Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmagrad tacka  (läst 1010 gånger)

bacillen

  • Inlägg: 160
Avmagrad tacka
« skrivet: 15 jul-09 kl 11:06 »
Goaste tackan Hedvig är avmagrad och vilar mycket undan från flocken.
Jag ser inget annat fel på henne, inga sår, tänder ok, ljuver ok, klövar ok, hon är ren i bak så troligen ingen diarré ....
Hennes lamm(förstagångsmamma) är en bagge som är stor och rejäl, han snuttar fortfarande(född i slutet av april)

Nu stänger jag in henne på stall utan lammunge och ger henne kraftfoder och fint hö.

Vad tror ni om det??

Nobody puts baby in a corner

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avmagrad tacka
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 16:19 »
Tror inte hon blir lyckligare av in stängning. Har du kollat parasiter (skickat in träckprov)? Stora magmasken o stora leverflundran ger inte diarré. Är hon slö? Väldigt mager?
Skulle gissa på något av detta.

bacillen

  • Inlägg: 160
SV: Avmagrad tacka
« Svar #2 skrivet: 15 jul-09 kl 17:48 »
Vårt bete har inte betats av djur på årtionden och fåren var avmaskade när de kom förra året. Men jag ska ändå avmaska, det är nog en god försäkring.
Hon står avskiljd nu, äter gott och verkar väldigt nöjd. Hon är inte mycket slö, bara inte med i flocken riktigt, går undan och ligger mer än de andra.  Den lille är inte ens upprörd trots att mamma är borta.
Däremot resten av gruppen tycker det är orättvist att det serveras god mat i stallet  ;)
Hon får komma in och äta ordentligt några timmar per dygn iaf så avvaktar vi och ser vad avmaskning ger.
Nobody puts baby in a corner

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Avmagrad tacka
« Svar #3 skrivet: 15 jul-09 kl 22:48 »
Stora magmasken kan man missa vid avmaskning om man inte gör den vid exakt rätt tidpunkt. Stora leverflundran finns i sank mark så den kan de kanske få även om det inte funnits får där på länge. Nötkreatur kan ha den också.

Jag tror inte heller att tackan blir lycklig av instängning. Fundera på parasiter men ta träckprov först. Alla maskmedel tar inte de där parasiterna och det är ju onödigt att avmaska med medel som inte gör nytta.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare
Be, peterm, Hans Hultén, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser