Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera jordkällare  (läst 5899 gånger)

Kulla-Gulla

  • Inlägg: 2
Renovera jordkällare
« skrivet: 04 apr-05 kl 20:18 »
Har två gamla jordkällare brevid varandra. De är inte använda på minst 30 år. Det står vatten på jordgolvet. Dörren står på vid gavel och behöver bytas ut. Väggar och tak av stenbumligar ser prima ut. Hur ska man fixa golvet? Och vad övrigt behöver man tänka på innan man tar jordkällarna i bruk. Ventilation t ex. Någon som vet eller vet var man kan hitta information?

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Renovera jordkällare
« Svar #1 skrivet: 04 apr-05 kl 21:53 »
Grattis, och två stycken *avundsjuk*

Finns en hel del bra litteratur på bilioteket, enkelt listat under jordkällare, börja där. Byggtjänst har gett ut en bra bok (hur man bygger nytt) som gör att man förstår principerna om ventilation etc. April är annars utmärk tid att fräsha upp och ventilera ut jordkällare.

Golvet skall vara "ogjort" så att säga, fast kanske inte vattenpölar  :-\  det är golvet som agerar temperaturregulator. Du skall föresten helst ha två dörrar, dvs en "luftsluss".

Själv håller jag på och kämpar med en "70-tals renoverad/förbättrad" jordkällare, suck inte en sak dom gjorde var rätt..... 14 fel av 10 möjliga än så länge.....

      lycka till och återkom gärna när du läst in dig och börjat restaureringen  :)

konijn

  • Gäst
Re:Renovera jordkällare
« Svar #2 skrivet: 04 apr-05 kl 23:51 »
Hva heter  boken fra byggtjänst? Finner ikke den.

Har tenkt å bygge meg jordkjeller etter gamle prinsipper så det kunne være til hjelp med denne boken.

Hva med drenering forresten? Har tenkt å grave i skrånende terreng.

Konijn

lilleulv

  • Gäst
Re:Renovera jordkällare
« Svar #3 skrivet: 05 apr-05 kl 00:04 »
Boken heter: Bygga jordkällare och är skriven av Urpo Murmisto.
Hitter du den inte, kan du köpa mitt ex. Jag kan skicka den till dig pr. post. Jag kan inte komme ihåg priset, men du kan få den för 75 kr., som du kan betala in på min postgiro  429 92 68-5.
Boken är som ny.
Lilleulv

Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Renovera jordkällare
« Svar #4 skrivet: 05 apr-05 kl 11:40 »
Jag köper gärna boken av dig, om inte "konijn" köper den !

/Göran

konijn

  • Gäst
Re:Renovera jordkällare
« Svar #5 skrivet: 05 apr-05 kl 21:15 »
Jo takk, konijn ønsker boken!
Har sendt mail til deg lilleulv. Har du fått den?

Konijn

lilleulv

  • Gäst
Re:Renovera jordkällare
« Svar #6 skrivet: 06 apr-05 kl 06:13 »
Ja jag har fått ditt mail. Viste inte om, att du bor i Norge. Jag känner till de hutlösa avgifterne för giro till och från Danmark där båda avsändare och mottagere får betala.
Jag skall kolla upp IBAN nummeretr på min bank, men annars får du gjärna skicka belöbet i en kuvert, men i S.kr. då jag annars får 35 kr. i växelgebyr, och du - skicka 100 kr. så min porto blir täckt. Jag skall in till "Strorstaden" Höör på fredag, och så skickar jag boken till dig.
Lilleulv

konijn

  • Gäst
Re:Renovera jordkällare
« Svar #7 skrivet: 07 apr-05 kl 20:40 »
OK!

Skal til byen i morgen i banken og veksle inn til en svensk 100 lapp.
God helg!
Konijn


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 3 användare
Freddy Rindehed, von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser