta degen i 10-15 minuter och låta jäsa till eftermiddagen sedan arbeta ihop till bröd som läggs i form och får jäsa i 45-60 minuter beroende på hur varmt du har i köket.
Ha ugnen på 250 grader sätt in bröden längst ner i ugnen och sänk värmen till 180 grader efter 5 minuter. Grädda i en timme ungefär. Har du en termometer så är brödet klart när det är 98 grader inuti.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser