Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan  (läst 6541 gånger)

Faffin

  • Inlägg: 4
    • Finland
Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« skrivet: 04 aug-15 kl 13:25 »
Har haft kött i saltlag nu snart 20 dagar - när jag tog upp det ur kylen ser jag det är lite mögel på köttdelarna som varit lite ovanför ytan - bifogar bild!

Luktar inget från lagen/köttet annars än det där. Har en 12liters rostfri hink full med lag och kött... skulle va synd att inte få ta vara på så stor del av köttet från min första egenslaktade gris!

Tack för svar!

Bild:

http://i.imgur.com/u6RX4ie.jpg

 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« Svar #1 skrivet: 04 aug-15 kl 19:11 »
Vad jag lärt mig är att mögel inte skapar toxiner annat än på kolydratrika underlag. Om det stämmer bör köttet vara fritt från toxin men det behöver ju inte betyda att det är okej att äta.
Luktar det inget konstigt hade nog jag skurit bort det dåliga och använt resten men jag kör stenhårt efter principen luktar det inte är det ok.
Genbank för Gotlandshöns

Faffin

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« Svar #2 skrivet: 04 aug-15 kl 20:32 »
Tack, skär bort lite extra runt det mögliga å kokar/ugnsteker och ser sen om jag får några uppskärningar som går att äta! :)

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« Svar #3 skrivet: 04 sep-15 kl 21:10 »
Du kan testa. och nästa gång du lägger i saltlag, så lägg på något så att hela köttbiten kommer under ytan på lagen, så händer det inte igen

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« Svar #4 skrivet: 29 okt-15 kl 20:14 »
Tanken är ju att allt kött ska vara under ytan.
Lägg en tallrik med en sten ovanpå eller ett trälock med en sten på.
Skär bort allt ovan ytan på saltlagen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kan jag ta till vara på köttet? Mögel på ytan
« Svar #5 skrivet: 29 okt-15 kl 23:20 »
Om kött som inte legat i saltlaken blivit dåligt kan det sprida sig till det övriga med. Saltlake är inget som är helt säkert, saltlaken kan tom surna och då kan man behöva koka om den och skumma av allt skum som bildats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser