Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anorlunda hönshus?  (läst 14629 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #40 skrivet: 21 maj-14 kl 12:31 »
Problemet är att det finns ingen rättsäkerhet. Här blir djurhållaren "dömd" att betala en stor summa pengar av en inkompetent inspektör. Man kan bli dömd utifrån en anställds tycke, det kan räcka att personkemin inte fungerar så kommer det att kosta pengar och timmar för dig medan den anställde djurrättsaktivisten lyfter lön och går obekymrad hem efter sitt värv. Djurskyddet har blivit en plåga och ett orosmoln för djurhållare.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #41 skrivet: 22 maj-14 kl 23:50 »
Ja det har verkligen blivit en plåga och jag känner att något måste göras.
 (:) >:D Då dessa inspektörer går in och detaljreglerar hos sina offer.
Och bryr sig inte om saker som är ok. De letar bara fel som de ska kunna tolka in inom regelverket.
Och de använder sig av omvänd bevisföring.
Och så fort de hittat något som verka fel så har då kontrollen varit befogad och därmed avgiftsbelagd.
Så se upp där ute kostar snabbt 800 kr/Tim och mer där till >:(

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #42 skrivet: 04 jun-14 kl 01:35 »
Hej tänkte uppdatera lite och även med några bilder. ;D
Incident(:) Då jag blev tillsagd av kontrollanten att hälla upp vatten i en liten extra vattentråg som tillfälligt blivit ditsatt. Och då en av hönorna då börjar flaxa, och flyger upp på kanten till vatten tråget så att jag tappar vattenkannan så att vattnet forsar ut ifrån denna sidan om vattentråget som då också välter.  :-\
Med påföljd att nästan all det torra strö till hönsen blir genomdränkt av vatten.
 >:D Så här nu passar då kontrollanterna på att fotodokumentera detta. >:D Och nu ska då alla dessa foto representera hur illa dessa höns hade det och om hur smutsigt det var där,  Att man även vid ett tillfälle lyckades fotografera en höna som pickar i det nu våta ströet, Så kan man här nu då också påstå att den oerhört törstige hönan försöker dricka vatten direkt från den smutsiga golvytan. Detta får en att totalt tappa fattningen. >:(  Helt ärligt vad tycker ni om detta förfarande  ???  Är detta ok eller?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #43 skrivet: 04 jun-14 kl 04:58 »
Problemet är att det finns ingen rättsäkerhet. Här blir djurhållaren "dömd" att betala en stor summa pengar av en inkompetent inspektör. Man kan bli dömd utifrån en anställds tycke, det kan räcka att personkemin inte fungerar så kommer det att kosta pengar och timmar för dig medan den anställde djurrättsaktivisten lyfter lön och går obekymrad hem efter sitt värv. Djurskyddet har blivit en plåga och ett orosmoln för djurhållare.

Det är din inställning till djurhållning som är fel. Det är bra med kontrollanter och djurinspektörer, utan dem hade djuren fått det ännu sämre på sina håll. Det finns många som inte borde ha djur som har en sådan inställning som inte borde ha djur alls.
Man borde vara strängare mot de värsta som inte förstår att djur har rättigheter och skall må bra även om slutet är frysboxen. Mera kontroll. Mera djurinspektörer och mera förbud för dem som inte respekterar djurhållningens regler.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #44 skrivet: 04 jun-14 kl 08:36 »
Hej tänkte uppdatera lite och även med några bilder. ;D
Incident(:) Då jag blev tillsagd av kontrollanten att hälla upp vatten i en liten extra vattentråg som tillfälligt blivit ditsatt. Och då en av hönorna då börjar flaxa, och flyger upp på kanten till vatten tråget så att jag tappar vattenkannan så att vattnet forsar ut ifrån denna sidan om vattentråget som då också välter.  :-\
Med påföljd att nästan all det torra strö till hönsen blir genomdränkt av vatten.
 >:D Så här nu passar då kontrollanterna på att fotodokumentera detta. >:D Och nu ska då alla dessa foto representera hur illa dessa höns hade det och om hur smutsigt det var där,  Att man även vid ett tillfälle lyckades fotografera en höna som pickar i det nu våta ströet, Så kan man här nu då också påstå att den oerhört törstige hönan försöker dricka vatten direkt från den smutsiga golvytan. Detta får en att totalt tappa fattningen. >:(  Helt ärligt vad tycker ni om detta förfarande  ???  Är detta ok eller?

Är det någon vettig person som ser detta bilder så ser man att all mat inte är blöt( dvs just utspillt)
och hönsen är inte skitiga på benen ( hade sett värre ut om de haft så blött hela tiden)
Men den stora frågan är, varför skulle du ställa dit en skål?
Hade de inget vatten alls i buren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #45 skrivet: 04 jun-14 kl 08:47 »
Det är din inställning till djurhållning som är fel. Det är bra med kontrollanter och djurinspektörer, utan dem hade djuren fått det ännu sämre på sina håll. Det finns många som inte borde ha djur som har en sådan inställning som inte borde ha djur alls.
Man borde vara strängare mot de värsta som inte förstår att djur har rättigheter och skall må bra även om slutet är frysboxen. Mera kontroll. Mera djurinspektörer och mera förbud för dem som inte respekterar djurhållningens regler.

Är du möjligen inspektör? Eller djurrättsaktivist?

Mer kontroller håller jag med om, men gratis och i positiv anda. Och rättsäkert! Djurskyddet har blivit ruttet.

Jag tycker inte bara synd om de som drabbas utan även de som jobbar inom djurskyddet och är vid sina sunda vätskor.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #46 skrivet: 04 jun-14 kl 08:52 »
Det är din inställning till djurhållning som är fel. Det är bra med kontrollanter och djurinspektörer, utan dem hade djuren fått det ännu sämre på sina håll. Det finns många som inte borde ha djur som har en sådan inställning som inte borde ha djur alls.
Man borde vara strängare mot de värsta som inte förstår att djur har rättigheter och skall må bra även om slutet är frysboxen. Mera kontroll. Mera djurinspektörer och mera förbud för dem som inte respekterar djurhållningens regler.

Nej nu kan jag inte vara tyst längre visst är det bra med kontrollanter och regler men vi som har djur är väl inte mer än människor eller?? INGEN annan stans i samhället är det ok att dömma och straffa utan domstol eller juridisk prövning. Herregud vi håller ju på att utarma hela den svenska djurhållningen för att seriösa företagare, småbrukare mm inte kan eller vågar hålla djur. Man blir ju mörkrädd när man läser sådana här inlägg gång på gång. Samtidigt så möts man oftare och oftare av dessa övergrepp mot djurhållare som med otaliga vittnen även veterinärer som går i god för djurens välmående och ÄNDÅ så döms de ut? Det måste väl vem som helst se att det är ngt fel på systemet då?


Likväl som att man vill starta upp ngt småskaligt i Sverige idag, oavsett det är värperi, packeri, slakteri eller vad sjutton som helst så ska regelverken se till att det blir miljonprojekt av det och är stört omöjligt såvida man inte har guld i fickorna. DE ALLRA FLESTA MÄNNISKOR ÄR INTE ONDA DJURPLÅGARE, vi är bara vanliga människor som älskar våra djur som vänder och vrider på varenda krona och lösning för att få saker att fungera och för att våra djur ska må bra, vi är inte mer än människor, vi har dåliga dagar, vi kan bli sjuka eller få för mycket att göra pga oförutsatta händelser mm som gör att det ngn gång ibland inte är perfekt, nystädad, nypåfyllt osv. Herregud banne den djurskötare som skulle råka få ett djur som självdör kl 3 på natten och som inte upptäckt det kl 7 när inspektörn eller för all del den nitiske grannen står på trappan...Och skulle man ngn gång råka tänka fel vid bygge av ett litet hönshus eller stall nä då jäklar förtjänar man inte mer än att GENAST bli av med alla sina djur som djurplågare man är :o   

Nä fy F-n det får väl va ngn rim å ranson i det hela åt båda håll eller ska vi börja anmäla alla gulinutt tanter som matar ijäl sina stackars instängda lägenhetshundar å klär på dem kläder med?? nä det är ju HELT ok och naturligt å bara jättesött :-X ::)

Ursäkta ordvalet men folk är FÅR!!!

Stå på dig Micke1 du har fina höns  ;) så nu ska jag gå och WOOOOSSSA lite...för mig är det helt obegripligt att detta kunde anmälas å att det finns folk här som gjort det SKÄMS

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #47 skrivet: 04 jun-14 kl 14:00 »
Instämmer, Vilkhyttan. Blir mörkrädd. Regler för djurhållning är bra men de och tillsynsmyndigheten verkar anpassade för industriell verksamhet och sen slår tillämpningen fel när det kommer till den mindre skalan. Om syftet är god djurhållning så får det nuvarande systemet helt motsatt effekt.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #48 skrivet: 05 jun-14 kl 12:01 »
Hej! :)
Jag vill kunna rikta ett riktigt stort tack till er alla!
Speciellt nu till Vilkhyttan. :-*
Att det riktigt värmde att läsa och att man plötsligt kan känna att man inte står helt ensam i detta.
Det är tufft nog för den som är drabbad. Att man dessutom nu också ska bli påhoppad av diverse förståsigpåare.
Jag är ju trots allt bara en människa som ni alla andra och får också kämpa för att få det till att gå runt.

Tack än en gång ;)

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #49 skrivet: 03 jul-14 kl 03:51 »
Hej! Ett tag sen nu och jag tänkte uppdatera er med lite mer bilder från djurskyddsrapporten. Och då även berätta att jag fått tillbaka överklagandet från förvaltningsrätten med avslag på överklagan??? Vilket jag hade förväntat mig ::)
Så nu måste jag i så fall överklaga till Kammarrätten. Och nu får jag nog ta hjälp från en advokat suck... Alltså man är fullständigt rättslös, och blir totalt söndermanglad.
Det ena fotot är reden som inspektören då säger är för smutsigt och att reden inte är bra då man måste konstruera reden så att hönsen inte använder redena att gödsla i utan som reden? Ja vad ska jag säga >:(  Och angående den incident som hände då jag tappade vatten kannan inne hos dessa höns så har man här då tagit sammanlagt 11 st foton och förstorat upp detta i sitt dokument som nu då ska föreställa hur vått och smutsigt dessa höns hade det >:(
Ja jag blir så förbannad när jag tänker på det så jag skulle kunna göra mig olycklig .
Det andra fotot visar precis efter incidenten och där vattnet fortfarande inte hunnit sugas upp och väta ner hela strö bädden. Och man kan också se att det var torrt i detta hönshus för dessa höns.
Det sista visar alldeles nylagd strö till dessa höns som dessa inspektörer med all sannolikt skulle klassa som smutsigt :(  Men som ni här då kan försöka bedöma själv om det var så smutsigt hos dessa höns före och innan incidenten? Så att ni tycker denna kontroll var befogat. Och att jag skulle behöva att betala 10 000kr för veterinär och LST Timdebitering. För LST tycker nämligen att här var så grova brister så att denna kontroll var befogad. Och att det visar att djurägaren inte kan något om djurhållning. och att det dessutom saknas strö????
Vad ska man säga? Man blir helt uppgiven :'(

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #50 skrivet: 03 jul-14 kl 07:41 »
Bild nr 2 ser inte så jättebra ut utifrån bilderna men 1 och 3 ger en helt annan bild på de hela åt de positiva hållet.
Vad händer härnäst , överklagan, mm

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #51 skrivet: 04 jul-14 kl 22:18 »
jag är ingen vän av djurskyddsinspektörer. Men är det meningen att dom ska va där på vintern? Då kan jag till viss del förstå inspektören. Visst huset är gulligt men verkar väldigt opraktiskt. Det kräver ju minutiöst skötsel av golvytan för att hålla snyggt. Höns är lättskötta men det blir dom inte i sådana burar. Desutom behöver dom en viss personlig distans till andra individer det blir svårt att uppfylla i en sån bur. Jag vet dom har mindre ytor i hönsindustrin men det tycker inte jag riktigt ska va måttstocken. Höns dammar skiter får lätt ohyra vill sova högt kunna sprätta och är elaka mot varandra. Det är grundkriterierna för vad ett hönshus bör uppfylla. Det har jag svårt att se hur inte bara detta utan andra som passerat här kan uppfylla. Den andra aspekten är det ska va roligt i längden att sköta om inte bara höns utan alla djur. Det kräver vetiga hus. Nu tycker jag inte inspektörens sätt va okej sånt bör kunna skötas med dialog.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #52 skrivet: 05 jul-14 kl 03:39 »
Du Ek.Mina höns springer fritt ute om dagarna runt hela gården, och har möjlighet att gå inomhus när så önskas. Uterummet går dock att stänga om man vill att hönsen av en eller annan anledning inte ska komma ut helt i det fria. Och då bara vara begränsad till uterummet. Och jag kan tala om att detta hönshus är mycket lättskött och dessa höns har aldrig haft ohyra.
Och de vintrar vi har här nere i Skåne varar inte många veckor. Och i vintras hade vi snö ca 14 dagar. Och jag räknar inte detta hönshus som en bur. Jag kan tala om att en bur höna har lika mycket yta som ungefär ett A4 papper. Och då menar jag en Höna och inte en dvärg höna som jag har. Och att dessa Hönor i bur kan vara upp till 16 st samtidigt och aldrig komma ut. Och detta utan att kränka några djurskyddslagar.
Så du menar då att lagen ska vara olika för olika personer, att det ska vara tillåtet för vissa och förbjudet för andra? Ja jag tycker inte att det är jobbigt att sköta mina djur det får stå för dig i så fall. Och att dessa höns inte skulle kunna hålla distansen med 6 meter sittpinnar i olika höjder. Hallå...
Du kanske skulle tala om för oss hur vettiga hus ska se ut. Så vi kan lära os något från den som kan.. ???


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #53 skrivet: 05 jul-14 kl 10:09 »
Hej jag är ny här och tänkte dela med mig av mitt senaste projekt.
Fick för mig att jag skulle bygga nytt hus till hönsen.
Vill gärna veta vad ni tycker. Och om jag har missat något som jag kunde ha gjort bättre?
Hade tänkt bygga en till liknande lite senare. här kommer lite bilder.
Du ville ju veta vi tycker eller har du ändrat dig? Tror du överreagerar lite.Jag tror inte dina djur far illa. Men jag håller fast vid att om du stänger in dom där så blir det trångt. Och jag har inget behov av att tala om för dig hur ett vettigt hönshus ska se ut. Det finns litteratur som beskriver hönshus i minsta detalj.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #54 skrivet: 05 jul-14 kl 11:42 »
Du ville ju veta vi tycker eller har du ändrat dig? Tror du överreagerar lite.Jag tror inte dina djur far illa. Men jag håller fast vid att om du stänger in dom där så blir det trångt. Och jag har inget behov av att tala om för dig hur ett vettigt hönshus ska se ut. Det finns litteratur som beskriver hönshus i minsta detalj.
Vad spelar det för roll hur stort nattkvarteret är så länge det har lagliga mått? TS skrev just att hönsen gick ute, så varför knäppa någon som har det jobbigt just nu på näsan, när han inte har sina höns permanent inne som du kanske har?

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #55 skrivet: 05 jul-14 kl 13:06 »
Då Ek inte har några behov att vilja hjälpa till i att tala om hur ett hönshus ska se ut. Men för övrigt har han har tydligen behov av att knäppa folk på näsan >:(
Bifogar ytterligare foto på hur dessa höns har det. Och ska ytterligare tillägga att dessa höns aldrig har varit instängda i nattkvarteret. Där är det alltid fritt att gå både in och ut. Och här talar vi då om 6 st dvärghöns.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #56 skrivet: 06 jul-14 kl 10:47 »
Ja, hade alla höns det så där bra så...

Jag vet inte hur det fungerar med bidrag, men det skulle kännas bra om vi som uppskattar att du orkar slåss mot övermakten kan bidra med en liten summa. Blir vi många så slipper du i alla fall en del av problemet med att kämpa mot de avlönade som är uppbackade av ett galet system. Som påhoppad står man rätt ensam mot översittaren.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #57 skrivet: 08 jul-14 kl 11:35 »
 :D Tack för visad engagemang det värmer.  :) Jag är ju arbetslös och inbringar inte en enda krona och ligger inte heller samhället till last med någon form av bidrag. Utan det är min fru o:) som drar hela lasten, stiger upp var morgon kl04.00 och kör till sitt jobb i Danmark. I bland är hon så trött så hon klarar inte av att köra tillbaka hem, utan får sova över. En stor heder till henne :-*. Men vi ger oss inte. Ja det har blivit många timmar nu framför datorn. JO anmälan, överklagan,Pm till regeringen och dess politiker. Kontakta Organisationer som nu är i färd med att startas upp, även då på ideell basis. För att försöka få stopp på detta förfarande, och för att kunna värna och hjälpa till att skydda den enskilde och dennes rättigheter. Att på största möjliga mån försöka bistå dessa enskilda och företagare när de väl blir drabbade av inspektioner, och att även bistå dessa vid rättsfall. Skrivelse till EU mm mm Så mycket är på gång. Men allt detta tar massor av tid i anspråk. Suck.. Ja man kunde haft ett helt annat liv nu. Men vi kan inte acceptera detta vidriga överfall som så många tydligen också har blivit drabbade av. Och de kostnader djurskyddet här kostade oss på grund av en anonym anmälan och att hönsen hade gödslat i redet och mina änder i en vatten balja där dessa var. Med dessa pengar hade mina djur kunnat få det riktigt bra. Hade räckt till att både bygga ett till hönshus. dra in el, fixa smarta foder o vatten automater, skymningsrelä och automatisk lucköppnare och det hade även räckt till att fixa julgrans belysning till jul åt dem mm, Men nu sitter man här i sin frustration och lägger massor av tid. Tid som jag skulle kunnat nyttjat bättre, om jag bara tänkt på mig själv svalt oförrätten och gått vidare. Men jag kan inte acceptera denna oförrätt och att vi har sådana myndighetsutövare i Sverige som åker runt och både ljuger och hotar medborgarna och saboterar rättssäkerheten. >:( Och någon måste sätta ner foten och säga ifrån. Då först genom demokratiska vägar, vilket verka ta tid då myndigheterna inte vill reagera. Då detta ämne blivit lika känsligt som invandra frågor och ingen vill bli kallad rasist.
Så ett stort tack för visat intresse  :D :D ;)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #58 skrivet: 08 jul-14 kl 13:56 »
Jag vet inte hur det fungerar med bidrag, men det skulle kännas bra om vi som uppskattar att du orkar slåss mot övermakten kan bidra med en liten summa.
Bra idé.
JO anmälan, överklagan,Pm till regeringen och dess politiker. Kontakta Organisationer som nu är i färd med att startas upp, även då på ideell basis. För att försöka få stopp på detta förfarande, och för att kunna värna och hjälpa till att skydda den enskilde och dennes rättigheter. Att på största möjliga mån försöka bistå dessa enskilda och företagare när de väl blir drabbade av inspektioner, och att även bistå dessa vid rättsfall.
Vilket arbete du gör! Vilka organisationer är det som du nämner?

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Anorlunda hönshus?
« Svar #59 skrivet: 11 jul-14 kl 02:42 »
Kretsloppan: Ok lite uppdatering.
Media vill inte ta upp detta nu för de menar att ord står mot ord men är välkommen tillbaka senare för att uppdatera dem.
LRF Skåne svarar inte ens vid Mail kontakt. Och LRF i andra regioner får man till svar " Tack för dina synpunkter. Vi följer de enskilda frågor som finns i vårt län, så fungerar LRFs regionala organisation". Ja det är detta man får till svar när man försöker få gehör hos LRF  ???

Djurägarna Sverige har jag sänt skrivelse till, en nystartad organisation.
Djurägarakuten Ma at är ytterligare en som jag fått kontakt med.
Och sökandet fortsätter. Tyvärr så råder det i dag ett stor okunskap hos jurister och rättsväsen om djurhållning och därför dömer de hellre efter djurskyddets bedömningar. Och djurägaren förlorar därför oftast målen. :(







 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
Lisa Engström Vader, Beate Falk

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser