Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Rymmer"  (läst 3357 gånger)

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
"Rymmer"
« skrivet: 30 apr-13 kl 21:11 »
Varför stannar inte våra höns hemma på våran gård? 1tupp och 5 hönor
De smiter över till grannen,och det får de INTE!!!
Har ganska stor tomt med mycket att gå å picka i,så tror inte det beror på att det inte finns ätbart här  :'(
Kan man göra nåt?
Är det tuppens fel?
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

hånung

  • Gäst
SV: "Rymmer"
« Svar #1 skrivet: 30 apr-13 kl 21:14 »
Sätt upp ett nät så stannar dom .

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: "Rymmer"
« Svar #2 skrivet: 30 apr-13 kl 21:19 »
Fast de går på vägen och dit. Kan inte sätta stängsel runt hela tomten! Har ju hönsgård,men tycker det är så trevligt när de får gå fritt,MEN INTE NÄR DE STICKER ÖVER T GRANNEN  :'(
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: "Rymmer"
« Svar #3 skrivet: 30 apr-13 kl 22:29 »
Hur ska hönsen veta vart eran tomt går? i det fria går dom vart dom vill och nu blir dom ju fria och går dit dom vill

hånung

  • Gäst
SV: "Rymmer"
« Svar #4 skrivet: 30 apr-13 kl 22:46 »
Tja du kan ju alltid sätta staket ut med vägen till en början :D

Broberg

  • Gäst
SV: "Rymmer"
« Svar #5 skrivet: 30 apr-13 kl 22:52 »
Byt tupp. Av tre "flockledartuppar" jag haft, anpassade sig två, efter tomtgränsen. Mestadels stenmur runt var det, på det stället. Gunnebonät på en bit och två infarter som stod öppna. Den tröge tuppen, föredrog grannars trädgårdsland och deras nysådda åkrar.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: "Rymmer"
« Svar #6 skrivet: 30 apr-13 kl 22:52 »
Men du får väl hägna in tomten!? Höns fattar liksom inte det där med grannar och vägar.

hånung

  • Gäst
SV: "Rymmer"
« Svar #7 skrivet: 30 apr-13 kl 22:55 »
Byt tupp. Av tre "flockledartuppar" jag haft, anpassade sig två, efter tomtgränsen. Mestadels stenmur runt var det, på det stället. Gunnebonät på en bit och två infarter som stod öppna. Den tröge tuppen, föredrog grannars trädgårdsland och deras nysådda åkrar.
Hehe kan bli många byten då  :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Rymmer"
« Svar #8 skrivet: 30 apr-13 kl 23:06 »
Prova med att stängsla in tuppen, en enkel "bur" av kompostnät brukar räcka. Stannar han så stannar hönsen och förhoppningsvis bryts deras vana att vandra iväg.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Broberg

  • Gäst
SV: "Rymmer"
« Svar #9 skrivet: 30 apr-13 kl 23:14 »
Hehe kan bli många byten då  :)

Jo, folk avlar ju på konstiga egenskaper nuförtiden..

De båda andra visste inte vad som gällde i början, men man får vara lite påpasslig då och köra dem rätt. Är de något att ha, så fattar de rätt snabbt vad som gäller.

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: "Rymmer"
« Svar #10 skrivet: 01 maj-13 kl 17:20 »
Tack för Era svar  :)
Vet att det ska gå att ha hönsen hemma på gården,bara inte HUR man får dom till det eller om det är tuppen som får dom att stanna!
Att ha tuppen inhägnad ska jag absolut prova.....bara inte han blir stressad så att hönorna bara vandrar/stannar kvar utanför hans "bur"
Har "jagat"/visat dom hem dom när de varit för långt borta eller hos grannen,men det har ju inte hjälpt.
Och höns är ju inte dmma....eller???  ::)
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: "Rymmer"
« Svar #11 skrivet: 01 maj-13 kl 22:44 »
Nej det är inte så kul med stängsel, men det är nog det säkraste.  Behövs enklare än mot rovdjur.  Sånt där lätt, nylonaktigt rådjursnät,  Allox tror jag det kallas,  funkar för att hålla hönsen inne, svart så det syns inte så värst mycket. 
    Nä, höns är inte så dumma men de är nog inte särskilt intresserade av att vara dig lags.  Så de kommer inte att hålla sig borta från grannen bara för att du tycker det är en dålig idé för dem att vara där.  Kan kanske funka ett tag om de får en rejäl chock hos grannen.  Typ skällande anfallande hund.  Mina är rädda för saker som rör sig uppifrån,  panik när jag skakar filtar på balkongen. Kanske en hel hög med typ tomma foderpåsar (kuddar?  trasmattor?) som anfaller uppifrån varje gång de går dit kan få dem att hålla sig därifrån.   

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: "Rymmer"
« Svar #12 skrivet: 02 maj-13 kl 14:48 »
Tror på att skrämma dom också. kan du inte be grannen skrämma dom när dom kommer eller att ni får stå där med vattenslangen. Typ vattenspridareduch, pettflaskor eller annat ofarligt. samtidigt bjuder du på godis när de kommer hem. Lista ut vem som bäriväg( leder de andra) och se till att den verkligen tycker det är en dålig ide att gå dit.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: "Rymmer"
« Svar #13 skrivet: 02 maj-13 kl 15:50 »
Ett annat "knep" kan vara att se till att det finns massor med "godis" att äta hemma på gården under en tid.. då lockar det inte lika mycket att vandra iväg..

tex plantera några rader med sallad som du har inhängnade i början sen släpper du hönsen på några plantor åt gången..

kasta ut morötter och andra grönsaker som dom får äta etc..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "Rymmer"
« Svar #14 skrivet: 10 maj-13 kl 07:54 »
det är bara nät som gäller om grannarna vill ha hönsfritt. Väntar själv på ett sånt där flyttbart elnät med plaststolpar så jag kan släppa ut mina igen...

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: "Rymmer"
« Svar #15 skrivet: 10 maj-13 kl 07:59 »
Byt granne :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "Rymmer"
« Svar #16 skrivet: 10 maj-13 kl 08:05 »
Byt granne :o
Mkt bra råd! men just nu är nätet billigare

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: "Rymmer"
« Svar #17 skrivet: 27 maj-13 kl 12:03 »
det finns ett knep, lite omständigt, men otroligt effektivt!!
Placera ut ett par vattenspridare där hönsen inte ska vara, på grannens tomt eller där de lämnar din egen tomt.
Sen kopplar du vattnet till en elektrisk ventil styrd av en rörelsesensor som slår på vattnet när hönsen kommer och går. Eller omdu tycket det blir för svårt eller dyrt så släpper du bara ut hönsen när du har tid att sitta och passa på dom och kan dra på vattnet så fort de går åt fel håll, de lär sig rätt snart vad som gäller.
För övrig är jag inne på det där med att byta tupp, ta en tuppkyckling och lär den från början att hålla sig borta från
grannens tomt- Skräm skiten ur honom där borta så att han aldrig vill gå åt det hållet igen. 
Är du en hyfsad luftgevärsskytt så brukar ett par ballonger i det förbjudna trädgårdslandet kunna göra susen :)

« Senast ändrad: 27 maj-13 kl 12:09 av peppz »
Kennel SweetCaileanz


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 4 användare
Slowfox, Svarthönan, skogaliten, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser