Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spänt juver efter avskiljning  (läst 918 gånger)

ia-pia

  • Inlägg: 145
spänt juver efter avskiljning
« skrivet: 15 aug-13 kl 21:12 »
Har en tacka som bara fick 2 bagglamm. Vi skiljde ifrån alla bagglammen i helgen då  4 1/2 månader gamla. Hennes juver kändes stort ikväll. Hon fick ett bagglamm för två år sedan och vi var nybörjare då så vi kollade nog inte juvren så noga då så jag har ingen erfarenhet hur lång tid det tar innan det ger med sig.
Förstår ju att det måste spänna då ingen diar längre men hur länge är det "normalt" med stint juver. De andra tackorna fick blandat tacklamm och bagglamm så de har ju inga problem.
Masserade hennes juver och hon tyckte det var skönt. Stod alldeles stilla. Hon äter och verkar pigg så jag behöver ju inte vara orolig men ville ändå höra vad ni säger. Tack!!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: spänt juver efter avskiljning
« Svar #1 skrivet: 16 aug-13 kl 06:44 »
Det är första året med får för mig, men mina tackor har haft lite problem med överfyllda juver pga sjukt lamm respektive mjölkstockning. På dem syntes det stor skillnad mellan bara spända juver,  som jag inte gjort något åt, och överfyllda och heta juver som jag har mjölkat ur. Jag brukar kupa handen om juvret och känna om de känns för varmt. Om inte så har jag inget gjort. Det ser ut som om avsiningen har gått bra, även för min enda tvillingmor, även om hennes juver var störst, rimligtvis hade hon ju störst produktion också.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: spänt juver efter avskiljning
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 21:02 »
Allt under kontroll. Puh!! ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser