Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är vallning ett infött beteende??  (läst 1923 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Är vallning ett infött beteende??
« skrivet: 10 maj-05 kl 18:45 »
Halloj, jag har en blandis kille(golden, schäfer, border, collie & NF)på ca 10 månader.
Han är en typisk "stads hund" då vi bor mitt inne i stan. Hur som helst så har min pojkväns föräldrar får...
Vi var där och de första gångerna stod killen bara och skällde och morrade lite, skräckblandad förtjusning(förtjusningen kom sej av allt fårbajs han  tryckades i sej...).
Eftersom har han dock lugnat sej och så för några veckor sen skulle vi fånga in fåren för klippning...
Efter lite tvekan kastar sej killen in i hagen, med oss andra och börjar(förvisso orutinerat)fösa fåren typ åt det håll jag ville!
Jag trodde att det bara var "flyt" så jag har testat lite olika grejer, och han lyssnar å fattar faktiskt!!
Jag gör som en svepande rörelse med handen och ger komandon typ "får hit" eller "får in"(även jag mycket orutinerat...)...
Nu när de behöver fånga in ett får så åker jag å killen dit så är det klart på bara någon minut- mycket människo skygga får, ja...(fast de låter faktiskt mej klippa utan att bråka!).
Hur som hellst, är detta något beteende som alla hundar har, mer eller mindre, eller är det vall-raserna i honom som säger sitt?
Mycket nyfiken!
HP (& Ludde, som inte tycker att det är så mycket att tjafsa om, de är ju fåååår.....)
If You Run You'll Just Die Tired

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Är vallning ett infött beteende??
« Svar #1 skrivet: 10 maj-05 kl 20:46 »
Din hunds beteende beror troligen på att den innehåller arv från BC även vissa schäfrar har vallningstendes, vet ej hur det är med NF. Se upp så den inte vallar bila, cyklister o annat som rör sig. Jag har haft en fullblods BC så jag vet...
Lycka till!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Galaxie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser