Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   istället för ÄGG  (läst 15466 gånger)

Emem

  • Inlägg: 7
istället för ÄGG
« skrivet: 01 jan-06 kl 23:48 »
Jag har funderat på att utesluta ägg ur min kost, men vad kan man ersätta äggen med gällande bakning och matlagning. Specillet vid bakning är ju äggen viktiga, eller om man gör tex. biffar, så färsen hålls ihop.

mycket tacksam för svar :) / elin

« Senast ändrad: 01 jan-06 kl 23:49 av Emem »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re: istället för ÄGG
« Svar #1 skrivet: 02 jan-06 kl 12:34 »
Jag är en form av halv-vegan och äter inte ägg. Jag har fått tag i recept på bla pannkakor, våfflor och sockerkaka utan ägg. Men nån bra ersättning letar jag också efter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kiddo

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #2 skrivet: 07 jan-06 kl 18:50 »
Någon matsked sojamjöl brukar jag använda istället för ägg när jag bakar tex muffins. Det funkar ungefär som ägg ("fluff & bindmedel"). Jag har hört folk som kokar lite linfrö i lite vatten och har det istället för ägg men det har jag inte provat själv.
Det finns ju vegansk äggersättning att köpa också. Om man inte hittar i sin mataffär eller häslokost finns det på nätet:
"No egg" heter den och kostar 34:- Ingredienser:
potatisstärkelse,tapiokamjöl, vegetabiliskak binddemedel, metucellulosa, kalciumkarbonat, citronsyra

http://shop.vegan.nu/product_info.php?cPath=76&products_id=58

Totto

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #3 skrivet: 11 jan-06 kl 17:01 »
Ät ägg! Ägg är jättenyttigt! Om man inte är allergisk mot dem förstås.

I ägg finns de vattenlösliga vitaminerna folat, B2, B1, B6 och B12
samt de fettlösliga dito Retionl, Karoten och E-vitamin.

Mineraler: Fosfor, Järn, Kalcium, Kalium, Magnesium, Natrium, Selen och Zink.

Dessutom är ägg gott, i alla fall våra ägg, och våra höns har det mycket bra och trivs.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re: istället för ÄGG
« Svar #4 skrivet: 13 jan-06 kl 13:44 »
Ät ägg! Ägg är jättenyttigt! Om man inte är allergisk mot dem förstås.

I ägg finns de vattenlösliga vitaminerna folat, B2, B1, B6 och B12
samt de fettlösliga dito Retionl, Karoten och E-vitamin.

Mineraler: Fosfor, Järn, Kalcium, Kalium, Magnesium, Natrium, Selen och Zink.

Dessutom är ägg gott, i alla fall våra ägg, och våra höns har det mycket bra och trivs.

YES !!
Köp ägg från oss hobby höns ägare !
Godare o nyttigare ägg får ni leta efter, en del av oss har bara höns, dvs. ingen tupp med i gänget, då får ni garanterat obefruktade ägg om ni föredrar det.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Desirée

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #5 skrivet: 13 jan-06 kl 13:49 »
Jag förstår inte - varför vill man inte äta ägg? Det har jag alltid undrat. Tacksam om ni vill förklara det för mig!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re: istället för ÄGG
« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 14:01 »
Tror inte det finns någon bra/hållbar förklaring....
Vi människor har ätit ägg sedan stenåldern !!
Själv är jag någon form av "samvetsvegetarian"... äter inte kött på resturang tex. ( om jag inte vet var det kommer från.)
Köper bara vårt nötkött hos en bonde i skåne som har en klok och värdig djurhantering, köper fläsk på samma sätt.
Skulle inte falla mig in att köpa billig oxfilé från nya zeland...
Ägg från "hönsfabriker" går fet bort !!

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re: istället för ÄGG
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 14:12 »
Manne, inte för att det hör hit men jag blir nyfiken, får du köttet hemskickat eller hur gör du?
Letar ockå efter ett vettigt stället att köpa större partier kött ifrån.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re: istället för ÄGG
« Svar #8 skrivet: 13 jan-06 kl 14:30 »
Vi är ett gäng som drar från stockholm varje höst, med nyslipade knivar o ett gäng flaskor vin.
Djuret/djuren vi skall stycka är slaktat sedan 3 veckor tillbaka, hänger länge o mörar i kylrum. ( slakteriet ligger ca 1 mil från gården, det är viktigt för MIG att undvika onödiga o stressande transporter, varit med vid slaktsituationen ett par gånger, det är ett litet lokalt slakteri, personalen jobbar inte på "löpande band" utan hinner klappa/klia på djuren och ta den tid det behöver innan slakten startar. Är medveten om att dessa djur är tänkta till slakt från den dagen de föddes, men kräver att de skall få sluta sina liv lika ostressade som de levt!! dessutom smakar rädda/ångestfyllda djur sämmre när de slaktas!)
Köttet kommer tillbaka till gården grovstyckat i backar, där tar sedan vårt jobb vid, vi finstyckar, mal o packar i två dygn... dricker vin o pussar då o då på föräldrarna till de barn vi håller på att lägga i frysen.... :-[
Hundarna är med o tror att de är i himmelen.... massa ben ÖVERALLT !
Hör av dig om du är intr.
Det blir dyr köttfärs men billig filé..

// Manne ;) ;) ;)
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re: istället för ÄGG
« Svar #9 skrivet: 13 jan-06 kl 19:05 »
Låter onekligen bra mycket trevligare än Konsums färdigpackade köttslamsor.
Både för konsumenten och den som konsumeras skall. :)

/Valma
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 19:19 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re: istället för ÄGG
« Svar #10 skrivet: 19 jan-06 kl 17:10 »
hej !
det finns något som heter husk som jag använder till en släkting som inte tål ägg det brukar finnas där glutenfritt mjöl står i affärerna mvh. praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re: istället för ÄGG
« Svar #11 skrivet: 21 jan-06 kl 17:14 »
Jag brukar använda soyamjöl. 1 msk soyamjöl och 1 msk vatten = 1 ägg. Funkar bra i muffins, kakor och som bindemedel i färsrätter. Funkar tyvärr inte lika bra i pannkakor. Dom fastnar i stekpannan och går sönder. Har provat med att låta soyamjölet och vattnet svälla lite innan jag blandar i övriga ingredienser och då blev det lite bättre. Har någon tips på hur man får pannkakorna bra med soyamjöl istället för ägg så är jag tacksam. :)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re: istället för ÄGG
« Svar #12 skrivet: 25 jan-06 kl 15:48 »
Jag förstår inte - varför vill man inte äta ägg? Det har jag alltid undrat. Tacksam om ni vill förklara det för mig!
Jag är som sagt halv-vegan - jag tycker inte att kött = mord, men jag ställer inte upp på att på något sätt ta del av den traditionella köttindustrin, där djuren inte är levande - och kännande - varelser, utan enbart som produkter, och behandlas därefter! Den dagen jag hittar någon som säljer ägg från "glada" hönor, eller får möjlighet att själv ha höns, DÅ ska jag äta ägg! Nu har jag hittat ett gårdsslakteri, där jag köper en halv gris några gånger om året (jag får det grovstyckat och hemkört till min dörr). Jag äter dessutom vilda djur (älg, rådjur, icke-odlad fisk) och ren.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

koigii

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #13 skrivet: 15 jan-07 kl 16:03 »
"Jag förstår inte - varför vill man inte äta ägg? Det har jag alltid undrat. Tacksam om ni vill förklara det för mig!"

Jag är vegan och tycker att djur har samma värde som oss människor, det tycker naturligtvis inte alla veganer. Det finnes en mängd förklaringar till varför man tycker att det är okej eller inte att äta kött, ägg och så vidare.

Hade jag en höna skulle jag personligen värdera den högre än er människor som jag inte har någon relation till. Det kanske kan tyckas konstigt men jag tror det är enklare att förstå om man tänker på ett mer människo-nära stående djur som t.ex. en hund eller varför inte en katt.

Du måste välja:
En människa du inte känner och inte har träffat måste dö eller din kära gamla vän (som är en hund). Vad väljer du?

Här tror jag vi alla förstår att olika människor kan svara helt olika på frågan.
Lika olika är det när det gäller t.ex. ägg.

Jag skulle dra mig för att ta en tugga av ett foster liksom jag inte klarar av att äta ägg.
Inte heller vill jag dricka mjölk eller äta ost o.s.v (av samma anledning).

Hoppas det duger som svar :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: istället för ÄGG
« Svar #14 skrivet: 15 jan-07 kl 17:04 »
"Jag skulle dra mig för att ta en tugga av ett foster liksom jag inte klarar av att äta ägg.
Inte heller vill jag dricka mjölk eller äta ost o.s.v (av samma anledning).

 ??? vad menar du....

men jag ställer inte upp på att på något sätt ta del av den traditionella köttindustrin, där djuren inte är levande - och kännande - varelser, utan enbart som produkter, och behandlas därefter!

Vilka gårdar syftar du på nu  ???  i Sverige.
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 17:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

koigii

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #15 skrivet: 15 jan-07 kl 21:14 »
??? vad menar du....Vilka gårdar syftar du på nu  ???  i Sverige.


vad jag menar?
jag menar det jag skrev...  :)

jag skulle inte vilja äta något levande då det finns alternativ.
(oavsett vad detta levande är, så tycker inte jag att det är okej att äta det)

ang. djurskötsel på gårdar i sverige (det var ju inte mitt inlägg men iaf)
det finns filmer om detta på:
http://www.youtube.com/profile?user=DjurensRatt

dessa går även på mtv.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re: istället för ÄGG
« Svar #16 skrivet: 15 jan-07 kl 21:32 »
Hej!

En annan medlem på forumet pratar varmt om levande föda, se http://www.levandefoda.se/ , alltså ouppvärmd helt vegetarisk kost.

Vad finns då kvar att äta?

Edgar


Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re: istället för ÄGG
« Svar #17 skrivet: 15 jan-07 kl 23:05 »

ang. djurskötsel på gårdar i sverige (det var ju inte mitt inlägg men iaf)
det finns filmer om detta på:
http://www.youtube.com/profile?user=DjurensRatt

dessa går även på mtv.


Filmer? Snacka om att media har genomslagskraft... Har man aldrig varit på någon gård själv så...  :o

Jag har lite svårt att se ett obefruktat ägg som levande, men men...

Jag vill helst ha kött och ägg från egen gård, eller någon gård där jag vet hur det är. Detsamma gäller grönsaker. Väljer gärna bort färdigförpackat i butiken.

Landsflykting i storstan...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re: istället för ÄGG
« Svar #18 skrivet: 15 jan-07 kl 23:21 »
Filmer, ja. "Djurens rätt" har gjort en film om köttkaninuppfödning. Där talar en av Sveriges största köttkaninuppfödare, men bilderna som visas är från okänd kaningård. Logiskt med deras syfte, att misstänkliggöra och vilseleda.

Edgar

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re: istället för ÄGG
« Svar #19 skrivet: 16 jan-07 kl 00:26 »
Hej!

En annan medlem på forumet pratar varmt om levande föda, se http://www.levandefoda.se/ , alltså ouppvärmd helt vegetarisk kost.

Vad finns då kvar att äta?

Edgar


Halaj!

http://susning.nu/Frukterian

osså det riktigt tunga gardet:

http://susning.nu/Lufterian

//T

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re: istället för ÄGG
« Svar #20 skrivet: 16 jan-07 kl 16:13 »
Filmer, ja. "Djurens rätt" har gjort en film om köttkaninuppfödning. Där talar en av Sveriges största köttkaninuppfödare, men bilderna som visas är från okänd kaningård. Logiskt med deras syfte, att misstänkliggöra och vilseleda.

Edgar

Hm, skulle vara intressant att se (min uppkoppling klarar tyvärr inte filmer).

Lite skrämmande när folk sväljer allt, utan minsta tillstymmelse till källkritik... :-\

Lufterian, jo det skulle va' nått  ::)
Landsflykting i storstan...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re: istället för ÄGG
« Svar #21 skrivet: 16 jan-07 kl 17:20 »
??? vad menar du....Vilka gårdar syftar du på nu  ???  i Sverige.

Tja, de flesta konventionella gårdar. De flesta kor i Sverige har det ganska OK, värre är det med grisar - för att inte tala om kycklingar och värphönor. Men nu har jag hittat en med hönor som går fritt ute på gården och får "naturligt" käk, inte värpfor. Därifrån köper jag ägg. Jag köper också gris (Linderödsvin) av ett lokalt slakteri.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re: istället för ÄGG
« Svar #22 skrivet: 28 jan-07 kl 19:00 »
Manne, inte för att det hör hit men jag blir nyfiken, får du köttet hemskickat eller hur gör du?
Letar ockå efter ett vettigt stället att köpa större partier kött ifrån.

/Valma
Jag har en vän som håller på att starta upp en köttbod i södra dalarna där dom ska sälja kött på beställning från egna lösdriftsgående kor slaktade på småskaligt slakteri som ligger några kilometer bort.

Jag kan förstå att man inte vill äta något som kommer ur röven ur en höna, men att likställa ägg med foster är ren okunskap, ägg sålda i affären innehåller på inget sätt några foster.

Jag kan förstå att man inte vill äta ägg från hönsfabriker där hönsen plågas, men då kan man hålla sig till KRAV-märkta ägg.

Jag kan förstå att man inte vill äta ägg för att man är vegan och inte går med på att djur utnyttjas,
och då behöver man nåt annat att blanda i sockerkakan  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re: istället för ÄGG
« Svar #23 skrivet: 28 jan-07 kl 19:09 »
Det går att välja hur man vill få sin mat producerad om man inte har möjlighet att producera den själv eller inte vill avstå från att äta kött.
VI äter kött från skogen och ägg från mina höns.

Saxat från www.krav.se:

Kor
För att mjölken ska få bära KRAV-märket måste korna skötas enligt KRAVs regler. Kornas foder ska vara KRAV-godkänt och de ska ha fri tillgång till hö eller annat grovfoder. För idisslare är det naturligt. I konventionell drift får korna oftast en begränsad mängd grovfoder. Istället äter de mer spannmål.
De KRAV-godkända korna får vara för sig själva när de kalvar. Kalvar och moderdjur ska ha möjlighet till en nära kontakt under kalvarnas första levnadstid. Kalvarna lever i grupp efter andra veckan. Konventionellt hållna kalvar får ofta stå ensamma. De KRAV-godkända kalvarna får riktig mjölk under minst 12 veckor. Alla kor är ute på sommaren. Men de KRAV-godkända korna får i regel vara ute och beta mer än andra kor.

Grisar
För att få använda KRAV-märket på fläskkött måste först grisarna ha fötts upp enligt KRAVs regler. De ska få KRAV-godkänt foder. De KRAV-godkända grisarna är ute året om och ska alltid kunna böka. På sommaren betar de och får vattensvalka i exempelvis ett gyttjebad. Konventionellt hållna slaktsvin är nästan uteslutande inne. De KRAV-godkända grisarna ska ha fri tillgång till hö eller annat grovfoder som de kan sysselsätta sig med. Detta tillämpas sällan i konventionell slaktsvinsuppfödning.

Höns
För att äggen ska bli KRAV-godkända ska de KRAV-godkända hönorna få KRAV-godkänt foder, rotfrukter eller grovt foder (till exempel hö). På sommaren ska de kunna gå ute och picka i sig gräs och mask. De ska ha tillgång till sandbad, sittpinnar och rede att lägga äggen i. KRAV-godkända hönor får gå fritt inomhus och det får finnas högst 7 höns per kvadratmeter. Dessutom finns det fönster så att hönorna får dagsljus.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

koigii

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #24 skrivet: 30 jan-07 kl 15:17 »
Hm, skulle vara intressant att se (min uppkoppling klarar tyvärr inte filmer).

Lite skrämmande när folk sväljer allt, utan minsta tillstymmelse till källkritik... :-\

Lufterian, jo det skulle va' nått  ::)

Lite skrämmande när folk sväljer allt som sagt.

Bara för att man väljer att leva som vegan betyder det inte att man är helt ovetande om hur djuren har det på gårdarna runt om i vårt land. Är man mera pålitlig om man som sidfot har texten "mjölkbonde" eller liknande?

Kanske att några av er skulle läsa igenom denna tråd igen.
Vem är det som är sväljer allt?
Eller, frågan kanske ska omformuleras:
Vem är det som väljer den sanning som passar en bäst?

Jag tipsade om några filmer och utan att titta på dem kunde ni dömma dem, lite udda tycker jag. Någon skriver att filmerna visar hur vissa djur har det, någon att det inte är sant.

Att skriva "Lite skrämmande när folk sväljer allt" är ju att framställa sig själv som ett skämt. Det tycks vara så att många av er väljer den sanning ni tycker passar ert liv bäst, det är ju skrämmande. Var du en av dem som förnekar att förintelsen ägt rum också?

Nu lämnar jag detta forum, eller en sak till.
Mitt föräldrahem ligger intill en bondgård. När jag är hemma på besök kan jag titta hur bl.a. kor har det. Eller så kan jag tänka tillbaka på hur det var när jag för några år sen praktiserade på en bondgård. Det kanske jag skulle skrivit i tidigare ilägg för trovärdighetens skull. Så lättlurade tycks ni vara.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re: istället för ÄGG
« Svar #25 skrivet: 31 jan-07 kl 08:51 »
He, he, det blir som det blir när man skriver... Nä, det var inget personligt påhopp, Den tanke som kom för mig var "disneyfieringen" att djur måste ha samma synsätt som människor, på livet. Baserat på filmer, alltså.

Är man mera pålitlig om man som sidfot har texten "mjölkbonde" eller liknande?

Ja i mina ögon, iaf när det gäller djurfrågor och för all del även djurrättsfrågor. Lever du med djur har du naturligtvis större kunskaper om djuren (och då menar jag inte ett  bortglömt sällskapsdjur i en garderob, hemma i en lägenhet). Att likställa obefruktade ägg med foster, tyder på en viss okunskap vad gäller höns... (och så hade det varit även om det funnits en sidfot som angett "hönsägare"  ;) ).

Att skriva "Lite skrämmande när folk sväljer allt" är ju att framställa sig själv som ett skämt. Det tycks vara så att många av er väljer den sanning ni tycker passar ert liv bäst, det är ju skrämmande. Var du en av dem som förnekar att förintelsen ägt rum också?


Jahapp, då är jag väl ett skämt.
Väljer inte du den sanning som passar dig själv bäst  ??? Förhoppningsvis lever alla efter det de tror på!!!!
Själv kom jag fram till att människor är köttätare, men att jag inte gillar stordrift, speciellt när det gäller djur. Och det tror och lever jag efter.

Jodå, jag tror förintelsen ägde rum - även om jag har sett en film (!!!) som förklarade att den inte alls ägt rum.  ;)

Med "Lite skrämmande när folk sväljer allt" efterlyser jag källkritik. Ingenting är svart/vitt. Ta reda på fakta från flera håll - och bilda en egen uppfattning, helt enkelt. Tex har jag sett både DR filmer och Bambi förut. Ingen av de gårdar jag varit på, har misskött sina djur och ingen jägare jag träffat, skulle skjuta bort hinden från sitt kid. Min slutsats är att DR och Disney sjunker i trovärdighet.

Det skulle vara väldigt intressant att se den där köttkaninuppfödarfilmen från DR, just eftersom jag varit på flera kaningårdar, och antagligen även på den som påstås visas i filmen.




Landsflykting i storstan...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re: istället för ÄGG
« Svar #26 skrivet: 31 jan-07 kl 12:47 »
Anledningen till att jag inte nöjer mig med KRAV-märkt kött och ägg:

"KRAVs princip är att slakt av KRAV-godkända djur ska ske i en för djuren lugn miljö där slakteriet är anpassat till djurens biologi. För att minimera transporter ser KRAV gärna att slakt i framtiden sker antingen på den egna gården eller i ett lokalt slakteri. Då det i dagsläget inte är möjligt accepterar KRAV slakt på närmast möjliga slakteri som är certifierat för slakt av KRAV-godkända djur."
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

koigii

  • Gäst
Re: istället för ÄGG
« Svar #27 skrivet: 01 feb-07 kl 09:31 »
Själv kom jag fram till att människor är köttätare

Det får man ju annars lära sig ganska tidigt i skolan att vi inte är. Vi är så kallade omnivorer (allätare). Detta betyder att vi klarar att äta både kött och växter.

För övrigt så har ju vi den egenskapen att vi kan välja att sluta med köttet och klara oss bra i alla fall.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: istället för ÄGG
« Svar #28 skrivet: 02 feb-07 kl 00:44 »
Det får man ju annars lära sig ganska tidigt i skolan att vi inte är. Vi är så kallade omnivorer (allätare). Detta betyder att vi klarar att äta både kött och växter.

För övrigt så har ju vi den egenskapen att vi kan välja att sluta med köttet och klara oss bra i alla fall.
Vi kan välja att sluta med animalier men vi måste ersätta dem med annat. Visst det finns protein i bönor och Omega 3 fetter i rapsolja. Men Inte samma omega 3 som i kött och vegetabiliskt protein är svårt för människokroppen att ta till sig. B12 och andra livsnödvändiga ämnen finns överhuvudtaget inte i tillräcklig mängd i "grönt". Du behöver med andra ord
äta mångdubbelt mer och ändå trycka i dig kosttillskott om du vill få i dig det du behöver utan att äta animalier.
Mycket av utbudet som finns att tillgå för den storstadsboende konsumenten som inte vill äta en blandad kost kommer från platser långt ifrån Sverige.....så skillnaden i miljöpåverkan blir minimal eller omvänt negativ.
Men visst du har rätt......det går.
Frågan är om det gynnar någon. Sparar liv och miljö gör det knappast.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re: istället för ÄGG
« Svar #29 skrivet: 02 feb-07 kl 23:02 »
Det får man ju annars lära sig ganska tidigt i skolan att vi inte är. Vi är så kallade omnivorer (allätare). Detta betyder att vi klarar att äta både kött och växter.


Så fick du det sagt också!!  ;D ;)
Självklart är vi allätare.

För övrigt så har ju vi den egenskapen att vi kan välja att sluta med köttet och klara oss bra i alla fall.

Det går också att välja bort grönfödan, och klara sig bra i alla fall!

I arktiska och torra områden äter man kött eftersom odlingsmöjligheterna är dåliga, i Indien kan du odla linser och använda kodyngan till bränsle och husbygge istället.

Allt beroende på de lokala förutsättningarna - och det är lokalproducerat du skall satsa på, om du vill rädda världen! Det är min klara övertygelse!
Landsflykting i storstan...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re: istället för ÄGG
« Svar #30 skrivet: 03 feb-07 kl 20:07 »
... och så tar vi fram samma gamla argument ur byrålådan och presenterar dem för femtioelfte gången... *suckar*

Låt maten tysta mun!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Wilanow

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: istället för ÄGG
« Svar #31 skrivet: 28 jan-12 kl 09:44 »
Om intresset fortfarande kvarstår så kommer här lite förslag på äggersättningar jag brukar använda:

Istället för 1 ägg kan man använda:

    4 msk mosad frukt, bäst är frukter med högt pektininnehåll
    1/2 mosad banan
    4 msk äppelmos
    3 msk mosade bönor
    3 msk mosad potatis
    4 msk silkestofu (har fördelen att det tar upp smaken av det det tillagas med)
    4 msk sojayoghurt
    1 msk hela linfrön, mal ner något och blanda med 3 msk vatten. Låt stå 10 min.
    3 msk färdigmalda linfrön + 3 msk vatten + lite bakpulver. Låt stå 10 min.
    1 tsk psylliumfrön, mal ner något och blanda med 4 msk vatten. Låt stå 10 min.
    2 msk vatten + 1 msk olja + 2 msk bakpulver
    1-1,5 msk bakpulver + 1 msk vatten + 1 msk äppelcidervinäger
    2 tsk bikarbonat + 2 msk vatten + 1/2 tsk olja
    2 tsk bikarbonat + 2 msk vatten
    1 tsk sojamjöl + 1 msk vatten
    3 msk nötsmör
    2 msk potatismjöl + 1 msk vatten
    1 tsk no-egg + 2 msk vatten

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: istället för ÄGG
« Svar #32 skrivet: 28 jan-12 kl 18:25 »
Nr det gäller färs, så behöver man inget annat bindemedel än köttets egna proteiner om man saltar man bara några timmar innan så binder färsen ihop utan behov av ägg


Se Heston Blumenthald tips

http://www.channel4.com/programmes/how-to-cook-like-heston/articles/hestons-top-10-tips-for-beef


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser