Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta är faktiskt sant (om tågdrift)  (läst 4378 gånger)

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« skrivet: 04 nov-08 kl 00:30 »
Bajsa inte om ni vill komma hem!
Jag vill glädja er med en berättelse ur verkligheten, i går hände det.
 (Jag upplever mycket och observerar en hel del)
Åkte med i ett långväga pendeltåg av norskt fabrikat.
Jag tycker förresten om tåg, jag har förr ägt ett ånglok på över 80 ton (fulltankat med vatten och kol)
Halvvägs till Gävle hände det, högtalarutrop av värsta sort.
(Näst efter världskrig, ryssar och strömavbrott)
"Ni som sitter i bakre delen av tåget får inte använda toaletten där, ni får gå fram till främre delen av tåget.
Kompressorn i toaletten tar så mycket kraft när folk springer där hela tiden så det är inte säkert vi kommer fram, så vi måste stänga toaletten"
Jag märkte just ingen reaktion bland omkringsittande, men i en gammal tekniker så börjar det koka.
Hur många hästar kan det vara i ett dylikt pendeltåg om 7 - 8 vagnar? Tusen? Kanske mer?
Och toa-kompressorn? En häst på sin höjd?
Hur kan den lilla effektbelastningen äventyra tågets framkomlighet?
Är det första april idag?
Toaletten stängdes mycket riktigt av. Gamla människor fick släpa sig genom flera vagnar för att pinka.
Detta för att vi alla skulle komma fram välbehållna.
Framme vid min avsedda station gick jag fram till tågvärdinnan som stod ett tag på perrongen och kikade.
-Hördu hur många hästar är det i tåget?
- Vet inte, men kom med så frågar vi lokförarn.
Hon knackade på hans ruta och han öppnade.
-ungefär tvåtusen hästar.
-Jaha, och hur mycket effekt är det på kompressorn i toan?
Han sa något om en dålig konstruktion och måttade storleken på kompressorn.
Jag tackade och gick hem, i dag ringde jag tidningen.
Eftersom tåget är norsktillverkat enades vi om att det hela var en bra Norgehistoria.
Man kom strax från tidningen och intevjuade mig, ringde tågoperatören
(som inte är SJ) och fick min historia bekräftad.
Journalisten var nästan rasande, "de här borde inte få bedriva tågtrafik i sverige"
Jag håller med, dessutom var som journalisten påpekade högtalarutropet ett tecken på
föraktfull människosyn.
"Det springs så mycket på toa hela tiden".
Förklaringen betr. energiåtgången var befängd, enda alternativet var att det fanns ett
vansinnigt konstruktionsfel.
Det var det senare.
Det är så att samma kompressor som driver toaletten driver bromsen i vagnen..
Bajsas det för mycket så går det inte att bromsa.
Men det går ju inte att ropa ut vilken sanning som helst i högtalarna,
sanningen måste ju friseras ibland, nödlögner kallas det, men det hjälpte inte denna gång..



« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 09:28 av Max_K »
Signatur: Min mormor hette Signe.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 10:47 »
Ja se, det är därför det inte går att sätta tak över Norges dårhus,då hade de fått sätta tak över hela Norge..  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 13:12 »
Aha där ser man, hade inte hört talas om det konstruktionsproblemet innan, heller  ;D
Tidningen (Arbetarbladet) har jobbat med saken och fått fram att det som händer om någon är hård i magen och kompressorn blir belastad är att tågets nödbroms slår till.
Alla får sitta och stirra ute på banan, kissnödiga eller inte.
Och jag antar att nödbromsen får kraft från en pneumatisk behållare e.d, oberoende av elström.
Eller sitter det kanske en liten norman beredd att sätta ett spett i backen?
Signatur: Min mormor hette Signe.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 17:33 »
Halaj!

Det kallas fjäderbromsar och finns bl.a. på bussar.
Där finns en stark mekanisk fjäder som gör bromsandet.
Det pneumatiska trycket slår inte till bromsarna, utan slår från!
Om bromssystemet inte fungerar (pga dåligt tryck i systemet) är det inte så att det inte går att stanna, utan tvärtom, det går inte att köra. Bromsarna är låsta.

//T
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 17:35 av Tapio »

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #4 skrivet: 05 nov-08 kl 06:50 »
Tack för de upplysningarna, ja det var inte oväntat, bra att veta när man ofrivilligt
och bara pga grinighet blivit involverad trots att jag inte ens vad nödig på tåget :-[
Vi fick inte din förklaring i högtalarutropet förstås utan bara det där med att det blir
problem med framdriften om folk håller på och springer på toaletterna (tänk så det låter)
Mer att läsa i Arbetarbladet och de som bor i Gävleborg såg inslag på regionalteve i går
och det var bara jag på tåget som brydde mig så pass
vilken reaktion, journalisten kallade på mig direkt och kontaktade teve.
Signatur: Min mormor hette Signe.

johole

  • Inlägg: 191
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #5 skrivet: 06 nov-08 kl 14:50 »
Hei, Max_K!

Citera
Åkte med i ett långväga pendeltåg av norskt fabrikat.
....
Eftersom tåget är norsktillverkat enades vi om att det hela var en bra Norgehistoria.
.....


Hvilken "norsk" tågmodell var dette ?
I Aftonbladet står det at det var Regina-tåg, men Regina er vel ikke norsk ?

http://www.aftonbladet.se/resa/article3691956.ab

http://blogg.passagen.se/mr_mcgee/entry/t%C3%A5gtoalett

Wikipedia sier følgende om Regina:
" Tågen utvecklas hos Bombardier i Västerås, liksom utveckling
och tillverkning av styr- och drivutrustning. Korgtillverkning
och slutmontering sker hos Bombardier i Tyskland, medan sluttestning och
leverans kommer att ske i Västerås".....?

Detta verkar vara en Sverigehistoria.

« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 14:51 av johole »

teknobonden

  • Inlägg: 37
    • Blekinge
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #6 skrivet: 07 nov-08 kl 20:10 »
Mye skit skal man få fra Svensker, men noen skit tåg har vel aldrig blitt produset i Norge.....Knapt noe tåg i det hele tatt..... ::)

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #7 skrivet: 27 jan-09 kl 15:44 »
Det stämmer nog, det är ett Norskt företag som kör tågen bara....
(Tågkompaniet)
Men det var en svenska som ropade ut det människofientliga meddelandet
"folk springer så mycket på toa"
Det var et jag för min del reagerade på, den taskiga tonen mot människor.

Nej vi ska inte skylla allt på normännen. Bara lite --




Signatur: Min mormor hette Signe.

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #8 skrivet: 27 jan-09 kl 17:41 »
Men visst är det väldigt mycket spring till toaletterna? Ibland tror man nästan att folk går och håller sig hela dan bara för att kunna använda tågtoaletten. :)

Jag har ganska nyligen upptäckt att det går att välja plats i X2000 och att det inte finns några toaletter i restaurangvagnen. Det är mycket spring där också, men man slipper i alla fall det hemska ljudet som blir när det spolas i en tågtoalett.


Rasmus

  • Inlägg: 15
Reginatåg
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 18:54 »
Reginatågen har inget med Norge att göra direkt, däremot kan de köras över gränsen, eftersom Norge och Sverige har samma elsystem (15000V med 16 2/3 Hz). Om norska tåg är skit, vet jag intet om, men visst har de tillverkat egna fordon... vissa till och med på licens från Sverige! Tågkompaniet ägs för övrigt numera av norska NSB men företaget startades av ett gäng f.d. SJ-anställda...

De flesta järnvägsfordon i Sverige bromsas med tryckluft. Systemet går ut på att bromsen är loss när ett visst styrtryck (normalt 5 kg) hålls konstant i en genomgående luftledning genom tåget. När föraren sänker trycket i ledningen, påverkas bromsarna i tåget och de går till. För att få loss på bromsen måste trycket höjas till det normala igen.

Jag vet av egen erfarenhet att reginatågen (lokförare som kört Regina sedan 2001) har haft problem med luftläckage kring där man tömmer toalettens tank, men det kanske blir samma sak om man spolar för mycket. Får kompressorn, som pumpar luft till toaletterna och höjer styrtrycket som lossar bromsen, för mycket att göra, kan den lägga av... utan fungerande kompressor kommer man inte så långt.

En Regina är 54 m lång med två vagnar och 81 m om det är tre vagnar... om det sedan är en plåga att låta någon gå 40-70 m för att gå på dass är en helt annan fråga... tågen kan åtminstone mata tillbaka ström på kontaktledningen vid bromsning genom att vända motorernas fält.

Jäger-hans

  • Inlägg: 10
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #10 skrivet: 02 okt-09 kl 23:41 »
Där finns ingen som nånsin hävdat att norrmännen är smarta.. Det som slog mig med detta var att, varför köra broms och toalett på samma kompressor?  Havererar kompressorn så är det kört. Men sen å andra sidan förstår jag inte hur kompressorn ska fungera till toaletten, bromsarna o vagnen drivs av tryckluft. Och om jag inte har fel så drivs en toalett av vatten  ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 00:09 »
På tåg brukar man ha vakuumtoaletter för att inte behöva ha så stora mängder spolvatten med sig, och vakuumet skapas som regel med en ejektor, som drivs med tryckluft.

Men det här problemet med tryckluftsystem som används för flera olika ändamål är välkänt.
På 80-talet hade SL stora problem med de bussar som gick i innerstadstrafik i Stockholm för att det var så korta körsträckor mellan hållplatserna att all tryckluft kompressorn hann leverera gick åt till dörrmanövrering och bromsar. Inte blev det bättre av låga hastigheter och dito motorvarvtal. Ibland sjönk trycket så långt att det blev svårt med dörröppningen eller att till och med fjäderbromsarna slog till, men desto vanligare var att systemet i och för sig höll sig igång men trycket steg aldrig så högt att tryckregulatorn slog ifrån så att överskottsluften kunde användas för att blåsa ren lufttorkaren. Och eftersom den aldrig blev renblåst så blev det mer och mer fukt och kondensvatten överallt i tryckluftsystemet, när det kom en liten köldknäpp frös saker ofelbart ihop.

Jäger-hans

  • Inlägg: 10
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #12 skrivet: 03 okt-09 kl 00:13 »
På tåg brukar man ha vakuumtoaletter för att inte behöva ha så stora mängder spolvatten med sig, och vakuumet skapas som regel med en ejektor, som drivs med tryckluft.

Men det här problemet med tryckluftsystem som används för flera olika ändamål är välkänt.
På 80-talet hade SL stora problem med de bussar som gick i innerstadstrafik i Stockholm för att det var så korta körsträckor mellan hållplatserna att all tryckluft kompressorn hann leverera gick åt till dörrmanövrering och bromsar. Inte blev det bättre av låga hastigheter och dito motorvarvtal. Ibland sjönk trycket så långt att det blev svårt med dörröppningen eller att till och med fjäderbromsarna slog till, men desto vanligare var att systemet i och för sig höll sig igång men trycket steg aldrig så högt att tryckregulatorn slog ifrån så att överskottsluften kunde användas för att blåsa ren lufttorkaren. Och eftersom den aldrig blev renblåst så blev det mer och mer fukt och kondensvatten överallt i tryckluftsystemet, när det kom en liten köldknäpp frös saker ofelbart ihop.

Oj!  Hur kan du veta allt detta Torbjörn?  Är väldigt teknik intresserad själv, men har bristande sidor nästan överallt  :-\

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Detta är faktiskt sant (om tågdrift)
« Svar #13 skrivet: 03 okt-09 kl 08:59 »
Det kan hänga ihop med en släkting som på den tiden arbetade på Bilprovningen och blev inblandad i en utredning av de där tryckluftsproblemen.
Lösningen blev visst så småningom att både Scania och Volvo monterade större kompressor (eller dubbla kompressorer) på bussar som var avsedda för innerstadstrafik.
Men tydligen hade man stora problem med att få tryckluftsystemet fullständigt torrt på befintliga bussar där det en gång hade blivit vattendränkt, hur man än blåste igenom så kunde det bli kvar vatten i skrymslen någonstans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 5 användare (3 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser