Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  -  (läst 4771 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
-
« skrivet: 12 okt-12 kl 18:42 »
-
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 12:43 av DanieӀ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-12 kl 21:50 »
på den här sidan http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarhosdjur/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.html står det
"Sedan våren 2009 bedömer Jordbruksverket att risken för fågelinfluensa i Sverige är liten. Därför gäller skyddsnivå 1 tillsvidare i hela Sverige"
samt
Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:
Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.


Wisse

  • Inlägg: 22
  • livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #2 skrivet: 12 okt-12 kl 22:44 »
betyder det att det räcker med hönsnät mellan?

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 10:05 »
VAAA??!! NEJ! Får man inte ha ankor och höns ihop?? Skit också, det va ju mina planer..... :(

Är inte fågelinfluensan extremt inaktuell?

Existens!

  • Gäst
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 11:22 »
Definitionen av fjäderfä är ju ganska glasklar på Jordbruksverket.

Förklaring av viktiga begrepp:

    * Fjäderfä - alla fåglar som föds upp eller hålls i fångenskap för produktion av kött eller konsumtionsägg, eller för annan produktion.


Som du ser står det inget om betalning eller att det ska ge intäkter.


Varför är det så många alternativare som alltid måste försöka hitta kryphål i regler så fort dom första gången stöter på dom?
*va???..kan väl inte gälla mig!?! *

Regler som följs av alla andra.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-12 kl 11:35 »
Tycker det är orättvist om man skriver att alternativare som letar kryphål  >:(   är väl det som dom flesta typ äggproducenter svin o mjölkstallar tidigare har gort när man sökt dispenser för det ena o det andra. xxxxxx
« Senast ändrad: 14 okt-12 kl 12:05 av Sirpa »

Existens!

  • Gäst
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-12 kl 12:06 »
  Tycker det är orättvist om man skriver att alternativare som letar kryphål  >:( 

Kan tyckas.. men jag tycker det är samma kommentarer som Pemsan här ovan, jämt..  Så fort man flyttar ut på landet och ska ha djur och stöter på alla regler som finns så är det samma reaktion...

Xoot

  • Gäst
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #7 skrivet: 13 okt-12 kl 13:08 »
Kryphål och kryphål..

Jag har höns och ankor tillsammans inne i ladan, finns det ens kryphål? Antingen icke lagligt eller lagligt.
Eller är jag färgblind?

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #8 skrivet: 13 okt-12 kl 13:28 »
   Jo det är sant klart att regler ska följas av alla  :)  .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #9 skrivet: 13 okt-12 kl 14:57 »
När jag ringde o frågade jordbruksverket för nåra år sen så sa dom att när det gäller hobbybesättningar så finns det ingen sån regel.
Rekomendationer ja ang fjäderfaän ankor o kaniner tillsammans men ej nån lag :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #10 skrivet: 13 okt-12 kl 14:59 »
Om man vill göra något i verkligheten för att hindra spridning av fågelinfluensa och andra smittsamma sjukdomar - avstå från handel med levande djur. Det är det överlägset enklaste och effektivaste man kan hitta på. Fågelinfluensan spreds inte och sprids inte av vilda djur utan av människor.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #11 skrivet: 13 okt-12 kl 16:26 »
Definitionen av fjäderfä är ju ganska glasklar på Jordbruksverket.

Förklaring av viktiga begrepp:

    * Fjäderfä - alla fåglar som föds upp eller hålls i fångenskap för produktion av kött eller konsumtionsägg, eller för annan produktion.


Som du ser står det inget om betalning eller att det ska ge intäkter.


Då får jag alltså ha mina ankor och höns tillsammans så länge det finns illrar och råttor som tar överskottet så att det inte blir någon produktion. Känns skönt att följa reglerna för en gångs skull  o:)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #12 skrivet: 13 okt-12 kl 16:29 »
Då får jag alltså ha mina ankor och höns tillsammans så länge det finns illrar och råttor som tar överskottet så att det inte blir någon produktion. Känns skönt att följa reglerna för en gångs skull  o:)
Tyvärr är reglerna för djurfoderproduktion också hårda, och diverse tillstånd och kontroller krävs. Det ska inte vara för enkelt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #13 skrivet: 13 okt-12 kl 16:45 »
Då får jag alltså ha mina ankor och höns tillsammans så länge det finns illrar och råttor som tar överskottet så att det inte blir någon produktion. Känns skönt att följa reglerna för en gångs skull  o:)

Du får inte ha skadedjur heller.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #14 skrivet: 14 okt-12 kl 11:26 »
Precis  :)  Men jag vill också veta vad säger reglerna om samma ute rastgård ?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #15 skrivet: 14 okt-12 kl 14:18 »
En på facebook skrev nu:
"Saxat ur ett förtydligande av dessa Smittskyddsbestämmelser som finns att läsa på de flesta Länsstyrelsers hemsidor:"
Hur kommer det sig då att folk på alternativ alltid säger att det är emot reglerna.
Samt att jordbruksverket i mail säger att det gäller även hobbybesättningar? :P blir inte klok...

Jordbruksverket är det högsta organet så deras ord gäller.
« Senast ändrad: 14 okt-12 kl 14:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #16 skrivet: 18 okt-12 kl 09:25 »
Kan tyckas.. men jag tycker det är samma kommentarer som Pemsan här ovan, jämt..  Så fort man flyttar ut på landet och ska ha djur och stöter på alla regler som finns så är det samma reaktion...

Tack för den hörru!! Ta mig som nå jäkla exempel på att jag är en som letar kryphål!?

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #17 skrivet: 21 okt-12 kl 22:57 »
Jag ska tillägga att jag nu pratat med både en handläggare på djurskydd och en handläggare på smittskydd på Jordbruksverket. Så länge jag tillgodoser både hönsens levnadsbehov och ankornas levnadsbehov så är jag fri att ha mina höns tillsammans med ankorna. Det finns inga rekommendationer om att man inte bör ha dem tillsammans pga fågelinfluensan och inte heller när det gäller ngn annan sjukdom. Det rekommendationerna gällde besättningar i större skala. Man skulle snarare passa sig för smittbärande vilda fåglar, kanske inte just fågelinfluensa, men andra sjukdomar. Naturligtvis får man inte ha höns och ankor tillsammans om man ha dem för kommersiellt bruk. Så jag tänker då ha mina framtida ankor ihop med hönsen precis som jag planerat.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #18 skrivet: 21 okt-12 kl 23:08 »
Och "kommersiellt bruk" är det när man inte använder hönsens ägg enbart till det egna hushållet.
Bra att känna till  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #19 skrivet: 24 okt-12 kl 16:18 »
Vad jag menade när jag skrev det så menade jag att om man skor sig på att sälja ägg eller slaktdjur. Alltså ett hönseri med 10 000 hönor bör ju liksom inte ha dem tillsammans med 5000 ankor. Exempelvis..
Om jag säljer ett 12-pack ägg till någon som stannar till på min gård för 25kr så är det inte kommersiellt bruk. Men i det stora hela så handlade det om när man har 200 djur eller mer som de inte ska bo ihop. Som jag förstod hon på smittskydd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare (2 dolda)
Homestead_Hustler, ärt, Svarthönan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser