Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.  (läst 3793 gånger)

hasteus

  • Inlägg: 307
Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.
« skrivet: 27 mar-05 kl 12:35 »
Kanske inte så relevant för de flesta här, men ibland kan lite batterihjälp vara välkommet  när man är ensam på sitt husbygge, för en bra blandning batterimaskiner hjälper verkligen vid större arbeten i strömlösa torp/ekobyar.

Vill man ha bra grejor, deWalt, Bosch etc som klarar en del samt håller så kan man idag köpa via nätet då dollarn är riktigt låg vilket gör priset lågt men det är fortfarande en massa penar... OBS idag på t.ex. blocket florerar en hel del kit för "billig" peng som är köpta USA.

Att tänka på innan du gör "klippet", mina exempel avser deWalt

1# USA har 120 volts nät - du behöver köpa en transformator för laddaren vilket i dom kapaciteterna som behövs kostar lika mycket som en ny svensk laddare, ca 1.000

2# USA maskinerna har miljöovänligare 2.4Ah batterier mot de svenska miljöbatterierna 3.0Ah

3# USA maskinerna ser lite annorlunda ut samt har lite annorlunda delar, dvs svårare/dyrare serva i Sverige.

4# Garantierna gäller inte, eller snarare du måste skicka grejorna till USA....

5# Kolla fraktpriset, kan vara högt, 500-1000 kr inte ovanligt.

6# Du bör/kan få tull-moms, 32,8% på totalbeloppet (värde+frakt). Vissa leverantörer skriver dock ett betydligt lägre värde på försändelsen är det som är verkligt.

Men du får bra maskiner.

Min åsikt:
För privatpersoner är USA intressant då varje krona är en sparad krona och du "kan" spara 30-50%.
Men köper du via en firma/lantbruk, köp i Sverige.


fast ingenting är bättre än en egen handsmidd yxa ;-)

hogge

  • Gäst
Re:Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 23:06 »
2# USA maskinerna har miljöovänligare 2.4Ah batterier mot de svenska miljöbatterierna 3.0Ah

jag förstår inte varför ??

 

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.
« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 15:50 »
Kan det hänga ihop med att USA fortfarande har NiCd-batterier medan EU har NiMH? Kadmium är ju dåligt alltså, och tillsammans med kvicksilverproblemet en av anledningarna till att vi fick upp alla batteriholkar :)

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.
« Svar #3 skrivet: 17 maj-06 kl 00:07 »
Helt korrekt :D

Liten uppdatering på #4 om service, jag kunde faktiskt utan problem lämna in min USAköpta vinkelslip på fri service hemma i göteborg i våras, den behövde lite omvårdnad och tvätt efter att jag sågat sten och tegel för att montera in en braskamin i vintras :-)


Vi var några som samköpte grejor från USA och vi har faktiskt en 18V slagborrdragare, cirkelsåg samt tigersåg över om någon är nyfiken (men bara en laddare och ett batteri) Vi behöll dom som reserv men om vi nu ändå kan serva maskinerna i sverige..
« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 00:09 av hasteus »

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Köpa batteridrivet i USA, erfarenheter.
« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 09:56 »
Vill rätta mig en smula, det finns NiMH i USA också, men de verkar inte vara (närapå) allenarådande som här i EU.

Verktyg är klart billigare i USA, vet inte riktigt varför skillnaden är så enormt stor. På motorsågar är det lätt minst dubbla priset i EU. En del kan förklaras med moms, högre omkostnader i EU, men absolut inte allt. Känns som att vi europeer ofta får subventionera priserna i USA. Åtminstone kändes det så när en Amiga 500 i Sverige kostade mer än en Amiga 2000 i USA :) (gammal datornostalgi)
En motorsåg är dock inget att rekommendera att köpa på postorder tror jag, den är nog dels dyr, dels vill man ha bra relation med sin lokale handlare om man inte är väldigt bra på att skruva själv.
Dessutom är de flesta motorsågar fula, och att folk drar fram dem för att kapa ett par grenar på äppelträden, det är ju bara vansinne...handsågar är underskattade :) Men det är väl en annan historia.
« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 10:01 av Pirum »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser